| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
E-godkända R-däck till FWD Hothatch?
|
2266 besök totalt |
|
Tjena! Söker ett bra R-däck i dim. 195/50 alt. 195/55 15" till 7" fälg. Ska - vara E-godkända - klara en och annan "rakt-fram-race" ala Emmaboda etc samt förstås ba(r)nkalas! Kommer sitta på en CliORS, 172hk - FWD.
Vad fasiken ska jag välja för däck?
Märke? Typ? /joel |
||||
|
Vissa storlekar av Bridgestone RE540 är också E märkta. Dock är det endast 205/50 och 225/50 i 15" som är E märkt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Men vilket av dem ska jag välja?
Har noll erfarenhet från R-däck. Inte kört en bil med sådana monterade sååå... Dunlop... jaha ;-) eller Bridgestone... eh, ja... det är ju också ett märke = min nivå
För- / nackdelar? Erfarenheter? E-typade däck alltså, andra är inte intressanta. Ärligt talat så kommer jag nog gå på rekommendationer, om någon vill ge sig på en sådan? /j |
||||
|
Re: E-godkända R-däck till FWD Hothatch?
Rdäck är inte så bra då.... Har du läst igenom listan av rdäck ordentligt? _________________ Magnus Thomé
|
||||
Finns massa info på forumet om detta (sök ). Men lite kort:
- Helbilsgodkänd bil = måste ha emärkta däck - Inte helbilsgodk. = tillräckligt med mönster procentuellt över ytan EDIT: det sista har inte med mönsterdjup att göra. Där är reglerna gemensamma. _________________ Magnus Thomé
|
||||
ooops. Jag minns det ju nu att det var så.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Kumho Ecsta V70A är också e-märkta.
Enligt info från Toyo-importören jobbar de också med att få någon modell e-märkt (skulle personligen gissa på att det rör sig om antingen R888 eller RA1). _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
|
nu känner man sig lite o-påläst
.
men som vanligt gäller ju hjärnkontorets ramsa. om man inte frågar, så får man göra fel eller hur det nu var.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Ska funka "tidsmässigt" i samband med träffar, alltså kunna byta nån dag innan, åka lagligt dit/hem, men de ska helt klart vara till för bankörningen. Byter sedan till fin-hjulen när jag kommit hem. Vill inte åka dit med dem i skuffen, byta på plats - köra - och sedan byta igen innan hemfärd. MEN det kanske blir svårt o hitta nåt bra däck som funkar till båda ändamålen? Har du nåe tips? Du ska få bilden med stripe:ningen också. Kom lite emellan ;-) /joel |
||||
|
Ett problem är att jag har inte den blekaste aning om vilka rdäck som funkar någosånär på strippen... Skulle gissa att Yokohamas 032 är bättre än Toyos rdäck iaf med tanke på hur styrrespons o precisionen är på de två, dvs Yokkisarna har kanske en stomme som kan flexa lite mer. Vilda gissningar dock...
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Hur är det med E-märkning av Bridgestone RE540S.
Hittade en lista http://www.sportreifen.com/DMSB-Reif Är e1-märkningen i listan densamma som den märkning vi brukar prata om?
|
||||
|
Jag kör med Yokohama a032r 185/55-14" (en av de 3 lovliga däcksstorlekarna i regbeviset, de andra angivna dimensionerna hittade jag inga r-däck i) på min vagn som dock saknar ungefär 100 hästar jämfört med din, men vikten på bilarna är väl ungefär samma kan jag tänka mig... Jag körde även med dessa nu för några vekor sedan när jag besiktigade bilen och det var inte några problem (inte på däcksfronten i.a.f.
) däcken är ju e-märkta men det var inte nåt han kollade på besiktningsgubben.
Jag ligger inte inne med nån annan fungerande hjuluppsättning numera så dessa får gå hela tiden både till vardags och till fest, däcken slits inte så mycket som jag hade förväntat mig faktiskt vilket är positivt. Däcken köpte jag nu i våras av www.orionracing.se vilka jag verkligen varmt kan rekommendera med den snabba servicen _________________ Peter Karlsson |
||||
|
Jag har, i ett övergångsskede av mitt liv, testat att starta snabbt med R-däck och då Bridgestone RS540. Tidkortet bekräftade att de var snabbare än gatdäck men givetvis är för ändamålet avsedda däck överlägsna.
Enligt vad jag spekulerar i så gjorde den mjukare slitbanan mer nytta än vad den hårda stommen förstörde. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() |
Däck för banåka
|
2266 besök totalt |