Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfilter?
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (23591 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Min bil beter sig likadant, känns helt efterbliven vid krypkörning(fast jag kommer förstås aldrig erkänna att jag kör annat än "flat out" ). Kan dock inte säga om det blev så efter luftfilterbytet då det inte var jag som gjorde det. När jag meckat dit ett annat filter lär jag ju märka om inte annat...

Ps. Min förra bil var, nu när jag tänker efter, likadan. Fast där var det förgasaren som jävlades.
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Alexi Törnqvist skrev:
Min bil beter sig likadant, känns helt efterbliven vid krypkörning(fast jag kommer förstås aldrig erkänna att jag kör annat än "flat out" ).
jaja man får ju inte köra så fort i depån

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
2. Vid körning på låga varv "boggade" motorn vid för häftig spjällöppning.

Nr 2 där, är det att motorn tvekar vid spjällöppnande?

Mvh
Mangan
Just så menar jag. Vad man gör åt det har jag ingen aning om. Jag gjorde mig av med bilen.

Nacka
Här sen Nov 2003

Citat:
Lennart Mäkinen Skrivet: 14 Jul 22:15:05 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Magnus Karlsson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
2. Vid körning på låga varv "boggade" motorn vid för häftig spjällöppning.

Nr 2 där, är det att motorn tvekar vid spjällöppnande?

Mvh
Mangan
Just så menar jag. Vad man gör åt det har jag ingen aning om. Jag gjorde mig av med bilen.

Kan det inte vara så att bilen får mer luft och därför tvekar pga att den inte får tillräckligt med bränsle, utan bilen behöver uppgradering av programvara el nedjust av styrtryck om man har en äldre bil

Men nu verkar alla sportfilter så kassa så den får nog ingen mer luft

MVH Joakim

Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004

MaZ skrev:
Läste nya numret av RCE, där är det ett repotage om Kenneth Hansens bil och på en bild ser man luftfilterinstallationen, ett stooort pappfilter av cylindertyp som sitter öppet i motorrummet.

Han har ett Mann luftfilter, art.nr är c17201, kostar ca 300kr hos mekonomen, finns ca 3 Saab Turbobilar som kör med det, en har ett av Hansens gamla filter och sen är det förstås Per Eklunds Pikes Peak bil

Bild, MANN vs JR
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ska man sammanfatta det så här:

-Luffarturbo har ingen egentlig effekt vid hastigheter < 200 km/h?. Läste också https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=208002#208002
-Stort pappersfilter är att föredra?

Jag har funderat på att göra en tratt av en ljusinsats och leda luften till luftboxen, men undrar nu.

Kan detta vara en bra installation i stället?

-Ett så stort cylindriskt pappersfilter som får plats bakom där vänster framljus har suttit med bara ett alunät isf strålkastaren.

Men hur tåliga för vatten är pappersfiltren? Skulle kunna tänka mig att det är en fara med den här installationen om pappersfiltren inte tål vatten så bra eftersom det skulle komma in en hel del vatten vid blötrace.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fråga 1:
Var handlar man dessa lastbilsfilter? Dels så att man verkligen får handla som privatperson/kontaktkund och dels så att man slipper att betala överpriser?

Fråga 2:
Nu alldeles till en början av säsongen så kommer jag att montera ett ITG skumfilter jag hade liggandes (minsta motståndets lag....mekningsmotstånd alltså) Hur ska man applicera oljan på det? Det är ingen sprayanordning till det utan bara olja på en plåtflaska. Doppning, pensling eller på annat vis?

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Efter att ha tuggat igenom denna tråd så har jag bestämt mig för någon form av pappersfilterlösning på mina nya spjäll. Några funderingar..

Är någon skillnad mellan olika tillverkare av pappfilter, eller Biltema funkar?
Hur stor filteryta behöver man till 230 hk? (för att ha lite marginal)

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Att bilen "boggar" vid kraftig acceleration har väl med att mätskivan i LMM:en åker för långt iväg, och motorn får en för mager blandning?.

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Det verkar ju bra med pappfilter. Vilka dimensioner är det på Saab 900 filtret? Jag skulle behöva ett runt filter med något mindre än ca 60 mm högt och 200 mm i diameter (lite mer flexibelt med diametern). Några tips?

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Är det någon som har ett bra sätt att få dit papperfiltren, man kan ju limma dit ett
plaströr på sidan och köra sen, men papper känns lite ömtåligare än bling bling filtren.

Bästa placeringen för filtret är det i så lung miljö som möjligt eller ett ställe med drag

Här sen Mar 2009

oj.. såg nu att tråden var ganska gammal. Köpte ett sådant filter till min volvo.

Ett sådant här.

På undersidan antar jag att det är hål, och på ovansidan hur gör man för att lämpligast få fast med lmm?

Svetsa på en plåt på undersidan och svetsa på en plåt på ovansidan med lämplig rörstump är nog inte så smart iom det är papp..

Citera
awpelqvist
Luleå
Här sen Jan 2011

Re:

Bimmis skrev:
oj.. såg nu att tråden var ganska gammal. Köpte ett sådant filter till min volvo.

Ett sådant här.

På undersidan antar jag att det är hål, och på ovansidan hur gör man för att lämpligast få fast med lmm?

Svetsa på en plåt på undersidan och svetsa på en plåt på ovansidan med lämplig rörstump är nog inte så smart iom det är papp..

Limma! finns rejält med bra stabila lim på marknaden!

alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009

Tänkte göra något sådant sånär ( Passande diameter på rör så det räcker med silikonslang för sätta ihop med LMM, och sen lämplig platta som rörstumpen svetsas fast på, och sen limmar man fast hela delen) Kan de funka tro? Vad för lim rekomenderar du? :

Citera
awpelqvist
Luleå
Här sen Jan 2011

ta ett lim som ändå flexar lite. Pl400 är ett rätt bra val tkr jag personligen. annars kan man använda sig av silikonlim som finns då det finns en hel del olika sådana, vet inte vad det limmet vi använde oss av heter just men det var av lite mer industristandard!

alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Citera
Bimiss

Här sen Mar 2009

Tack får testa det . Får nog hem filtret från skruvat , imorgon .
Citera
samuel1
Ha|mstad
Här sen Feb 2006

Re:

Bimmis skrev:
Tack får testa det . Får nog hem filtret från skruvat , imorgon .

Har du art. nr. eller vilken bil sitter filtret på?

Mvh

Här sen Mar 2009

Filtret var dessvärre fel filter, diameter för anslutningshåler är 67mm. Min LMM är 71mm insidan. Undra om de 4-5mm ger mig effektsänkning?

Men vill du ha ett filter som är 30cm långt och 12-13cm brett i diameter så har du artnr här: 16740

Gick på 350-360kr inkl frakt. Var rabatt på detta filter också.

Citera
Skruva banåkabil
Luftfilter?
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (23591 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande