| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche-ok, prisvärda?
|
4789 besök totalt |
|
Porsche-ok, prisvärda?
Funderar på att uppgradera bromsarna på min bil och har hittat en uppsättning främre bromsok från en Porsche gt3 mk1 som han begär 5000kr för. Är det ett bra pris? Har hittat billigare motsvarande? ok från evo 8/9, men dessa har tyvärr axiell montering istället för porsches radiella. Mvh Magnus _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
|
jag har svårt att se varför en metallklump med en par kolvar i sig kan vara värda 5000kr oavsett vilken bil dom kommer från, men det kanske bara är jag..
jag hade hellre fräst/svarvat egna och fått alla mått som jag vill ha dom i sådana fall.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
Gött, då kan du svarva/fräsa nya till mig för mindre än 5.000 kr när jag behöver nya till 911an _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
hade jag haft en svarv och en fräs så visst hade jag kunnat det kunskapen har jag, men inte maskinerna..
_________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
Varför inte köpa en svarv och en fräs och börja tillverka ok. Nya bakok till min bil kostar > 12.000 kr och du kan sälja dom för < 5.000 kr, vilken marknad du skulle ha
_________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
med tanke på vilka problem hi-spec hade att lösa flexproblemen i oken så är det inget jag skulle ge mej på, har dessutom både maskinerna å kunskaperna att tillverka, sen om det blir så bra är en annan femma
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||||||
|
Visst är det överpris på en del saker, och ett märke med status kostar alltid lite extra - men när marknaden blir större och konkurrensen hårdare och mer öppen så går tendensen åt att man får vad man betalar för. Och, allt är inte så enkelt som det ser ut.
Det är iaf min teori och erfarenhet hittills.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
man kanske skulle starta eget och tillverka bildelar så fort något är avsett för rolig körning har det ett kraftigt överpris tycker jag..
jag vantrivs på mitt nuvarande jobb så man kanske skulle ta ett fett lån och sätta igång
_________________ //Johan Karlsson |
||||||
|
Re:
Har du satt dig in i vad som krävs av ett bromsok? Vilka tryck som är inblandade, vilka temperaturer? Du måste ju också lösa saker som damskyddsdamasker, vilka bromsbelägg du ska designa för osv. Men framförallt vilket material som pallar tillvaron! Jag skulle inte bli förvånad om materialen dom använder är av klart dyrare modell än vanlig aluminium i klumpform från ett par gamla nersmältna fälgar
Då t.o.m kina tillverkade budget ok kostar rätt fin slant finns det nog mer till frågan än att bara fräsa ut ett par hål för kolvarna
Brembo har väl ett par olika alu legeringar också har jag för mig? Både lättare (dyrare) och mindre lätta (billigare) Annars finns det ju wilwood ok till rätt bra kurser, men då saknar väl dom damskydd? Anledningen sen till att saker avsedda för roligare körning kostar är väl kanske att det ställs högre krav än OEM spec på vissa delar + att utvecklingskostnaden är till ett pytte segment jämfört med vad det är för en biltillverkare. Hur många Volvo 240is som fungerar som bruksbilar i vårt långa land går det på varje hobbybil tänkt att svängas med?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Tja, mina 20+ år gamla Porsche ok kostade mig 15-20.000 förra vintern.... 5000 för gt3 ok är ett hyggligt pris.
Med Porsche prylar vet man att man får bra grejer i alla fall, då dom alltid haft riktigt bra bromsar för sin tid. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
Är väl ett okej pris, de mindre Porsche oken som klarar tunnare och mindre skivor brukar kosta 2500-3000kr. Dessa är ju värda betydligt mer. Här kan du se nypriser http://www.pelicanparts.com/catalog/ I det här fallet jämför vi faktiskt Brembo ok och Brembo ok. Vilken bil de är originalmonterade på borde spela mindre roll... Bra grejer är det likväl Däremot är det betydligt enklare att göra adapters till radiellmonterade ok vilket borde göra Brembo Porsche oken lite dyrare än Brembo Evo 8 oken. Till ett par radiellmonterade ok gör du en adapter av en fyrkantsstång alu i en pelarborr, kostar inte många kronor. Ska du göra adapters till radielmonterade ok behövs det fräs och vissa kombinationer av spindel, ok och skiva fungerar inte. Sen är det väl så enkelt att Porsche oken är mer eftertraktade på begagnatmarknaden då många Porsche ägare vill uppgradera sina 80 och 90 talsprylar till de moderna oken. Det står Porsche på mina framok, men det är mest pga att jag inte orkade måla om dem
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Även med radiell montering finns det kombinationer av ok, skivor och spindel som inte fungerar, eller lika dåligt. Tycker det inte är någon skillnad, en rak adapter kan ofta gå fortare att göra. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Beror ju på. Om man som i mitt och mångas fall byter till större skivor men med samma offset och från axiell till radiellmontering så blir det ganska mycket plats att bygga adapter på. Har man axiellmonterade ok så kan det blir trångt. Men som du säger så går det ibland inte att få ihop nått med en given spindel, skiva och ok kombination _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
oftast är det lämpligt att skaffa en skiva med lite större offset, då fyrkolvs (eller fler kolvar) bygger väldigtmycket mer ut mot fälgen till motsats mot många original en och 2kolvsok. Väljer man då rätt så blir det en platta med 4 hål, kan inte bli enklare
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Provade ut evo-oken jag lånat av axe, och det fanns inget utrymme att få till en vettig adapter på min bil.
Så det blev affär på 996 (gt3) bromsoken istället. Har idag radiella brembo-ok från seat cupra r med egna adaptrar. Behöver förhoppningsvis bara göra lite småjusteringar på den gamla ritningen och lämna till nc-maskinisten. Kommer använda mig av Volvo s60r 330x32mm skivor mot 330x34mm som egentligen hör ihop med oken. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
|
Re:
Blir nog bra det där. Du kommer inte att bli missnöjd med oken tror jag. Visst är det en del pengar men du kan nog sälja oken för ungefär samma pengar igen om det inte funkar. Däremot är det bra att tänka på att man får rätt svephöjd på beläggen samt att kontrollera kolvstorlekarna innan man köper nya ok. Jag fick mindre kolvarea på mina 4 kolvs ok än på org glidok vilket gjorde att bromsbalansen flyttades bakåt. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Tror också det kommer bli riktigt bra.
Kolvarean fram blir betydligt större efter bytet. Men då jag även har skaffat större bromsar bak samt kommer byta från Carbotech XP10-fram/Pagid blå-bak till PFC01-fram/PFC97-bak så ska det blir spännande att se skillnaden. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
|
Re: Porsche-ok, prisvärda?
Lånar tråden lite. Nu när vi ändå har detta uppe och jag har gått i samma tankar om att köpa ok med Axiell montering. Går inte dessa ok att fräsa av och gänga om för att få dessa med radiell montering? Kanske inte lönsamt om man ska lämna iväg arbetet men om man nu har tillgång till en fräs själv? Finns det gods till att göra detta eller är tex evo-oken annorlunda utformade som gör att det inte är möjligt? Är det någon som kan har kunskaper om detta? Tacksam för svar _________________ /Mikael Olofsson Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld) Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt) |
||||||
|
Re:
Fasta ok (med kolvar på båda sidor där oken inte kan röra sig) kräver dubbelt så stor total kolvarea för samma bromsmoment om vi jämför med ett glidok. Reaktionskraften från en enkolvsok återfinns nämligen på kolvens motsatta sida om oket kan flyta. Så när du jämför måste du räkna med en faktor 2 åt ena eller andra hållet. Ska man vara petig måste man kanske kompensera kolvcentrum på annat avstånd än på medelfriktionsradien om man ska optimera slitaget på belägget oxå. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Porsche-ok, prisvärda?
|
4789 besök totalt |