| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lexanrutor & kolfiber dörrsidor, vad säger SBP?
|
2450 besök totalt |
|
Som rubriken, funderar på ovanstående men är osäker på vad SBP kommer att säga. Någon som har erfarenhet av detta? |
||||
|
Re:
Helbilsgodkänd, tyvärr |
||||
|
Dörrsidorna blir knappast problem, plastrutor är inte okej på annat än ombyggt/amatörbyggt fordon (formellt sett, men det kan förstås smita igenom).
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
När jag besiktade min Alfetta helt utan sidorutor och bakruta var det ingen som sa ett ord. Men du menar att de har en kontrollpunkt som heter sidorutor? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||
|
Ja, sidorutor finns med i kontrollplanen men då är det i första hand skador, solfilm etc. som beskrivs. Men det finns ju alltid möjlighet att anmärka på att saker inte är i föreskrivet skick/utförande.
Men det är som sagt kanske inte ovanligt att plastrutor inte landar på anmärkningslistan ändå, på samma sätt som det går att missa en glapp spindelled, trasig tuta eller liknande. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Är det inte så att du inte behöver ha sidorutor vid SBP - men OM du har det ska de vara e-märkta och kunna vevas ner vid behov. På helfordonsgodkända fordon får du inte byta ut komponenter som har ett e-godk mot något annat än en reservdel med motsvarande märkning. (Hårddraget skulle SBP teoretiskt kunna underkänna andra däck än de som tillverkaren godkänt vid certifieringen och skrivit in i typgodkännandehandlingen) _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||
|
Det jag först och främst funderat över är bakruta och de bakre sidorutorna. Gäller samma saker även där?
|
||||
|
En följdfråga gäller innertaket. Är det något de kan klanka ner på? Givetvis får man se till att det inte finns vassa hörn osv.
|
||||
|
Rent formellt är det så att bilen (oavsett helfordonsgodkännande eller inte) ska vara i samma utförande som när den typgodkändes/regbesiktades. Hade den sidorutor, ska den ha sidorutor, hade den innertak, ska den ha innertak.
I praktiken så är man hårdare med utbytta/ändrade delar på helfordonsgodkända bilar, förmodligen eftersom det där är tydligare att saker inte bara ska uppfylla vissa krav utan också ha intyg om att det är så. Avsaknad av innertak kan alltså med en "noggrann" besiktningsman ge en anmärkning (man kan anse att det inte längre är självklart att bilen uppfyller direktiven om inre säkerhet). Men finns det inga vassa kanter och allt är snyggt och prydligt är nog risken rätt liten. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Är väl bara testa, kan väl knappast bli fråga om en regbesiktning pga att innertaket saknas i varje fall? |
||||
|
Nu kanske vi hamnar lite o/T, men vad är det som brukar ge regbesiktning, på en icke helbilsgodkänd bil? Går man och ororar sig i onödan för att man ändrat spårvidden mer än tillåtet, bytt insprut?
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
Det beror väl lite på hur besiktningsmannen tycker, men den normala anmärkningen på att en sak är felaktig/ändrad (=inte typgodkänd) eller saknas är ju en tvåa, med kommentar "regbesiktning eller återställande".
Är det enkla saker som att det är ett innertak som är borta, kanske fel spårvidd (även om reglerna där ju har ändrats så det är rätt liberalt) etc. brukar återställande inte vara svårt alls. Bekymmer blir det när det är svårare att kolla om bilen verkligen återställts till rätt skick, när man bytt sprut/motor eller liknande. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2450 besök totalt |