| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Stor bromsskiva med liten tjocklek?
|
5811 besök totalt |
|
Jag söker stora ventilerade bromsskivor (större än 310mm diam.) som har liten tjocklek (helst max 18mm)! Det skulle även kunna funka med solida bromsskivor (större än 310mm diam.) men då helst max 12mm tjocka. Tips på vart jag kan finna detta mottages tacksamt. Lösa skivor för hub eller "vanliga" bromsskivor spelar inte så stor roll. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||||||
|
Kolla mha Brembo-katalogen (välj fliken "Search by Dimension")
t ex på 324mm fanns det några BMW-alternativ 12mm tjocka http://www.brembo.com/CatalogOBrembo/Templates/SearchGray.aspx?NRMODE=Published&NRORIGINALURL=%2fENG%2fMarket%2fCatalogue%2fSearchCars%2ehtm&NRNODEGUID=%7b17D7BCC8-5414-40CA-9D35-30F3CABF4BA3%7d&NRCACHEHINT=NOModifyGuest _________________ Johan Lekås |
||||||||||||
|
Jo jag har plöjt igenom ett antal sidor hos Brembo och dom du tipsade om är tänkbara, men jag ser ju helst att de är ventilerade...
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||||||
|
Re:
Finns det verkligen så tunna ventilerade skivor? Blir ju väldigt lite utrymme för ventileringen isf. Mina ventilerade orginalskivor är 20mm tjocka och där är ventileringen väldigt tunn. En 18mm ventilerad skiva får ju rimligen 2 mm mindre utrymme för ventileringen...
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||||
|
Wilwoods tunnaste i den diametern är 20.5mm, men du kanske är låst av att du max klarar 18 med ditt ok? Dom har även solida skivor som är runt 9mm tjocka i den diametern. Tunnare ventilerade än 20 är nog svårt att hitta.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||||||
|
Supra MK3 och 4 har 298mm typ eller vad de var, 18mm tjocka, det är de största jag vet av... bakre skivorna gäller detta då på Supran!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||||
|
Re: Stor bromsskiva med liten tjocklek?
320mm eller eventuellt 330mm solida kan jag ordna, ner till 5mm tjocklek. _________________ Roland Johansson |
||||||||||||
|
Corvette C4 har ganska tunna skivor fram.
Men dom är inte så stora som 320-330mm Jag har några gammla dragracingskivor ligger någonstanns. Ska försöka komma ihåg att kolla dom..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Det finns några (standard) 18mm skivor att välja på, men ingen med större diameter än 302mm (om jag minns rätt)
Är oket som styr.
Båda måtten är fel tyvärr!
Det är lösa skivor då misstänker jag!? Kan definitivt vara av intresse! Har du utförligare spec/bilder?
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||||||
|
Re:
Är lösa rotorämnen, bilder får du ta själv om du beställer... Men solid skiva och sedan bearbetar man efter om den ska vara flytande eller fast monterad etc och efter navet man vill fästa den på. _________________ Roland Johansson |
||||||||||||
|
Re:
Har tänkt tanken, men det blir nog för lite gods i dom (för värmeupptagningen) _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||||||
|
Re:
'lägga två på varann? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
|
Re:
Tror inte det funkar, i så fall måste man nog köra med skivor på splines och med ett tredje belägg mellan de två skivorna! Då spricker nog devisen "Keep it simple, stupid"!
Tjocklek på dessa? _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||||||||
|
varför använder man inte denna konstruktion på bilar?
http://www.hairinthewind.com/wp-cont om inte annat skulle ju såna bromsar funka bak som separat handbroms.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||||||||
|
Re:
Det är ganska omständigt att demontera oket varje gång man skall ta bort hjulet på bil-sätt. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||||
|
Re:
--edit--- Populärt kallas de för UFo-bromsar.
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||||||||
|
Re:
Nya är 4 mm, slitagegränsen är 3 mm och dessa ligger strax över det. _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5811 besök totalt |