| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem 2 till 1 efter grenrör?
|
3166 besök totalt |
|
Byggde nytt avgassystem förra sesången på BMWn, men har suttit å klurat på hur långt efter grenrören borde man gå ihop från två till ett rör egentligen? Grenrören är 2" och sen byggde ja så de går ihop till ett 2.5" ca 2dm efter grenröret. Just då tänkte jag inget mer på de, men lär ju finnas en viss längd efter grenröret som är optimalt att dra ihop dem till ett? De är ju inte för inte de finns x-pipes och allt va de heter till dubbelsystem, just för att de ska samverka. Nån här på rejsa lär ju ha en klurig fundering över detta?
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
|
Re: Avgassystem 2 till 1 efter grenrör?
Kan du skissa med mått så jag inte missförstår? Man kan tackla detta från olika håll beroende på vad utrymmet på bilen tillåter. X pipa på en V8 tjänar mest utsläckning av basljud samt att det jämnar ut flödet. Man kan på så vis ha mindre flödes restriktiv dämpare. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Här kommer en extremt fin skiss på hur jag menar:
Grenrören är M3 E36 grenrör som sen går ihop till ett 2.5" rör. Dom sitter lite i offset därav X, men de ja undrar över är ju då om de finns nå optimal längd på Y? Kommer de göra nån skillnad på en BMW motor om man ändrar längden på Y, både ljudmässigt och ev prestanda mässigt? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
|
Hur är tändföljden? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
1-2-3-6-2-4. Så det är bra avstämt i det avseendet.
avståndet du är intresserad av är från skarven 3=>1 till skarven 2=>1. Prestanda kommer att ändras. Normalt sett stämmer man av systemen för ett brett register (att både kunna svensson-köra och ha bra fyllnad på höga varv) Men det bästa effektmässigt är att stämma av grenrör och insug vid samma varvtal för att nyttja den synergieffekt som uppstår. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
|
Re:
Ja de är ju rätt självklart när jag tänker efter, är ju de avståndet som är väsentligt Säg att man vill stämma av de för att arbeta bra på höga varv, från 4-5000 till runt 7-8000? PS: Tror de vart nått fel när du skrev tändföljden, borde vara 1-5-3-6-2-4
||||||
|
Re:
Hur stor är en cylinder? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
2.8/6, så runt 466cc. Ny skiss:
Japp, paint är bra till allt! _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
|
Re:
Jo, allt är intressant, även vad som tillåts i utrymme på bilen. Rör diametrarna avgör hur massaflödet karaktäriseras. Längden hur returpulserna hamnar. Man brukar aldrig lyckas med alla parametrarna, så man får välja de som går bäst att använda. Vilket av de två egenskaperna som har företräde är även det hugget som stucket, det är därför jag frågar lite pö om pö. Vad har du för avgasduration vid 1,25 mm förlyft? Du kan välja hur att para primärrören, väljer du 3 till 1 som på bilden så blir layouten rätt, men vill du jobba mer exakt med pulserna så är 2x2x2 primär rör till 3 sekundär rör som sedan går ihop till 1 bättre. Men då blir det krångligt vid motorn och effektvinsterna motsvaras inte riktigt av krånglet. Du får dock bättre isolering mellan pulsavstådet. Längre primärrör än skissen hjälper åxå. Hur långa rören bör vara kan jag ge besked om när vi kommit lite längre. Sedan har vi det där med ljudet, vill du ha en tystare bil som samtidigt kan använda mindre ljuddämpare så är ett 6 till ett system inte så dumt. Du får ett ettrigare ljud med mindre bastoner, samt att du kan använa mimndre storlek på ljuddämpare och ha ett bättre flöde på så vis. Ett sånt system behöver inte vara bättre på en bil utan dämpare, men ge en vinst i lägre motstånd på en ljuddämpad bil. Som du ser så är det mycket för och emot och inte alldeles enkelt att säga vad som är bäst. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Ja de är en hel vetenskap, uppenbarligen
Ang kammarna så har jag faktiskt ingen aning vad de är för avgasduration vid 1.25mm förlyft, men den har 240 grader duration och 9,7mm lyft. planen är endå att de ska i ENEM I6/I4 kammar så småning om, dom ligger på hyllan och väntar på sin tur just nu. Ang grenröret och layout så kommer de vara som på bilden, har inte möjlighet att ändra de, utan de som ja kan och vill ändra är som sagt avståndet mellan 2 till 1 (Y på bilden). De behöver inte vara optimalt, men tänkte att de vore kul om de va något så när rätt. Om detta avstånd är 10cm för långt eller för kort, hur pass stor skillnad kan de göra? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
|
Re:
Enem vet säkert vilken duration kammarna har samt overlap mellan dem. !,25 lyft är ett lyft där kammen börjar andas lite mer effektivt och är därför ett lyft man brukar räkna på. Men även det vet Enem vad som gäller för din motor. Det är som sagt ofta så att man sitter lite fast med en befintlig konstruktion eller utrymme. Det skiljer i stora drag 6-700 varv i minuten vit 5500 rpm med en skillnad på 100 mm, där dom jobbar som bäst. Längre längd förbättrar lågvarvet. Säg att du har ett rör som stämmer vid 6000 rpm och länger på det med 100 mm så förlorar du kanske 3-5% effekt vid samma varvtal, MEN, du vinner kanske 2-3% vid 5300 rpm. Anledningen till att du vinner mindre vid det lägre vartalet är att du fortfarande har en diameter som stämmer för 6000 rpm. En liten nypa salt för mina siffror får du ta för andra skillnader som kan finnas. Det handlar alltså inte om större skillnader än att man kan låta utrymmet på bilen bestämma. Men jag kan hjälpa dig med siffror om du frågar Enem om duration. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jag kör med just M52B28 2,8L m3 grenrör & M50 insug. Har samma layout på mitt avgas fast min bit med dubbelt 2" är nånstans mellan 70-90cm sen går det ihop till enkelt 2,5" 1st fullflädes ljudämpare lägst bak efter ljudämparen som slutrör sitter en race kat. Denna motor bromsar drygt 222hk & 282Nm Motor effekt & vrid
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Klockren förklaring Hur stor skillnad gör kammarna? Blir de stora skillnader i beräkningen med rätt vassa ENEM kammar jämnfört med mer orginal kammar som jag kör nu, och även Bäck har?
De är bra mycke mer än vad jag har iaf! Ska ta in den i helgen och mäta lite
||||||
|
Jag ska ta & mäta upp mitt med kan ju minnas fel så jag får att riktigt mått. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Här kommer mått på hur de ser ut nu:
De är altså 60 respective 75 cm totalt. Så de är 15cm i skillnad vilket knappast lär vara optimalt? Inte fått nått svar av ENEM än, kanske lär ringa istället för att maila.
||||||
|
Re:
De är nästan de dubbla av vad jag har. Då är ju den stora frågan, vad är bäst?
Förresten, för att gå lite OT, ja "skruvade isär" orginalkammarna lite i helgen, ställde dom så att när motorn är nollad så är både insug och avgasventilerna på 6e cylindern 1.25mm öppna. (kallas de att man har 1.25mm overlap? ) som resulterade i att motorn gick mycket jämnare och bättre på höga varv. Tänket att de kanske är nått du va intresserad av som kör BMW Cup? Eller så kanske du redan har ställt kammarna så. Dock då går motorn som en kratta under 1000 rpm, motorstopp 3 gånger innan man kommer iväg
||||||
|
Re:
Har inte rattat nått på mina kammar. kammar & avgas skulle man vilja tuna in i en bromsbänk för att se vad det gjorde på effekt & vridkurvorna. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3166 besök totalt |