|
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Trådstartare

27 Mar 2011 14:52
Montering transponder - AMB TranX260
Hade en önskan om att montera transpondern i Elisen ovan/genom alu-rambenen ( väl skyddad )
Enligt AMB manualen måste det vara fri-sikt mmot backen, men låne-transponders sitter oftats inne i bilen och högt ?
- Någon som vet om det funkar genom alu/stål ? Eller krävs fri sikt
- Är fast monterad transponder svagaren vs remote varianten ( upp-laddad )
Hoppas jag fungerar ?
Joachim
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

27 Mar 2011 15:07
Bra fråga. Förra året satte jag den med silvertejp på vänster bakruta. Inte helt optimalt för fast installation. Så jag är också nyfiken på vad som funkar
_________________  Magnus Thomé
|
Per Gustavsson
LaxåSkogen
Här sen Sep 2004

27 Mar 2011 15:18
Transpondrar ska ha fri sikt ner mot marken enligt amb:s instruktioner. detta för att få så bra signal som möjligt in i tidtagningssystemet, man vill ju inte "tappa" ett varv pga felaktigt monterad transponder...
_________________ Per Gustavsson #95 BMW E36
1:A serien SSK Klass3a 2012
2:A serien SSK Klass3a 2013
1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014
2:A Modsport 1 2018
|
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

27 Mar 2011 17:20
Re:
| Magnus Thomé skrev: | Bra fråga. Förra året satte jag den med silvertejp på vänster bakruta. Inte helt optimalt för fast installation. Så jag är också nyfiken på vad som funkar  |
Bästa är väl att försöka montera den vad man tror är bra, och gärna skyddat. Sedan på första träningen kontaktar man tidtagningen och frågar om de får bra signal. Är svaret nej, hitta bättre plats.
Är svaret ja, klart
_________________ Roland Johansson
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

27 Mar 2011 17:26
Re: Montering transponder - AMB TranX260
| Josen skrev: | Hade en önskan om att montera transpondern i Elisen ovan/genom alu-rambenen ( väl skyddad )
Enligt AMB manualen måste det vara fri-sikt mmot backen, men låne-transponders sitter oftats inne i bilen och högt ?
- Någon som vet om det funkar genom alu/stål ? Eller krävs fri sikt
- Är fast monterad transponder svagaren vs remote varianten ( upp-laddad )
Hoppas jag fungerar ?
Joachim |
ingen bra placering...... det SKA vara fri sikt nedåt och pilen på transpondern pekandes mot slingan, dvs ner i asfalten i ditt fall....
hyrtranspondrarna är lika starka men dom grejjar inte heller att sända genom metall..... Oftast.... nångång kan man få antennfunktion på metallen men det är mer tur än nånting annat....
så sätt den på sidan av rambenet med fri sikt neråt..... det är det bästa...eller tillverka ett litet fäste som får den sitta fritt och ändå skyddat..... Och tänk på att monterna den med en liten säkring som du lätt hittar och kan byta ifall den går sönder och sen med direktström till batteriet...... så den funkar jämnt...
|
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Trådstartare

27 Mar 2011 18:55
Tack Fredrik - flyttar den och sätter framåt på kraschboxen.
| Citat: | så sätt den på sidan av rambenet med fri sikt neråt..... det är det bästa...eller tillverka ett litet fäste som får den sitta fritt och ändå skyddat..... Och tänk på att monterna den med en liten säkring som du lätt hittar och kan byta ifall den går sönder och sen med direktström till batteriet...... så den funkar jämnt...
|
Svårt att få fri sikt nedåt bra med Elisen kanske klarar 2 mm alu-undertray eller kanske för att vara säker öppnar jag ett lite hål för den i under-tray så har den fri sikt + att sitter den skyddad
Tänkte lägga den mot befintlig Stereo matningen som jag tror borde räcka och vara väl säkrad.
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

27 Mar 2011 20:48
Jag har ju haft min monterad på burröret bakom förarstolen & det har funkat med all plåt runtomkring.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

28 Mar 2011 11:48
Ställ dig själv frågan om det är just tid-tagningen du vill "chansa" med. Se till att hitta ett ställe där du har fri sikt och sätt den där istället - utan att ha sett din bil så kan jag garantera att det går - för det gör det alltid (i princip allt man tycker är omöjligt i livet visar sig ju gå att lösa - undantaget diverse sjukdomar). Ska man lyxa så ska man ju montera den så man ser dioden enkelt. Varför inte bara montera den i hjulhuset med en enkel skyddsplåt över?
Se till att du gör allt du kan i din ände för att tidtagningen ska funka - kan inte tänka mig att det kan finnas nåt som är jävligare att göra om ute på banan mellan kval och rejs 1 när det visar sig att man inte fått nån tid....
och ang el - återigen, varför krångla? Dra direkt matning med en separat säkring, då VET du exakt hur den matningen är kopplad och du VET att det funkar - går säkringen så är det ENKELT att felsöka. Det är lätt att sitta nu 45dar innan rejs och tänka att "det här är ju lugnt, bara koppla från kontakt a pinne 3 där och så går det ju 15 matning direkt på jorden där" - när du sen är ute på banan och nåt skit i original kablaget tjorvar så är det inte riktigt lika glassigt längre...
Tjorva inte med det här, gör det enkelt och robust. Du vill inte behöva hålla på och krångla med det här under en rejs-helg.
_________________ Henrik Eriksson
Sluta jiddra, börja rejsa!
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

28 Mar 2011 13:02
för att ni ska förstå lite hur det funkar......
Transpondern sänder sin signal i pulser..... antalet gånger som den tas emot under det ca 10 meter breda magnetfältet räknas som "Hits"..... en normalbra installation i en bil som åker i full fart över mållinjen ger ungefär 20 hits under den korta tiden...... MEN det räcker med en för att tiden ska räknas och ge utslag.... men bilar som ligger på 7-8 hits normalt tappar gärna en eller ett par passeringar under ett 12varvs lopp...... Om tidtagaren är alert så märkar han det och lägger in en manuell passering.... Om inte så får man redigera det i efterhand eller så missar man det...
av ett normalfält i racing så ligger 10-20% på 7-8 hits och som tidtagare så blir man less till slut och skiter i det och så blir det problem av och till....... men det är ju ändå den tävlandes ansvar......
och vore jag tävlande så skulle jag aldrig chansa..... för en bil som ligger på 20Hits ... den är i stort sett ofelbar i tidtagningen och får rätta tider och alla varv räknade...... en på 7-8 hits tappar nåt eller flera varv... som tidtagaren oftast lägger tillbaka, men också oftast skiter i själva tidtagningen det varvet utan bara plussar på varvet.
Så montera den så bra du kan.... Och sen gå till tidtagaren och kolla hur din bil ligger till i HITS jämfört med dom andra bilarna....... (hitsen varierar lite i antal beroende på bana, pga hur fort det går över linjen men under 20 ska det inte vara om den är bra monterad)
|
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

28 Mar 2011 14:16
Fri sikt? _Är inte det ett konstigt uttryck för ett magnetiskt system?
_________________ "Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola
Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
|
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

28 Mar 2011 14:37
Re:
| ice skrev: | Fri sikt? _Är inte det ett konstigt uttryck för ett magnetiskt system? |
Mållinjen skall ej vara i radioskugga till transponder :-)
Eller någonstans under bilen där solen inte lyser...
/Benny
_________________ "It's basic rocketscience"
BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
|
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

28 Mar 2011 14:46
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | för att ni ska förstå lite hur det funkar......
Transpondern sänder sin signal i pulser..... antalet gånger som den tas emot under det ca 10 meter breda magnetfältet räknas som "Hits"..... en normalbra installation i en bil som åker i full fart över mållinjen ger ungefär 20 hits under den korta tiden...... MEN det räcker med en för att tiden ska räknas och ge utslag.... men bilar som ligger på 7-8 hits normalt tappar gärna en eller ett par passeringar under ett 12varvs lopp...... Om tidtagaren är alert så märkar han det och lägger in en manuell passering.... Om inte så får man redigera det i efterhand eller så missar man det...
av ett normalfält i racing så ligger 10-20% på 7-8 hits och som tidtagare så blir man less till slut och skiter i det och så blir det problem av och till....... men det är ju ändå den tävlandes ansvar......
och vore jag tävlande så skulle jag aldrig chansa..... för en bil som ligger på 20Hits ... den är i stort sett ofelbar i tidtagningen och får rätta tider och alla varv räknade...... en på 7-8 hits tappar nåt eller flera varv... som tidtagaren oftast lägger tillbaka, men också oftast skiter i själva tidtagningen det varvet utan bara plussar på varvet.
Så montera den så bra du kan.... Och sen gå till tidtagaren och kolla hur din bil ligger till i HITS jämfört med dom andra bilarna....... (hitsen varierar lite i antal beroende på bana, pga hur fort det går över linjen men under 20 ska det inte vara om den är bra monterad) |
Tackar för infon
Alltid trevlig när man får förklarat varför.
_________________ Michael Bäck
BMW 328is -84 BmwCup #50
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

28 Mar 2011 14:55
Re:
| ice skrev: | Fri sikt? _Är inte det ett konstigt uttryck för ett magnetiskt system? |
Har man en bil med stora plastsjok undertill så borde "fri sikt" fungera genom de här plastsjoken iaf?
(Vi snackar ren gatbil som man har skoj med på bana. Ingen räserbil.... Därav ytterligare parametrar i frågan om var man ska sätta transpondern liksom. Helst ingen åverkan, körs en hel del mil på gatan, osv.)
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

28 Mar 2011 15:03
Re:
| Magnus Thomé skrev: | | ice skrev: | Fri sikt? _Är inte det ett konstigt uttryck för ett magnetiskt system? |
Har man en bil med stora plastsjok undertill så borde "fri sikt" fungera genom de här plastsjoken iaf?
(Vi snackar ren gatbil som man har skoj med på bana. Ingen räserbil.... Därav ytterligare parametrar i frågan om var man ska sätta transpondern liksom. Helst ingen åverkan, körs en hel del mil på gatan, osv.) |
normalt sett så går det genom plast... men det beror på tjocklek och materialval i plasten......
så testa och kolla resultatet...... genom att gå upp till tidtagaren och fråga efter hits-antalet....
|
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

28 Mar 2011 15:29
Jag körde större delen av förra säsongen med en 12mm plyfa-splitter. Min transponder satt på insidan av rambenet i Miatan och hade inga problem att komma igenom den i alla fall. Eftersom det är ett magnetiskt system skulle jag gissa att den även klarar lite ALU delar?
_________________ /Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"
GMAB
Ordsmedjan
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002

28 Mar 2011 16:52
Re:
| Torkel K skrev: | Jag körde större delen av förra säsongen med en 12mm plyfa-splitter. Min transponder satt på insidan av rambenet i Miatan och hade inga problem att komma igenom den i alla fall. Eftersom det är ett magnetiskt system skulle jag gissa att den även klarar lite ALU delar?  |
kan funka.... men inga garantier..... Och oftast med ett sämre resultat på hitsen, som iofs inte behöver göra att man missar passeringar men ökar risken för det.......
kan tillägga att hitsen har ett samband med nånting som vi kallar brus........ på dekodern i tidtagningen så har vi en mätare som visar hur mycket störbrus det finns i omgivningen.... Och normalt sett under bra tillfällen så ligger det på 18... Och då funkar transpondrar med låga hits utan problem..... men det där "bruset" kan öka... av andra radiokällor och massa annat konstigt i luften.... t.ex på Mantorp så får vi ökat brus på kvällarna och då sticker bruset iväg till 40-50.... Och då behöver en transponder ha minst 10-15 hits för att ge signal...... Och drar bruset iväg till 70-80 så funkar inga transpondrar och ni ser en jäkligt svettig tidtagare som letar anledningar till brus...
exakt hur det kommer sig tekniskt har jag ingen aning om , men praktiskt vet jag att det funkar så....
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare

28 Mar 2011 19:10
Re:
| Fredrik - SLC skrev: | normalt sett så går det genom plast... men det beror på tjocklek och materialval i plasten......
så testa och kolla resultatet...... genom att gå upp till tidtagaren och fråga efter hits-antalet.... |
Will do! Tack för all info!
|
|