Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6048 besök totalt |
Speciellt om man väljer en liten: Mini Marcos ![]() ![]() ![]() Kul bil ja...Gatbil eller renodlat bus? Honda 2000 och diverse Posrchemodeller har nämnts. Kul grejor helt klart. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Är inte så himla intresserad av banracing, däremot kurviga landsvägar samt ett och annat rödljus.
![]() Till detta passar de flesta sportiga bilar, inkl. gammelsaab. Bortser vi från gammelsaabsprojekt är det äkta sportbil som gäller. Finns det någon modell som ger mest för pengarna? Studerade Porsche-annonserna för skojs skull och det är ganska stor spridning på t ex 944-priserna. M3 är iofs ett alternativ, blev intresserad efter att ha läst Bilsports köpguide. |
||||
Hm, kanske en sen Nissan 200 SX eller 300 ZX?
350:an ligger lite för högt över den uppsatta budgetramen. Är fortfarande nyfiken på vilken bil som ger mest valuta för pengarna, och då inte enbart ur prestandasynpunkt, utan även ur kvalitets- samt reparations- och reservdelskostnadssynpunkt. BMW M3 kanske, om vi bortser från ventiltidsstyrningssystemet som kan vara slitet (källa Bilsport). Ny kravpunkt; 6. Inte för gammal bil helst. |
||||
Jag skulle fortfarande säga att Honda S2000 ger mest för pengarna...
Den går riktigt bra på bana så den kan uppenbart svänga och motorn är som en dröm... (vill inte kasta skit på andra bilar, men kolla lite Best Motoringfilmer där S2000 kör ifrån nyare och motorstarkare bilar.. ![]() Nu till lite fakta.. ![]() Motor: 240 Hkr (120Hk/Liter = "rekord" i serieproducerade bilar... ) 208 Nm Varvstopp på 9000 RPM Bara kolla in denna "tävling" som finns varje år om bäst motor.. S2000 har vunnit 4 år i RAD !!! ![]() http://www.ukintpress.com/engineofth som du ser så "vinner" den med ganska god marginal.. 1:a Honda 2-litre (S2000) 157 poäng 2:a BMW 2-litre Valvetronic (318i) 98 poäng Hondas S2000 motor F20 har nu vunnit 2000, 2001, 2002 och 2003 så den har vunnit alla år den vait med.. ![]() så bättre motor lär du inte hitta... ![]() Reservdels å Servicekostnader: Jag har svårt att tro att någon av de Tyska eller Italienska bilarna kan vara i närheten... Kvaliten: är det inga problem med.. ( finns vissa servicebuletiner som skall vara gjorda så kolla det innan du köper en ) Vill du veta mer om S2000 så kolla in på www.hondaklubben.com forumet så får du svar på alla frågor du kan tänkas ha... ( finns säkert någon som låter dig provköra oxså om du ber snällt.. ![]() annars finns www.s2ki.com som är det största S2000 forumet, dock är det på engelska.. Saken är den att i Sverige vet ingen någonting om Honda vilket gör att tex. Robert Colin (dåligt exempel jag vet..) kallar Honda för "den lilla biltillverkaren från öst".... Detta trots att Honda är ett av världens störta bilmärken med 30 miljoner tillverkade motorer varje år !!!! Hondas problem i Sverige beror enbart på trötta, överfeta gubbar som gjorde pengar på 80-talet med att sälja Honda och nu väntar de bara på pension.. ![]() slutligen e dom snygga... ![]() ![]() ![]() svensk kille i hondaklubben som har denna.. ![]() http://www.algonet.se/~klabbe/Rimg00 mitt slutliga råd är att du provkör... att läsa på papper ersätter aldrig kännslan av att köra en bil... ![]() oj va långt de blev... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Subaru Impreza GT 98-00. 4-hjulsdrift, 218hk Turbo motor....mmmmmmmums. Ligger runt 140-180kkr, en liten uppgradering på det så har du en bil som är ganska svårslagen
![]() Hade köpt en sådan, men så blev jag kär....i min 306 GTi ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||
En S2000 är det självklara valet om det är helt irrelevant att den bilen helt saknar andra användningsområden än banåka o att glida omkring. Om Det däremot finns krav på en någorlunda i sammanhanget praktiskt bil med iaf teoretiskt plats för 4 personer så rekommenderar jag varmt en 200sx S14a enl bild ovan. De har mkt bra komfort, är nästan pinsamt lättrimmade, går bra på bana, är nya och har mkt bra kvalité.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Hmm har inte hängt på det här forumet särskilt länge men tillräckligt för att se att ovan verkar vara en generell åsikt och jag undrar stillsamt varför? (Ursäkta mitt oförstånd ![]() |
||||
För de pengarna skulle jag absolut rekommendera en Speedster alt. Elise. Billiga i drift, och service- samt reservdelskostnaderna verkar också helt humana att döma av vad jag hört.
Men, man ska ju ha klart för sig att en Elise är en spartansk bil (förutom de allra nyaste), dvs inte direkt ngn glidar- eller långresebil... Men ur sportighetssynvinkel tror jag den slår det mesta. Är inte alltför dyr att trimma heller har jag förstått. PM:a Elise här på forumet så kan du säkert få mer exakt information om allt, alt. gå in på http://www.lccs.nu/forum/ och ställ lite frågor där, så tror jag nog valet är självklart. _________________ ![]() |
||||
Du kommer snart märka att det finns en liten (eller ganska stor) grupp människor här som anser att det är rejsigare med sugmotorer än turbomotorer... ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Var hittar man en Elise för under 200lax? Speedster går juh, men se till att inte ha sönder lamporna på den bara dom är sviiiiiiiiiiindyra ![]() |
||||
Förslagsvis via mobile.de, där ligger de billigaste iofs strax över 200'-strecket - men som vanligt bör man ju kunna pruta ner minst 10% på en beg.bil. Själv skulle jag nog trots allt valt en Speedster med tanke på servicenätet som är bättre utbyggt, och det faktum att den (i mitt tycke) är snyggare än den första generationen Elise. Att den dessutom blir billigare i inköp skadar ju inte. Strålkastare är sällan billiga... ![]() _________________ ![]() |
||||
En sugmotor har så gott som alltid överlägsen kontrollerbarhet jämfört med en turbomotor. Minsta vinkling av gasfoten ger en omedelbar reaktion från motorn. Både när det gäller mer eller mindre gas. Sugmotorer kan ha ett insugsljud som ger ståpäls. Sugmotorer ger ett avgasljud som inte är sönderhackat. Turbomotorer har en tendens att bete sig sluggeraktigt. De ger en massa punch utan att vara speciellt sofistikerade. En sugmotor låter aldrig som ett trasigt tryckluftssystem. ![]() Det där är mina ![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ovan är väl iofs bara sant om man inte kan med att bygga turbomotorer? Tycker att mkt av det ovan skrivna verkar vara icke upplevelsebaserade fördommar?! Responsen är precis lika omedelbar på en turbobil som på en sugmotordito. Vad gäller insugsljud så ligger ju sugisarna också i lä. Avgasljudsronden vinner sugisarna iofs med hästlängder. Jag är varken för det ena eller det andra, utan föredrar att ha ett öppet sinne och konstatera fördelar o nackdelöar med bägge. Dock Anser jag nog att turbobilar har alla fördelar som sugbilarna har, plus att man just har turbon som extra bonus både effektgenereringsmässigt och effektstyrningsmässigt. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||
Turbon tar bort pulserna i insugsljudet och jag gillar inte det, men smaken är olika. Jag står för mina åsikter och försöker inte tvinga någon annan att tycka som jag! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Min tävlingsbil och bruksbil har ung samma effekt. Skillnaden är en 3l v6 i tävlingsbilen mot en 1.8 turbo i bruksbilen. Turbo är satan så mycket mer svårkört på bana pga av det är så mycket svårare att dosera, däremot så ger dom oftast mer effekt så man kan tjäna på det ändå. Dessutom så har dom alltid lag i reaktionen hur man än bygger. Om vi kör ett snabbt varv så korrigerar man gasen en hel del oftast, speciellt när bilen är kall eller i stressade situationer med bilar i backspegeln. Har man dessutom en stark sugmotor så ger det faan ståfräs (körglädje) om man lyckas balansera bilen med gasen perfekt. Vad gäller ljud så beror det på om man gillar dova rallyljud eller gälla racing ljud ![]() ![]() Thats my ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Köra slalom med turbo är att göra det svårt för sig. Sen kan ju en turboinstallation vara mer eller mindre lämplig för slalom förstås. En av de mest svårkörda turbobilar jag sett i slalom var en Ginetta med turbo, det var helt omöjligt att få till det med den. Å andra sidan tycker jag att Stötdämparexpertens räsergolfs körbarhet inte lider av turbon alls, men den kör vi ju inte slalom med heller
![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Håller med Magnus där... Ryckig körning på tvåan och trean, som slalom tenderar att bli, är inget som gynnar turbobilar. Jag har själv jämfört Porsches 944:or -S2 (Sugmotor och 211 hk) och -Turbo (260+ hk) rätt ingående. Visst går det att köra hyfsad slalom med turbon, men körbarheten med en vanlig sugmotor blir naturligtvis mycket bättre och den är därför snabbare, trots effektskillnaden. ![]() om man däremot vill haka på en nyare BMW M3/Porsche 996/Ferrari 355 på landsväg eller bana, utan att bli helt bortgjord, är turbo en kostnadseffektiv och pålitlig lösning. ![]() Du får helt enkelt fundera ut vilket användningsområde du har tänkt dig. Om jag var mer intresserad av motorljud skulle jag också skaffa en Alfa V6, det är i alla fall helt klart.... ![]() _________________ -- |
||||
Ja nu har jag fått era åsikter och eftersom mina erfarenheter är begränsade så har jag
läst och lärt. I och för sig så blir väl sina egna åsikter färgat av det man kör men har man testat båda och använder det till ett speciellt användnings område, typ slalom, bankörning så är det väl så. (Fick nog inte riktigt till formuleringen där, hoppas någon förstår vad jag menar.) Att man köper bil efter sina egna behov och användningsområden, var väl det jag ville ha sagt. Skillnaden i ljudet har jag inga åsikter om men den fördröjning som en turbo har måste man väl komma runt med storleken på turbon. RS6án har ju biturbo och det kan väl inte enbart vara av ekonomisk natur att dom vill öka effekten på ett billigt ![]() För att få upp tråden på lite rätt köl ![]() Fiat Barchetta Coupé (tror att den har turbo, om den punkten fortfarande kvarstår som ett krav.) Fiat Barchetta F/L (cab) ligger på 199 900kr för en sprillans ny, coupén är dyrare och finns nog inte i Sverige. (www.mobile.de) |
||||
Det är det jag snackar om. Fast man behöver inte någon stark sugmotor för att sitta med bånge efter ett par varv och sedan hoppa ur bilen och gapa och hoppa av glädje samtidigt som de andra står med huvudet under huven och justerar laddtryck eller något. ![]() Ta det inte för seriöst bara. All respekt till alla som klarar/vill köra turbobil på bana för det går ofta snabbt och man har säkerligen inte särskilt tråkigt då heller. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6048 besök totalt |