Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips och råd om en bra och sportig bil
<<   1, 2, 3
6048 besök totalt
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



FredrikÅ skrev:
...om jag var mer intresserad av motorljud skulle jag också
skaffa en Alfa V6, det är i alla fall helt klart....




Jag fick faktiskt klagomål senast på Mantop


Dom tyckte bilen lät för lite...


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



För att åter gå till frågan så har jag två förslag, och dom är inte speciellt motorstarka men roliga

1. Fiat Barchetta
2. Mazda Miata

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Har tänkt på Impreza också, hur är det med rostskyddet på GT-varianterna?
Är kanske överdrivet rostkänslig (skadad kanske ), men ska det va så så ska det va.
I GT-fallet rör det sig trots allt om en bil med ca fyra år på nacken, om man köper en 00:a.
Hinner bli en del saltexponering på fyra år.

Svårt det där, vilken bil man ska ha.
Alla kanske?

Hm, Barchettan verkar trevlig.
Citera
No brakes
Ängelholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 32



Toyota mr2 turbo mk2.. Bra och sportiga.. Super väghållning..

_________________
Christoffer Johansson

Http://nobrakes.no-ip.com/
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Lennart Mäkinen skrev:
Loffe skrev:
Hmm har inte hängt på det här forumet särskilt länge men tillräckligt för att se att ovan
verkar vara en generell åsikt och jag undrar stillsamt varför?
(Ursäkta mitt oförstånd )
Eftersom jag brukar benämna mig själv "Sugmotorfetischist" så kan jag ge mina ståndpunkter.
En sugmotor har så gott som alltid överlägsen kontrollerbarhet jämfört med en turbomotor. Minsta vinkling av gasfoten ger en omedelbar reaktion från motorn. Både när det gäller mer eller mindre gas.
Sugmotorer kan ha ett insugsljud som ger ståpäls.
Sugmotorer ger ett avgasljud som inte är sönderhackat.
Turbomotorer har en tendens att bete sig sluggeraktigt. De ger en massa punch utan att vara speciellt sofistikerade.
En sugmotor låter aldrig som ett trasigt tryckluftssystem.

Det där är mina


Det är mycket enklare än så.....

Turbo är helt enkelt fusk.

Man kan ju lika gärna sätta jetmotor i baken på bilen, ju.....

Sedan stämmer ju det Lennart skrev om körbarhet och känsla också ju!

thumbs up

Vad som inte är fusk är större volym, fler cylindrar och högre varvtal halleluja.......




EDIT:
Jag glömde ju rekomendera bilar, oj så OT det kan bli....
968 CS M030 (Racejärn helt enkelt)
944 Turbo (Lättfuskad till över 300 hk)
S2000 För F1 ljudet
Miata Mk2 (Alltid underskattad)
Elise (För Racerbilspuristen)
911 modell äldre (Alltid en klassiker och faktiskt rätt användbar)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



porschedriver skrev:

Miata Mk2 (Alltid underskattad)


Vad har den som är bättre än Mk1'an?
Har fått för mig att alla verkar tycka att Mk1'an är bättre
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Acke skrev:
Hmm.. Honda S2000 ??

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Kan man få en S2000 för under 200K nu?

Ett annat tips är en Toyota MR2 mk3. Skulle kunna tänka mig att den är lite som en bekvämare och lite tyngre Opel Speedster.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003
Inlägg: 719



Man kanske skulle tillägga att det börjat dyka upp Boxsters av de tidiga årsmodellerna för en bit under 200'-strecket i Tyskland också. Ok, ingen raket på raksträckorna men helt ok får man nog anse - och håller säkerligen värdet bättre än exempelvis S2000, Impreza osv.

Lite mer sofistikerad och användbar än Elise/Speedster också.

_________________
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



poh99 skrev:
Har tänkt på Impreza också, hur är det med rostskyddet på GT-varianterna?


Helt OK!
Min är tillverkad 96, eu-import (vilket betyder att den inte fått något extra rostskydd av officiel importör) och den är helt rostfri. det är några i klubben som har gjort extra rostskyddsbehandling, men ingen har haft nån rost vad jag vet.

Imprezan klarar dina punkter 1-5 utan problem
dessutom
punk 6 - ersätta tråkig saab som vinterbil
punkt 7 - få plats med mer än sig + tandborste
punkt 8 - underbart motorljud
punkt9 - Kanonbra märkesklubb!!! thumbs up www.impreza.nu
punkt 10 - kan få även en dålig förare att känna sig som en

Det är dock en ordinär japansk familjebil som är uttrustad med glädjesnurra och lite annat kul.
passar kanske inte riktigt in i definitionen "Sportbil"

jag kan vara lite färgad dock

_________________
Ola Gustavsson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Andrew Petrykowski skrev:
porschedriver skrev:

Miata Mk2 (Alltid underskattad)


Vad har den som är bättre än Mk1'an?
Har fått för mig att alla verkar tycka att Mk1'an är bättre


Inte jag

Dessutom har jag haft 10th aniversary modellen och den är helt klart att föredra framför den vanliga.

- glasbakruta
- bättre viktfördelning
- pop-up ÄR 80-tal
- goare motor (i original)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



TURBO

FredrikÅ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Köra slalom med turbo är att göra det svårt för sig.


Håller med Magnus där... Ryckig körning på tvåan och trean, som slalom tenderar att bli, är inget som gynnar turbobilar.

Jag har själv jämfört Porsches 944:or -S2 (Sugmotor och 211 hk) och -Turbo (260+ hk) rätt ingående. Visst går det att köra hyfsad
slalom med turbon, men körbarheten med en vanlig sugmotor blir naturligtvis mycket bättre och den är därför snabbare,
trots effektskillnaden. thumbs up

om man däremot vill haka på en nyare BMW M3/Porsche 996/Ferrari 355 på landsväg eller bana, utan att bli helt bortgjord, är turbo en
kostnadseffektiv och pålitlig lösning.

Du får helt enkelt fundera ut vilket användningsområde du har tänkt dig. Om jag var mer intresserad av motorljud skulle jag också
skaffa en Alfa V6, det är i alla fall helt klart....


Hmmm...jag tänker Anders Carlsson, Audi S1, SuperStage och 1,23 nånting....

Visst, det är att gå till ytterligheter på alla områden, men

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Loffe skrev:
....Fiat Barchetta Coupé (tror att den har turbo, om den punkten fortfarande kvarstår som ett krav.)...
...Det är inte Coupé Fiat du tänker på? Finns med turbofemma. Barchetta finns väl bara som cab?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Re: TURBO

Tobbe... skrev:
FredrikÅ skrev:
Magnus Thomé skrev:
Köra slalom med turbo är att göra det svårt för sig.


Håller med Magnus där... Ryckig körning på tvåan och trean, som slalom tenderar att bli, är inget som gynnar turbobilar.

Jag har själv jämfört Porsches 944:or -S2 (Sugmotor och 211 hk) och -Turbo (260+ hk) rätt ingående. Visst går det att köra hyfsad
slalom med turbon, men körbarheten med en vanlig sugmotor blir naturligtvis mycket bättre och den är därför snabbare,
trots effektskillnaden. thumbs up

om man däremot vill haka på en nyare BMW M3/Porsche 996/Ferrari 355 på landsväg eller bana, utan att bli helt bortgjord, är turbo en
kostnadseffektiv och pålitlig lösning.

Du får helt enkelt fundera ut vilket användningsområde du har tänkt dig. Om jag var mer intresserad av motorljud skulle jag också
skaffa en Alfa V6, det är i alla fall helt klart....


Hmmm...jag tänker Anders Carlsson, Audi S1, SuperStage och 1,23 nånting....

Visst, det är att gå till ytterligheter på alla områden, men


Som sagt så är det ju ytterligheter i detta fallet och SuperStage är ingen vanlig konbana precis. Den är en vanlig konbana i gigantformat som främjar effekt ganska mycket.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



porschedriver skrev:
Andrew Petrykowski skrev:
porschedriver skrev:

Miata Mk2 (Alltid underskattad)


Vad har den som är bättre än Mk1'an?
Har fått för mig att alla verkar tycka att Mk1'an är bättre


Inte jag

Dessutom har jag haft 10th aniversary modellen och den är helt klart att föredra framför den vanliga.

- glasbakruta
- bättre viktfördelning
- pop-up ÄR 80-tal
- goare motor (i original)


Stolarna är dock sämre på Mk2an (de flestas åsikt). Viktfördelningen på min Mk1 är 50/50 (jag vägde i fredags med mig i för säkerhetsskull - 1080kg, 540kg resp axel). Mk1an är dessutom något hundra kilo lättare p.g.a mindre motor, inga krockbalkar i dörrarna och lite tunnare plåt runt om.

Mk2an har dock lite förbättrad bärarmsgeometri. I slalom brukar mk2 vara aningen snabbare än mk1 allt annat lika.

Jag förordar dock en Speedster om budgeten sträcker sig upp emot 200'.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Börjar bli mer och mer nyfiken på Porsche, speciellt 944:an.

Snikvarianten kan man klara sig utan, då återstår 944 Turbo och 944 S2 (den med trelitersmotorn).

Men, var turbomotorn utrustad med 8-ventilsteknik hela sin levnad?

Vad sitter det för motorstyrsystem i dessa modeller?
Vill helst inte ha en motor med fördelartändning.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Pär Hansson skrev:
Loffe skrev:
....Fiat Barchetta Coupé (tror att den har turbo, om den punkten fortfarande kvarstår som ett krav.)...
...Det är inte Coupé Fiat du tänker på? Finns med turbofemma. Barchetta finns väl bara som cab?


Jo, Barchetta är en egen modell och är öppen 2 sitsig. Säljs med en 1.8l 140hp motor
Fiat Coupé är i princip samma bil som alfa gtv fast med 4 och 5 cylindriga motorer med överladdning, det finns 4cyl utan överladdning oxo. Fördelen med fiat är att den inte är lika tung, har bättre viktfördelning, mer effekt i den 5 cylindriga snurran (220hp) och den är i mina ögon faktiskt snyggare.

Coupé:


Barchetta:

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Jaha, de två sportbilar som jag ägt har dykt upp nu, alltså Miata Mk2 och MR2 Mk3. Samt Opel speedster, som jag nästan kört, d.v.s. jag har kjört en Elise Mk2.

Miatan och MR2:an är trots olika konfiguration rätt lika. De är båda roliga och ganska snälla, man kan ha dem till vardagskörning, rejäl semester runt Europa och de fungerar utmärkt på på banan. Japansk kvalitet får man också. Jag tycker personligen att MR2:an är snäppet roligare, man kan "bära sej åt" lite mer med den. Men det är nog rätt mycket en smaksak. En klar fördel i trafiken med MR2:an är att folk verkar tro att det är typ en Porsche eller Ferrari och lämnar företräde när jag befinner mej i en rondell och de ska in i en Med Miatan verkade de tänka "det är en liten snäll bil, jag kör först" >

Elise är något helt annat och mycket extremare, det är den enda gatbil jag kört som känns som en formelbil! Men jag betvivlar att man vill åka Europa runt i den Bara att ta sej till Ringen kan säkert vara en pina. Men när man är i mode för aktiv körning

_________________
Johan Rådlund
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips och råd om en bra och sportig bil
<<   1, 2, 3
6048 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande