Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6048 besök totalt |
Jag fick faktiskt klagomål senast på Mantop Dom tyckte bilen lät för lite... ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Har tänkt på Impreza också, hur är det med rostskyddet på GT-varianterna?
Är kanske överdrivet rostkänslig (skadad kanske ![]() I GT-fallet rör det sig trots allt om en bil med ca fyra år på nacken, om man köper en 00:a. Hinner bli en del saltexponering på fyra år. Svårt det där, vilken bil man ska ha. ![]() Alla kanske? ![]() Hm, Barchettan verkar trevlig. |
||||||
|
||||||
Det är mycket enklare än så..... ![]() Turbo är helt enkelt fusk. ![]() Man kan ju lika gärna sätta jetmotor i baken på bilen, ju..... ![]() Sedan stämmer ju det Lennart skrev om körbarhet och känsla också ju! ![]() Vad som inte är fusk är större volym, fler cylindrar och högre varvtal halleluja....... ![]() EDIT: Jag glömde ju rekomendera bilar, oj så OT det kan bli.... 968 CS M030 (Racejärn helt enkelt) 944 Turbo (Lättfuskad till över 300 hk) S2000 För F1 ljudet Miata Mk2 (Alltid underskattad) Elise (För Racerbilspuristen) 911 modell äldre (Alltid en klassiker och faktiskt rätt användbar) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Kan man få en S2000 för under 200K nu?
Ett annat tips är en Toyota MR2 mk3. Skulle kunna tänka mig att den är lite som en bekvämare och lite tyngre Opel Speedster. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
Man kanske skulle tillägga att det börjat dyka upp Boxsters av de tidiga årsmodellerna för en bit under 200'-strecket i Tyskland också. Ok, ingen raket på raksträckorna men helt ok får man nog anse - och håller säkerligen värdet bättre än exempelvis S2000, Impreza osv.
Lite mer sofistikerad och användbar än Elise/Speedster också. _________________ ![]() |
||||||
Helt OK! Min är tillverkad 96, eu-import (vilket betyder att den inte fått något extra rostskydd av officiel importör) och den är helt rostfri. det är några i klubben som har gjort extra rostskyddsbehandling, men ingen har haft nån rost vad jag vet. Imprezan klarar dina punkter 1-5 utan problem dessutom punk 6 - ersätta tråkig saab som vinterbil punkt 7 - få plats med mer än sig + tandborste punkt 8 - underbart motorljud punkt9 - Kanonbra märkesklubb!!! ![]() punkt 10 - kan få även en dålig förare att känna sig som en ![]() Det är dock en ordinär japansk familjebil som är uttrustad med glädjesnurra och lite annat kul. passar kanske inte riktigt in i definitionen "Sportbil" jag kan vara lite färgad dock ![]() _________________ Ola Gustavsson |
||||||
Inte jag ![]() Dessutom har jag haft 10th aniversary modellen och den är helt klart att föredra framför den vanliga. - glasbakruta - bättre viktfördelning - pop-up ÄR 80-tal - goare motor (i original) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
TURBO
Hmmm...jag tänker Anders Carlsson, Audi S1, SuperStage och 1,23 nånting.... ![]() Visst, det är att gå till ytterligheter på alla områden, men ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re: TURBO
Som sagt så är det ju ytterligheter i detta fallet och SuperStage är ingen vanlig konbana precis. Den är en vanlig konbana i gigantformat som främjar effekt ganska mycket. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Stolarna är dock sämre på Mk2an (de flestas åsikt). Viktfördelningen på min Mk1 är 50/50 (jag vägde i fredags med mig i för säkerhetsskull - 1080kg, 540kg resp axel). Mk1an är dessutom något hundra kilo lättare p.g.a mindre motor, inga krockbalkar i dörrarna och lite tunnare plåt runt om. Mk2an har dock lite förbättrad bärarmsgeometri. I slalom brukar mk2 vara aningen snabbare än mk1 allt annat lika. Jag förordar dock en Speedster om budgeten sträcker sig upp emot 200'. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Börjar bli mer och mer nyfiken på Porsche, speciellt 944:an.
Snikvarianten kan man klara sig utan, då återstår 944 Turbo och 944 S2 (den med trelitersmotorn). Men, var turbomotorn utrustad med 8-ventilsteknik hela sin levnad? Vad sitter det för motorstyrsystem i dessa modeller? Vill helst inte ha en motor med fördelartändning. |
||||||
Jo, Barchetta är en egen modell och är öppen 2 sitsig. Säljs med en 1.8l 140hp motor Fiat Coupé är i princip samma bil som alfa gtv fast med 4 och 5 cylindriga motorer med överladdning, det finns 4cyl utan överladdning oxo. Fördelen med fiat är att den inte är lika tung, har bättre viktfördelning, mer effekt i den 5 cylindriga snurran (220hp) och den är i mina ögon faktiskt snyggare. Coupé: ![]() Barchetta: ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jaha, de två sportbilar som jag ägt har dykt upp nu, alltså Miata Mk2 och MR2 Mk3. Samt Opel speedster, som jag nästan kört, d.v.s. jag har kjört en Elise Mk2.
Miatan och MR2:an är trots olika konfiguration rätt lika. De är båda roliga och ganska snälla, man kan ha dem till vardagskörning, rejäl semester runt Europa och de fungerar utmärkt på på banan. Japansk kvalitet får man också. Jag tycker personligen att MR2:an är snäppet roligare, man kan "bära sej åt" lite mer med den. Men det är nog rätt mycket en smaksak. En klar fördel i trafiken med MR2:an är att folk verkar tro att det är typ en Porsche eller Ferrari och lämnar företräde när jag befinner mej i en rondell och de ska in i en ![]() ![]() Elise är något helt annat och mycket extremare, det är den enda gatbil jag kört som känns som en formelbil! Men jag betvivlar att man vill åka Europa runt i den ![]() ![]() _________________ Johan Rådlund |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 6048 besök totalt |