| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Däcket tar i fjäderbenet (K-sport Coilover E36 M3)
|
2 besök senaste veckan (7179 totalt) |
|
Har precis monterat mitt chassi-kit från K-sport på min -96 M3 Problemet är att däcket tar i fjädern på fjäderbenet, så min fråga är ifall de inte ska vara möjligt att sänka så mycket så att fjädern passerar däcket? Tror jag har nått originalhöjd nu. Jag har Millways topplager (hög modell) inkl förstärkningsplatta, och detta bidrar nog en del till att jag måste ner lite extra. om någon här har detta kit monterat på sin bil så får ni gärna mäta nerifrån i de gängade röret upp till dämparen, ni får även kolla ifall ert däck kan passera fjädern. På denna bild har jag höjt bilen 1cm och hittat lite justermån med hjälp av toleranserna i övre bulthålet till spindeln så att däcket kommer längre ifrån, men de är inte mycket mellanrum och vill jag sänka mer än original så är jag rädd att de tar i igen. Vill helst inte köra med spacers, men de verkar som enda utvägen... _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re: Däcket tar i fjäderbenet (K-sport Coilover E36 M3)
Detta är ganska vanligt på väldigt många ben med jsuterbar höjd som ersätter original coilovers. Original brukar fjädersätet sitta precis ovanför däcket och då spelar camberjustering etc ingen roll. Med en tjock fjäder bredvid däcket blir det problem. Några tänkbara lösningar, skaffa kortare fjädrar och höj upp fjädersätet till ovanför däcket. Du kan nu justera camber precis som med original ben. Skaffa hjulspacers, tex 20mm per sida. _________________ Roland Johansson |
||||
|
De går inte förspända fjädern lite extra? Nu är den dragen så att den inte glappar + lite lite extra.
20mm spacers vill jag helst undvika, kanske 2-5mm som högst. Camber justerar jag uppe vid topplagret och avståndet mellan fjäderben och däck påverkas inte av det. , men i mitt fall så fanns de lite spelrum antar att de är tillverkarens toleranser som gjorde det möjligt att jag fick ut hjulet lite extra. Är de någon risk att köra med som de är nu, de är inte mycket mellanrum. _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
|
Förspänna kan man egentligen inte göra. Detta är ju justeringen för ride height och cross weight på bilen, så det går ju inte att skruva på hur som helst - om du inte råkar ha justering i andra änden av fjädern också, förstås.
Allt (axel, nav, fälg) flexar ju en liten aning under belastning, men frågan är hur mycket. Detta är väl iaf värst åt "rätt" håll här; mest belastning lär det bli på ytterhjulet, och då vill ju övre delen av hjulet utåt. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Jag kör på 25mm spacer elelr vad det nu var
då mina banhjul har ET50, inte bara för att det inte ska ta i utan för att fylla ut ordentligt, min fråga är varför vill du undvika spacers? Vill man göra det får man ju jaga rätt på fälgar med annat ET, jag skulle tex behöva ha ET20 om det ska fylla ut ordentligt, men med begränsad ekonomi valde jag bolt-on spacers som jag satt pinnbult i.
_________________ Viktor Starkman |
||||
|
Att förspänna fjädrar som är så hårda som dom du har....är inte så bra. Vad är det för värde på dom ?
Kortare fjäder är bästa vägen att gå. Då kan du ställa bilen på vilken höjd du vill sedan. Att fälg och däck rör sig lite...är en klar underdrift. Som det ser ut nu....kommer fälgen att flexa så det tar i. Vi har haft fälgar med gatdäck....som tagit i fast frigången varit 5-6 mm. Min 8-10mm anser jag vara ett krav. Sedan har vi däckets flex... Att åka med rikiga, skruvade spacers, är absolut inget fel. Det blir lika bra som att ha fälgar med annan offset. Förutsatt att dom har en centrumstyrning för fälgen. Ekonomisk tror jag att det är billigast att sälja de fjädrar du har...och köpa andra. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
10mm minst (brukar väl vara minst 15mm original?) skulle jag säga, eller vara beredd på kostnaden som kan bli om däck eller fälg ändå tar i. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jag vill förtydliga....att frigången jag talar om ovan....är på fälgarna. (däck behöver mer) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
De är just de, vill inte riskera att repa upp ett par PS2 däck, dom förbrukas så snabbt på andra sätt ändå,
så spacers eller kortare fjädrar, de förta har jag koll på vart man kan få tag på men fjädrar? _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
|
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Nej det går inte, tunnaste du kan ha är navutstick +2 mm... Olika på olika bilar. Mvh erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Ja så borde de vara, och även ifall man väljer en spacer som bygger mindre än navutsticket så har man väl inge nytta av de lilla som blir över för den är väl lite konisk... hum
_________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
|
Re:
precis, hade FK coilovers förut, de hade ganska långa fjädrar, då körde jag 20mm spacers/hjul + mkt camber eller så hade jag E34 hjul på med et runt 15-20 (utan spacer då). mvh P |
||||
|
Re:
Vinklarna ska ju inte ändras för att du flyttar ut hjulet, problemet kanske är att det inte går att ställa rätt hjulvinklar utan hjulspacers för att däck/fälg tar i. Hur kommer du då hem? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Som de är nu så är de ungefär 5mm marginal mellan däck och fjäderben, och de kommer inte ändra på sig hur man än ändrar hjulvinkeln från topplagret eller på styrstagen.
Men jag har fått tips om att de finns excentriska skruvar till de övre infästet på spindeln så att man även kan justera där och då skulle jag kunna få lite extra spelrum. BMW själva listar tydligen två olika skruvar på detta ställe i ETK:n (Realoem) googlade ett av art-nr och fann denna länk http://forums.bimmerforums.com/forum Den bulten som är sk. "camber correction bolt" är bara en gängad M12, så de är väl bara ta och pilla i en vanlig M12 av rätt seghet och se hur mycket extra utrymme jag får. När vi ändå är inne på hjulvinklar, tänkte boka tid för hjulinställning imorgon och vill ha lite tips på vad för inställningar man bör köra med. _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||||
|
Re:
Nej...nej....Att justera ut cambern på fjäderbenet.....och sedan justera in den i topplagringe.....
Då har du ju köpt en massa dyra delar i onödan. Vad jag har förstått så är det kitt du köpt ganska dyrt. Varför håller man då på och fipplar med amatörlösningar.....när alla är överens om att det finns bra lösningar på problemet..?? EDIT: och varför frågar man över huvud taget....om man inte lysnar..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (7179 totalt) |