Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1209 besök totalt |
Mittplacerad stol?
När jag planerade mitt bygge så hade jag seriösa funderingar på att sätta stolen i mitten. ![]() Största argumentet För, är såklart viktfördelningen, men sen går det juh inte komma ifrån att det skulle vara riktigt tufft oxå ![]() Men jag övergav idén, då tanken på att aldrig kunna ha någon passagerare med sig och visa vad bilen går för, inte känndes så lockande.. Någon annan som funderat på detta och vad är skälet till att det inte blivit av? För jag har aldrigt sett ett enda bygge, på riktigt eller på nätet, där man gjort så.. |
||||
|
||||
Det var därifrån inspirationen kom.. ![]() ![]() och hade jag inte byggt mittmotor hade jag kunnat fått plats med en stol lite bakom på var sida om förarstolen men nu går det inte. Det jag funderade på var främst ombyggda bilar... |
||||
Gör det ändå men var ändå mer radikal..... sätt passagerarnas stolar baklänges.... då borde du få plats och framförallt om du inte får svettiga medpassagerare efter en sådan åktur så är jag
![]() ![]() |
||||
Då blir det väl ett gammalt motorutrymme med lite extra plats, dit med 2 stolar och en liten plexiruta på huvens framkant så de inte behöver käka för många flugor och myggor. Blir nog en garanterad ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
På just min bil, som har framhjuldrift orginal, e tunneln så låg så man kan placera stolen över.. Har testat och även om jag e 1,86 lång var det inga problem med taket. Porsche har styrväxel med centrerad ingång.. Resten är "småpill" ![]() Så jag har igentligen inga argument mot, förutom att det blir lite ensamt.. Så finns det generellt några andra skäl till att man aldrig har sett nått ombygge/hemmabygge med mittmonterad stol. Undantaget Radicl och Mickes Trike då kanske... |
||||
Jag kan börja med att meddela att jag redan övergett planerna på att genomföra det så vad jag söker är igentligen inte tips på hur.. Men min tanke var isf att bygga upp en plan yta med durkplåt ovanför tunneln.. Men de kanske är ensamhets dilemmat som hindrat andra oxå.. För man tycker juh nån annan borde tänkt på det före jag... ![]() |
||||
Ett tips är att det oftast går att "vika ihop" en passagerare förvånansvärt bra =)
om du själv gör riktigt smala glasfiberstolar (eller köper gokartstolar+tillverkar nackstöd) så kan man ju i princip låta passagerarna sitta mycket lågt med vikta knän och fötterna ut mot ytterkanten (kom igen de ska ju bara kunna åga med!!! Alternativt om det är skitdåligt med plats på var sin sida av stolen så kan du ju placera den i mitten men lite åt sidan. Jag tror helt klart att det kan vara en rå upplevelse att få köra "i mitten" dessutom blir det ju rätt mycket säkrare i sidokrocksynpunkt! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1209 besök totalt |