| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämnade iväg bilen på burmontage och det hände oönskade xxx
|
3283 besök totalt |
|
Skickade iväg bilen på burmontage hos en av de mest erkända burbyggarna. Hämtar bilen och ratten står toksnett alla hjulvinklar är åt skogen. Det gick knappt att köra bilen.. Dörrarna går trögt att få igen, utanför justermån. En bula på dörrstolpen. Skulle montera dit bältet och bulten sitter i sådant spänn så jag vågade inte lossa den. Bulten håller buren också.. Lossade så många bult jag kunde och vips så gick dörrarna igen som vanligt. Buren lossade 5mm från de bakre boxarna, kommer shimsa detta. Gängpaj på flera bult och tyvärr i bult ner i boxarna med dess muttrar som buren är fäst i. Svetsen på ett ställe var gjorda utan att man slipat under och det hade stänkt bra av runt svetspunkten. En undring om 30% av bultarnas elasticitet överskrids och jag kraschar på ringen. Med en bur som redan från start sitter i spänn. Kör jag sedan hårt med bilen och allt rör sig hur mkt elasticitet är det kvar i bultarna. Kommer buren att förflytta sig vid krasch. Dit jag vill komma är att bältet sitter i buren och vid krasch kan den röra sig då inbillar jag mig att, Bältet rör sig men inte stolen, då dras snaran åt runt mig... Ska man använda klass 8.8 bult vid burmontage, flera stycken tillsamman gör dem starka såklart. Men jag som novis kan tycka att chromemollybur som hålls i 8.8 bult är 2 motpoler. Därtill är buren i spänn redan med flera bult som det är gängpaj på .... Jag hade tänkt och åka på ringen med bilen... Jag ska iväg på jobb och funderar på hur jag ska ta upp detta med företaget. Ni som har erfarenheter av detta på denna sida, kanske kan leda in mig på rätt spår om jag är ute och cyklar. om jag levererade jobb som de svenska trim,tuningföretagen så hade jag blivit förflyttad eller avskedad. Har en del dåliga erfarnheter då jag lämnat iväg bilen på jobb flertalet ggr. Vilket gör att jag mest ser det negativa i vad de gör... Men resejobb familj hus och motorintress kombinerat, med att jag är med och restaurerar ett vattendrag gör min fritid knapp. Mkt tacksam för invinklingar mvh max _________________ Max Jarno |
||||
|
Har du pratat och påpekat felen till företaget? har du det och dom inte vill göra rätt så upp med bilder och namn på företaget.
Visst att det blir lite spänn i grejerna men att det blir så mycket att man inte kan stänga dörrarna låter väldigt galet.karossen blir styvare åt ett håll å mjukare åt det hållet buren drar om jag nu fattat problemet rätt. Bur ska förstärka karossen både för olycka och vridstyvhet. Är det helbur? gängpaj går att laga med helicoil så det är lugnt. 8,8 skruvar används vid burmontage. brukar vara 3st vid varje infästning. Jag hade lossat alla skruvar till buren och shimsat så inget är i spänn när man dra fast buren när bilen står på 4hjul dvs om nu företaget inte vill åtgärda detta och du inte orkar bråka... om det är limmade rutor är risken står att dom spricker om en stund iallafall när karossen belastas åt det håll den får hjälp av buren att vrida sig. _________________ Jan Ekehage |
||||
|
Nu är jag inte rätt människa å svara på om 8.8 bultar är rätt att använda men det ska under inga omständigheter vara trasiga gängor och dörrar och annat ska fungera utan mackel Jag skulle ha kört tillbaks bilen på stört och om jag inte hade tid så hade jag bett någon kamrat att köra tillbaks den och att dom fick göra om jobbet rätt i riktigt . För så där skall det inte vara om det är en seriös firma som gjort jobbet el ja det skall inte vara så oberonde vem som monterat buren
_________________ Alf ryhn |
||||
|
Hej
Började skruva i fredags och idag söndag åker jag iväg på jobb så jag ringer dem imorgon. Ang. helicoil ja om det är rejält med gods. om det sitter svetsade muttrar på insidan av boxarna så blir det svårare att köra ner helicoil i en påsvetsad mutter. Det blir inte mkt gods kvar o dra Helicoilen i eftersom helicoil förborren är större än ett M8 hål. Om jag borrar i sidled pga att buren drar hålen i sidled så kan jag lätt hamna i svetsfogen och då går lätt helicoil-gängtappen av när jag kör runt den. Det får väl bli o dra dit bilen igen, arbetet tog sådan tid sist och det lär inte gå fortare nu.. Ni skulle bli förvånade över vilket av företagen det handlar om. Vi får se utgången av det här... Det med rutorna hade jag inte tänkt på !! max _________________ Max Jarno |
||||
|
Re:
Verkligen en tråkig historia Max, Lämnar man bilen till ett välrenomerat företag ska man kunna lita på ett perfekt resultat, speciellt med tanka på vad ett burbygge kostar. Jag hade lämnat tillbaka den alla dagar i veckan. Med tanke på vad du bor är det väl inte direkt svårt att gissa på vilken burbyggare vi talar om... Måste vara ärlig och säga att jag själv fått lite dåliga vibbar gällande vissa saker.
|
||||
|
Re:
Det var faktiskt min första tanke...... _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Jag tänkte ha lite åsikter om en del av problemet.
Är du säker på att det är skadade gängor i muttrarna ? om man skruvar bort bultar, som sitter i trånga hål, i något som svetsats efter att bultarna dragits dit....kommer gängan på bulten att bli skadad av kanterna i hålet. Alltså...hålen måste anpassas och gradas....och nya bultar måste användas. Jag skulle även alltid dra en gängtapp i alla hål...som har svetsade muttrar. Naturligtvis ska inte dörrarna gå trögt.....men var det meningen att buren skulle vara i- och ur- monteringsbar ? Det är ett hysteriskt riktande med PortOPower på en bur som ska i och ur. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Pratade med honom idag och vi bestämde att jag åker dit med bilen och visar den för honom nästa måndag. Det var hans son som monterade buren om det är en ursäkt...
Jag som hade hoppats på att vid detta laget satt jag och mappade bilen och ställde hjulvinklar. Men men... Tråkigt när det är såhär men tillslut så rullar pärlan igen... Återkommer nästa vecka med resultat över hur det gick. _________________ Max Jarno |
||||
|
Re:
Skulle det iofs kunna vara om du betalade halva priset... Jag skulle aldrig låta någon med "prao-skylt" på bröstet svetsa i min bil. Jag raljerar lite men det lät som en lam ursäkt, om sonen inte är lika kompetent som fadern borde han knappast släppa loss honom på en kundbil åtminstonne inte utan att fråga ägaren först. |
||||
|
Ursäkta om jag säger något. Jag gillar direktkonsumentstuket men det vore trevligare om dom som utförde arbetet fick göra bedömningen först. Sedan kan diskussionen komma.
Jag är ju inte sämre människa än att jag inser att diskussionsinlägget kan ha varit en del i att förbereda marken (om en anglosism tillåts) oc sådant har jag sysslat med själv. Men vi övriga kanske kan ta det lite lungt? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Halloj
Nu var jag vid burbygggarbob och vi hade en bra diskussion och Bob gör om det vi kom överens om Mkt bra jag gillar företag som beter sig som dom gjorde och erkänner sina misstag. Sedan kan man alltid diskutera i att detta aldrig skulle ha skett från början. Hoppas nu kunna gå vidare med alla tusen andra detaljer på bilen som kvarstår. Gud va skönt har vart med om flera tuningföretag med oseriös inställning. mvh o tack för kommentarer och indirekta stöd... max _________________ Max Jarno |
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3283 besök totalt |