Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Redline eller Motul i motorn?
2 besök senaste veckan (4726 totalt)

Vilken åker du på?
Motul
22%
 22%  [ 13 ]
Redline
0%
 0%  [ 0 ]
Castrol
31%
 31%  [ 18 ]
Mobil
10%
 10%  [ 6 ]
Shell
3%
 3%  [ 2 ]
Övrigt
32%
 32%  [ 19 ]
Totalt antal röster : 58

Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007

Trådstartare

Är det någon som kan ge något vettig för och emot de olika alternativen jag har inför årets säsong.

Bil: Focus RS, dvs Volvo 5a med lite extra pulver
Bana: Ja, ganska flitigt, minst 5 träffar plus någon kona
Vinter: Nej!

Alternativ:

Motul V300 15w50
eller
Redline Extreme Street Performance 15w50

Vill gärna höra åsikter från er som har åkt eller åker på någon av dessa oljor. Om ni har åkt på den, varför har ni slutat använda den?

Det jag har kunnat läsa mig till och fått som info från återförsäljare är dessa två väldigt lika oljor, och priset ligger så pass lika att det inte motiverar att välja den ena eller andra.

//Petter

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Biltemas helsyntetiska. Har funkat bra i många år med banåka & konbana. 150 hk otrimmad motor.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Jörgen (Jet) skrev:
Biltemas helsyntetiska. Har funkat bra i många år med banåka & konbana. 150 hk otrimmad motor.

+1 på den. Fungerar utmärkt i min gamla bil och har långt mycket bättre klassning än orginaloljan.

Jämför klassningen på de oljorna och ta den som har högst klassning. Generellt sätt är jag skeptisk till Redline då det är ett litet oljebolag som inte borde ha samma resurser som de stora tillverkarna Castrol, Mobil1 och Motul.

Jag hade kört på den oljan som rekommenderas av tillverkaren för din motor, eller nån olja med samma viskositet som har ännu bättre klassning samt installerat oljetemperatur mätare. Om oljetempen är hög hade jag investerat i en ordentlig oljekylare.

50 i varm viskositet känns spontant lite högt, det som händer när man kör med tjockare olja än original är att oljetrycket ökar och mer av oljeflödet får gå genom tryckreduceringen. Detta leder till lägre oljeflöde till lagren och därmed högre oljetemperatur i lagren (dock är viskositeten vid samma temperatur högre) men det behöver inte betyda att du får en oljefilm som håller för mer belastning än med en tunnare olja. Det som händer när oljeflödet blir förlågt pga tjockare olja är att oljan koksar vilket inte är speciellt bra.

Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007

Trådstartare
oljetempmätare finns, oljekyl är instalerat.

En av anledningarna till att jag inte vill åka på Castrol SLX LongTech 5w40 som rekomenderas är att det är en longlife olja, och eftersom bytena sker med max 500 mils intervall så lägger jag heller dom pengarna på en bättre olja.

Sedan är svaren om biltema ganska ovesentliga när jag frågar om Redline eller Motul, jag kommer åka på någon av dessa vill bara ha tips om vilken.

Den info jag har hittat och fått av återförsäljare är detta två av ett litet antal oljor som verkligen är är utvecklade för prestandabilar och lite banåkning och inte förfinade standardoljor som många av de andra märkenas "top of the line" oljor. Kommentera gärna det om ni har någon erfarenhet.

//Petter

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Fast Ford skrev:
oljetempmätare finns, oljekyl är instalerat.

Den info jag har hittat och fått av återförsäljare är detta två av ett litet antal oljor som verkligen är är utvecklade för prestandabilar och lite banåkning och inte förfinade standardoljor som många av de andra märkenas "top of the line" oljor. Kommentera gärna det om ni har någon erfarenhet.

//Petter

Det är svårt att komma med några rekommendationer då få hobbyåkare har kört bägge oljorna i samma bil och sen demonterat motorn för att mäta slitage på lager och ringar.

Det enda tips du kan få är vad andra har åkt med i samma bil och om motorn har rasat eller inte. Tyvärr finns det en hel del slump involverat vilket gör det svårt att säga att den ena oljan är kass.

SLX PROFESSIONAL Longtec 0W-40
ACEA A3/B3/B4
API SM/CF
BMW LL01
VW 503 01/505 00/502 00
MB-Approval 229.3/ 229.5
Porsche

Motul V300 15w50
API SH/CF har lägre klassning än orginaloljan och högre varmviskositet

API SM/SL, ACEA A3/B4 verkar iaf ha samma klassning som originaloljan men högre varmviskositet

Motuloljan känns däremot riskabel då den inte uppfyller samma klassning som den rekommenderade originaloljan. Frågan är bara vad man har för belägg att köra med tjockare olja...

Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Castrol SLX (byter inför varje säsong), vilken även används i MINI Challenge-bilarna så då bör det vara OK även för mig
Tidigare Castrol TWS 10W-60 , men det resulterade i högre motortemp.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Re:

Fast Ford skrev:
Sedan är svaren om biltema ganska ovesentliga när jag frågar om Redline eller Motul, jag kommer åka på någon av dessa vill bara ha tips om vilken.

Måns Ulveståhl skrev:
Castrol SLX (byter inför varje säsong), vilken även används i MINI Challenge-bilarna så då bör det vara OK även för mig
Tidigare Castrol TWS 10W-60 , men det resulterade i högre motortemp.

Se där, ännu ett oväsentligt svar

Fast Ford skrev:
Det jag har kunnat läsa mig till och fått som info från återförsäljare är dessa två väldigt lika oljor, och priset ligger så pass lika att det inte motiverar att välja den ena eller andra.

Ska man skilja två väldigt lika oljor så krävs en väldigt kontrollerad utprovning under kontrollerade former för att säkerställa att uppmätt skillnad överhuvudtaget är oljerelaterad.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Slänger väl in ett wildcard som jag numera köra på:

Gulf Racing 5w-50

http://www2.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/ProductDetails.aspx? . . . . racing

Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det här med olja...

Kan meddela att oljetempen på ShoppingClion utan oljekylare hade en tendens att kliva iväg efter bara några varv på våra svenska banor med TWS10W-60 om man varvade på friskt.
Med en lättillgänglig helsyntet PAo-baserad olja 5W-40 SM/CF A3/B4 i diskret svart dunk utan flashigt namn (som dessutom går att få till superpris om man köper i lite större kvantiteter på rätt ställe) höll sig oljetempen klart lägre.
Kanske lite irrelevant eftersom jag inte rivit och gjort jämförande oljeanalyser med de olika alternativen.

Kan dock konstatera att de bilar i min vård som fått denna oljan i många tusen mil spinner som katter i vårsolen.

Rice and shine
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Lars Falk skrev:
Det här med olja...

Kan meddela att oljetempen på ShoppingClion utan oljekylare hade en tendens att kliva iväg efter bara några varv på våra svenska banor med TWS10W-60 om man varvade på friskt.
Med en lättillgänglig helsyntet PAo-baserad olja 5W-40 SM/CF A3/B4 i diskret svart dunk utan flashigt namn (som dessutom går att få till superpris om man köper i lite större kvantiteter på rätt ställe) höll sig oljetempen klart lägre.
Kanske lite irrelevant eftersom jag inte rivit och gjort jämförande oljeanalyser med de olika alternativen.

Kan dock konstatera att de bilar i min vård som fått denna oljan i många tusen mil spinner som katter i vårsolen.

Ja det är en vetenskap i sig. Bryntessons Camaro team kör tex bara på billig mineral och byter hur ofta som helst istället. Sålänge man har rejäl kylning av oljan så spelar det nog ingen större roll vad man kör med.

Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

dp

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

olja är ämne som smörjer mycket, bland annat tyckande och troende, viljor, åsikter etc.
Underhållning på smörjande nivå kan läsas på SH
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67250
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

Happy reading

Apropå valet mellan märkena, kasta mynt eller bara välj, du kommer inte att göra nåt fel, håll koll på tempen och byt olja om/när du har överhettat eller kört 500 mil. thumbs up

Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re: Redline eller Motul i motorn?

Fast Ford skrev:
Är det någon som kan ge något vettig för och emot de olika alternativen jag har inför årets säsong.

Bil: Focus RS, dvs Volvo 5a med lite extra pulver
Bana: Ja, ganska flitigt, minst 5 träffar plus någon kona
Vinter: Nej!

Alternativ:

Motul V300 15w50
eller

Vill gärna höra åsikter från er som har åkt eller åker på någon av dessa oljor. Om ni har åkt på den, varför har ni slutat använda den?

//Petter

Hej

Jag har ingen erfarenet av de produkter du nämner men har en del kunskap inom området. Båda oljorna kommer troligen att göra ett bra jobb (eller nån av de andra stora oljebolagens produkter). Tänk bara på att vara noggrann när du tömmer ur din nuvarande olja att du får ut så mycket som möjligt ur motorn. Nu vet jag inte var du kör med just nu men jag förutsätter att du har en modern syntetsolja av god kvalitet. Både Motuls och Redlines olja är baserade på estrar som skiljer sig ganska mycket från traditionella syntet eller mineraloljor därför kan det hända oväntade saker om man blandar dom såsom skumbildning eller utfällningar.

När det gäller viskositetsklass så är kallviskositet 15W ok om du inte kör vintertid. Varmviskositet 50 kan vara i högsta laget. En onödigt hög viskositet kommer att vara trög att pumpa och öka oljetemperaturen.

Vad gäller länkarna till sporthoj så tycker ja man ska ta den med en nypa salt det finns t ex en del faktafel och jag kan verkligen inte rekommendera någon att blanda sin egen delsyntetolja.

/ P

Stockholm N
Här sen Feb 2003

Moderator

@Pär
om man byter till en olja som skiljer sig markant från den gamla, ska man köra ett sköljpass på några mil och göra typ dubbla byten för att undvika överraskningar

Länkarna till SH var mer som en hint om diskussion när amatörer tänker och tycker....

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Jörgen (Jet) skrev:

Kör med på Biltema 5-50 69kr/L

PDF: http://www.biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/36917%20Motor%20oil%2 . . . .

paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re:

steffe skrev:
@Pär
om man byter till en olja som skiljer sig markant från den gamla, ska man köra ett sköljpass på några mil och göra typ dubbla byten för att undvika överraskningar

Länkarna till SH var mer som en hint om diskussion när amatörer tänker och tycker....

Nej det tycker jag är onödigt eftersom det ingår blandbarhetstest i specifikationerna för motoroljor, det räcker att vara noggrann när man tömmer dvs ta god tid på sig. Är man orolig så kan man göra en enkel blandbarhetsstudie genom att blanda de två oljorna i en glasburk och se vad som händer och eventuellt värma till 60 grader. Om det blir problem så uppstår de oftast vid 95:5 eller 5:95 blandningsförhållande.

/ P

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Andreas Millbro skrev:
Jörgen (Jet) skrev:

+1 på den. Fungerar utmärkt i min gamla bil och har långt mycket bättre klassning än orginaloljan.

+2

Kör den i min cup bil utan problem som nämts tidigare den har bättre klassningen
än rekomendrad olja från tillverkaren.

En liten sak att nämna i sammanhanget.

Har man en bil med några år på nacken kan det vara svårt att få tag på olja med så låg klassning
som rekomenderas av biltillverkaren.

Finns knappt nått annat område inom "biltillbehör" där man kan ta ut så mycket pengar för ett namn
tala om att blåsa folk på grova pengar.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002

..."båttillbehör"!

Vad sägs om den här oljan från OKQ8?:
OF-619307 Formula Excel 5W-40 API SM/CF ACEA A3/B3/B4 Syntetisk superolja för bensin- och dieselmotorer

994,00 SEK för 20 liter

http://handla.swedol.se/pdf/246IWTDHUMSN19.pdf

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

Re:

Tom Bengter skrev:

Vad sägs om den här oljan från OKQ8?:
OF-619307 Formula Excel 5W-40 API SM/CF ACEA A3/B3/B4 Syntetisk superolja för bensin- och dieselmotorer

994,00 SEK för 20 liter

http://handla.swedol.se/pdf/246IWTDHUMSN19.pdf

Det var den jag syftade på tidigare i tråden.
Riktigt bra skit för pengarna. thumbs up

Rice and shine
Citera
Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (4726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande