| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Volvo 740/940 bakvagn mot volvo 240 bakvagn?
|
9 besök senaste veckan (6159 totalt) |
|
Hej! Jag står i begrepp att byta bakvagn på min gammelpeugeot. En 403:a från 1959. Det blir en volvo stel axel och jag funderar nu på två saker: Hur står sig 3-länken som sitter original på 700/900 mot 240:ns variant på 4-länk. Om jag får välja fritt, vilken bör jag välja för bana / bruksbil / isåka? Kan jag korta axelrören på en 700/900 bakaxel till 240-mått och bara stoppa i 240 drivaxlar (för att få 700/900 diffhuset med fästena för det mittre staget)? 240 har mer rätt spårvidd. /David _________________ David Vestgöte Insomnad Saab 900 T8 med Megasquirt och E85. Pågår: Peugeot 403 -1959 |
||||
|
Hur omöjligt är det att göra ett fäste på 240-axelns diffhus högst upp? Jag har liknande problem när jag vill utnyttja original (eller originalliknande) fästpunkt på en PV som har momentstag från diffhusets ovankant till karossen. PV-axeln har ett ingjutet fäste för detta stag.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Jag har SFRo-besiktat en eller ett par PV med 240-axel där man byggt fäste för trelänksstag ovanpå klumpen. De flesta har gjort en variant som svetsas i axelrören och bultas i klumpen på lämpliga ställen.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re: Volvo 740/940 bakvagn mot volvo 240 bakvagn?
Anledningen till den här frågan är att brorsan har en 940 axel liggande men den blir lite bred, därav frågan om 240 drivaxlar passar i 940 axeln för då är det "bara" att korta rören som drivaxlarna går i. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Vad jag har hört så är det samma axlar i resp bakaxel frånsett längderna, diff/utväxlingar är ju samma i axlarna. Kolla på www.turboperformanceclub.com i forumdelen för att ni ska bli helt övertygade
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Ett litet tillägg som kanske inte representerar alla situationer och brukanden av axeln sett över ett längre perspektiv. En kompis som åker lite brutalt och brett på snö grus o asfalt tyckte att konstruktionen på 940n höll bra mycket bättre för busåka. Det hjälpte tydligen inte med bussningsbyten på 240n som det gjorde med 940n.
Hans val stod klart vid 940 upphängningen. Sedan att momenstagsupphängningen behöver förstärkas är en annan grej. max _________________ Max Jarno |
||||
|
Re:
Kanon! Det löser ju alla "problem" i ett nafs. Tackar. /David _________________ David Vestgöte Insomnad Saab 900 T8 med Megasquirt och E85. Pågår: Peugeot 403 -1959 |
||||
|
utan att modda nånting, helt klart 240'ns variant.. 700/900 är som en hal ål i röven pga. den värdelösa upphängningen.. nästan så att dom är snudd på trafikfarliga så fort det har regnat lite.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
om du väljer 4-link så bör du nog läsa denna artikel där man beskriver hur man ska ställa in den för banakörning. väldigt bra skriven enligt mig. Ger en en del tips på vad man bör tänka på :-) http://www.stockcarracing.com/techar _________________ Magnus Eriksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
9 besök senaste veckan (6159 totalt) |