| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera katalysator på gammal bil, OK för SBP?
|
5 besök senaste veckan (10831 totalt) |
|
Jag är på G att bygga ett avgassystem med 4-2-1-extraktor och 2-tums avgas med 1-2 st dämpare + lambdauttag, till min BMW 2002tii-75. Men nu undrar jag, är det ok att montera katalysator? Dvs ok för bilprovningen? _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Är det inte Kugelfischer insprutning på den motorn original? Mekanisk isåfall och saknar lambdareglering, så den lär vara lika tuff mot katalysatorn som en förgasare.
Visst kommer katalysatorn att rena, men inte lika bra som med lambdareglerad elektronisk insprutning. Köp en metallbunden "racekat" så håller det väl lite bättre, det är ju krav med såna i tex rally gr H och de kör ofta med stora förgasare. De sätter också katen så långt bak som går för att den ska överleva lite längre. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
1975 och äldre så är det helt okej. 1976 och nyare så får man egentligen inte ändra avgasreningen så formellt sett får man inte montera katalysator. Men jag kan inte tänka mig att någon skulle ha invändningar...så länge allt annat är original/originalliknande.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Som Anders är inne på, så är det nog inte så stor mening att montera kat på en gammbil. Om du nu inte ska montera ett lambdareglerat sprut? Du kommer att förstöra katalysatorn ganska snabbt eftersom bilen inte kommer att gå runt lambda 1.
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Re:
+1 racekat Sen vars den hamnar i avgas systemet beror lite på hur seriös man är
Har sett många bromsningar av motorer där det saknats lite effekt.....då kan tex katten:s placering vara felaktig....flytta den några dm kan göra susen
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
|
Hmm, tror jag släpper den idén. Den handlade mest om att slippa bekymra mig för SBP:s iofs generösa Co-gränsvärden (7,0!), men jag får nog ta och satsa på att justera insprutningen i stället.
Inte helt lätt dock att ställa in mekaniskt sprut från 70-talet... _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Re:
Inte alls. En kompis har en Pugge 404 med mekanisk insprut och den har dispens för Co och HC och det gäller även om den är mint condition i motorn. Jag hörde en nuffra på 8... _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Hehe, Co 7,0 är hur enkelt som helst. Jag har varit uppe på 12 och vänt.
Det räcker med att staget mellan pumpen och spjället vrids någon tiondels mm när man drar åt bultarna... Nåja, det blir ett 4-2-1-extraktorrör och 2" system med uttag för lamda i stället. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||||
|
Nog fixar du det där Erik
Den kan ju inte ha gått spec. snyggt med så hög Co. Du får ta en tur till Bo annars. Tycker man kan komma med hur feljusterad bil som helst när man har en 5,5 Co gräns, vass kam osv
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Hmm, var det inte nån (tillverkare?) som använde en luftpump av bättre/kraftigare modell och tryckte in friskluft i avgasröret för att få acceptabla värden.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
Mercedes va? Har för mig att det var ett sätt att få ner både HC och Nox genom att först köra fet och sedan mager oxidation. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
|
Re:
På Porsche 928 sitter det en luftpump på katalysatorbilarna, de har dispans för en del av värdena för att den extra luften ställer till det. _________________ Anders Hansson |
||||||
|
Vad jag förstått det så måste man vara innom ett så kallat "lambdafönster" för att katten öht ska funka. Har du redan över 7.0 i Co så tror jag knappast att den går i fönstret. Så en katt gör nog ingen skillad alls annat än att öka mottrycket. Nog bara att krypa till korset och göra på rätt sätt tyvärr..
(därför tex rätt meningslöst att tex historik med förknasare ska ha kat för att spf säger att det ska vara så..) mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
|
Re:
Även Volvo använde luftpump på 850 o S/V70 (och gör det säkert fortfarande). Ett vattensamlande kräk som bäddar för dyra verkstadsbesök. Vet inte om det var för att få igång katalysatorn kvickare? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
|
Även BMW 2002 hade luftpump orginal i USA. BMW M5 E34 har det också, även i europa
Det är ett effektivt sätt att under uppvärmningsfasen öka tempen i avgasröret och på så sätt få igång kat. reningen snabbare. I BMW M5s fall går den endast i ca 45sek vid start av bil sedan är den avslagen. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||||
|
Det sitter luftpump på många bilar, både gamla och nyare. Min bruks-omega har ett system med luftpump, EGR-ventil och nåt som liknar Volvos Puls-Air.
Säkert bra så länge det fungerar...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Lambda fönstret gissar jag är betydligt större på en sbf godkänd cat en en vanlig standard cat. Sen så var renings kraven från början från Sbf:s sida en halvering av vissa värden och vad jag hört så var kollen då ganska så slapp
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (10831 totalt) |