Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera katalysator på gammal bil, OK för SBP?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10831 totalt)
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Trådstartare

Jag är på G att bygga ett avgassystem med 4-2-1-extraktor och 2-tums avgas med 1-2 st dämpare + lambdauttag, till min BMW 2002tii-75.

Men nu undrar jag, är det ok att montera katalysator? Dvs ok för bilprovningen?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
mawte
Umeå
Här sen Mar 2009

Det är nog lungt men varför?
om du ska köra med förgasare så kommer nog katten sota igen ganska snart

Jönköping
Här sen Apr 2003

Är det inte Kugelfischer insprutning på den motorn original? Mekanisk isåfall och saknar lambdareglering, så den lär vara lika tuff mot katalysatorn som en förgasare.
Visst kommer katalysatorn att rena, men inte lika bra som med lambdareglerad elektronisk insprutning.

Köp en metallbunden "racekat" så håller det väl lite bättre, det är ju krav med såna i tex rally gr H och de kör ofta med stora förgasare. De sätter också katen så långt bak som går för att den ska överleva lite längre.

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

1975 och äldre så är det helt okej. 1976 och nyare så får man egentligen inte ändra avgasreningen så formellt sett får man inte montera katalysator. Men jag kan inte tänka mig att någon skulle ha invändningar...så länge allt annat är original/originalliknande.

/Gustaf

Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Som Anders är inne på, så är det nog inte så stor mening att montera kat på en gammbil. Om du nu inte ska montera ett lambdareglerat sprut? Du kommer att förstöra katalysatorn ganska snabbt eftersom bilen inte kommer att gå runt lambda 1.

hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

jo.. mja. Amrikanska bilar hade faktiskt katalysator och förgasare i slutet på sjuttiotal

Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

hauge skrev:
jo.. mja. Amrikanska bilar hade faktiskt katalysator och förgasare i slutet på sjuttiotal

Med ett virrvarr av ventiler, luftpump, EGR och 100000 givare...

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Anders Karlsson skrev:

Köp en metallbunden "racekat" så håller det väl lite bättre, det är ju krav med såna i tex rally gr H och de kör ofta med stora förgasare. De sätter också katen så långt bak som går för att den ska överleva lite längre.

+1 racekat thumbs up

Sen vars den hamnar i avgas systemet beror lite på hur seriös man är
Har sett många bromsningar av motorer där det saknats lite effekt.....då kan tex
katten:s placering vara felaktig....flytta den några dm kan göra susen

ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Hmm, tror jag släpper den idén. Den handlade mest om att slippa bekymra mig för SBP:s iofs generösa Co-gränsvärden (7,0!), men jag får nog ta och satsa på att justera insprutningen i stället.
Inte helt lätt dock att ställa in mekaniskt sprut från 70-talet...

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

7,0 i Co borde vara omöjligt att uppnå om motorn är i bra kondition. Men man vet ju aldrig med gamla grejer såklart.

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Anders Karlsson skrev:
7,0 i Co borde vara omöjligt att uppnå om motorn är i bra kondition. Men man vet ju aldrig med gamla grejer såklart.

Inte alls. En kompis har en Pugge 404 med mekanisk insprut och den har dispens för Co och HC och det gäller även om den är mint condition i motorn. Jag hörde en nuffra på 8...

ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Trådstartare
Hehe, Co 7,0 är hur enkelt som helst. Jag har varit uppe på 12 och vänt.
Det räcker med att staget mellan pumpen och spjället vrids någon tiondels mm när man drar åt bultarna...

Nåja, det blir ett 4-2-1-extraktorrör och 2" system med uttag för lamda i stället.

Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Nog fixar du det där Erik Den kan ju inte ha gått spec. snyggt med så hög Co. Du får ta en tur till Bo annars. Tycker man kan komma med hur feljusterad bil som helst när man har en 5,5 Co gräns, vass kam osv

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hmm, var det inte nån (tillverkare?) som använde en luftpump av bättre/kraftigare modell och tryckte in friskluft i avgasröret för att få acceptabla värden.

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

steffe skrev:
Hmm, var det inte nån (tillverkare?) som använde en luftpump av bättre/kraftigare modell och tryckte in friskluft i avgasröret för att få acceptabla värden.

Mercedes va? Har för mig att det var ett sätt att få ner både HC och Nox genom att först köra fet och sedan mager oxidation.

sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Naqref skrev:
steffe skrev:

Mercedes va? Har för mig att det var ett sätt att få ner både HC och Nox genom att först köra fet och sedan mager oxidation.

På Porsche 928 sitter det en luftpump på katalysatorbilarna, de har dispans för en del av värdena för att den extra luften ställer till det.

Här sen Feb 2003

Vad jag förstått det så måste man vara innom ett så kallat "lambdafönster" för att katten öht ska funka. Har du redan över 7.0 i Co så tror jag knappast att den går i fönstret. Så en katt gör nog ingen skillad alls annat än att öka mottrycket. Nog bara att krypa till korset och göra på rätt sätt tyvärr..

(därför tex rätt meningslöst att tex historik med förknasare ska ha kat för att spf säger att det ska vara så..)

mvh C

PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

sweanders skrev:
Naqref skrev:
steffe skrev:

På Porsche 928 sitter det en luftpump på katalysatorbilarna, de har dispans för en del av värdena för att den extra luften ställer till det.

Även Volvo använde luftpump på 850 o S/V70 (och gör det säkert fortfarande). Ett vattensamlande kräk som bäddar för dyra verkstadsbesök. Vet inte om det var för att få igång katalysatorn kvickare?

Kristoffersson Engineering
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007

Även BMW 2002 hade luftpump orginal i USA. BMW M5 E34 har det också, även i europa
Det är ett effektivt sätt att under uppvärmningsfasen öka tempen i avgasröret och på så sätt få igång kat. reningen snabbare.
I BMW M5s fall går den endast i ca 45sek vid start av bil sedan är den avslagen.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Det sitter luftpump på många bilar, både gamla och nyare. Min bruks-omega har ett system med luftpump, EGR-ventil och nåt som liknar Volvos Puls-Air.
Säkert bra så länge det fungerar...

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

C skrev:
Vad jag förstått det så måste man vara innom ett så kallat "lambdafönster" för att katten öht ska funka. Har du redan över 7.0 i Co så tror jag knappast att den går i fönstret. Så en katt gör nog ingen skillad alls annat än att öka mottrycket. Nog bara att krypa till korset och göra på rätt sätt tyvärr..

(därför tex rätt meningslöst att tex historik med förknasare ska ha kat för att spf säger att det ska vara så..)

mvh C

Lambda fönstret gissar jag är betydligt större på en sbf godkänd cat en en vanlig standard cat.
Sen så var renings kraven från början från Sbf:s sida en halvering av vissa värden och vad jag hört
så var kollen då ganska så slapp

Skruva banåkabil
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (10831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande