Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 27, 28, 29 >> 4 besök senaste veckan (236286 totalt) |
Re:
Bra vikt, sporrar att ta min S2:a till 720 !! ![]() ![]() ![]() ![]() Stolen passar som smäck i Elise, står på OEM rails och säkras med enkla plattjärn ( förusatt den sätts längst bak - lång person ) Vikt tjänar men ~ 15 kg om man bara åker med förarstolen
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Krånglat hel dag med att fixa till damaskrar till driv-knutar, skitjobb
![]() ![]() S1 damasker passar inte till S2 ![]() Tog ett tag innnan jag lärde mig vilka special verktyg som behövs för att klämma vissa speciall kläm-band.. När universal-damskrar var på plats hade jag glömt tät-ringen ( 3.... ) så fick riva nera allt igen ![]() ![]() ![]() Sensmoral - köp Lotus OEM damskrar och glöm inte 3:an.. ( och S1 drivaxel är INTE samma som S2:an.. ) ![]() Satsar på att på motorn att ligga lite mera stilla > lugnare i attack-mode vänster/höger kombinationer + bättre starter/respons enligt Elise race gurus... Efter frågat runt hela Seloc-eliten är detta kittet man skall ha - att undvika eftermarknads engine mounts då motorn-bitar tar stryk Nytt v-låds fäste med konisk insats + nedre justerbart fäste + byte två övre insatser ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Full rulle mot 1:a SPVM, trasslat med yttre-bytare, damskrar, monterat om transponder + allmänt små-fix. Vagnsbok tisdag om allt går vägen
Att göra - Byta motorfästen - Dra in kallluft till generator - Fixa seriös-hjulinsätllning /CW - Köpa Gopro och komma igång med filmandet - Fixa fram bak-fälg till nytt set Toyo - från TWS http://www.twsdack.se/ - vilken service/support , tusen tack !! Lång söndags-tur med sportvagnen idag för diverse test - underbart... ![]() Många som stannar och tittar på bilen nu - bästa kommentaren från ynglingn med sydlänskt ursprung "fan mannen kör denna bilen jämnt på bilspelet och trimmar den som helevet, fan den är ju ännu snyggare i verkligheten" ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Hej I S2 111 sitter en comfort-låda ( long-box ) till skillnad från S1 111/S2. Modellen avsedd för mera relaxad körning, har bytt till en MG låda (från Ragnar) som har kortare utväxlingen 4.2 - ett mellan-ting mellan CR lådan och std, funkar mycket bra med VVC motorn som har lite mera moment i mellan-registret MG lådor finns billiga från UK /ebay.uk ![]() ![]() Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Vagnsbkoken klar
Social kväll med vagnsboken och hjulintällningar tillsammans med Miata-maffian ![]() Elisen rätt igenom med + i kanten av Bo för SBF kat ![]() Tack för garage och tilltugg Andreas ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Pysslat in uppdaterade motor-fästen - vilken skillnad
Före : Motorn vaggar i gas-pådrag Efter : Nästan helt stilla Svarar/accar omedelbart på gas ![]() Rekommenderas - billig updatering V-låds fästen rejält taget ![]() Justerbart nedre fäste - tjatar till det hela bra ![]() Väntar på sitt första rejs i B ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Bra schema från SSK - tjat och bra ! Hoppas på bra väder nu
Lördag Kl 09.00-10.15 Friträning (250 kr), Anmälan görs på plats Kl 10.20-12.00 Friträning (ingår i startavgiften) Kl 13.00-17.00 - Kval + Race 1 Söndag Kl 10.15-12.00 - Warm Up Kl 13.00 - ca 14.45 - Race 2 _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
ok, trodde det satt en CR-låda i din. Man borde verkligen byta, känns som 4:an är mer lämplig i lugnt motorvägstempo än femman. Så högt växlad känns den som.. Kollade runt lite som du tipsade, verkar inte kosta mycket.. Hade först sett nån firma som säljer rekonditionerade o lite förstärkta lådor för ca 6000kr men det är ju nästan dyrt då.. Är man van vid Porschepriser så tycker man allt annat e billigt ![]() Lycka till i premiären! _________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||
Provkörning och genomgång av Leifs ny-inköpta Exige, alltid varit knä-svag för vita bilar, denna föll jag hårt för
![]() ![]() ![]() Vi gick igenom lite bas-prylar, hoppas det hjälper Leif att snabbt komma upp på roadsport-banan Märks att Lotus tagit rejält kvalites kliv med Toyota/Yamaha drivlinan. En dröm att köra, grattis Leif ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Oflyt...
Helgens hård-testade slutade inte så bra av någon anledning delade sig yttre knuten, inte så kul massa fett runt hela hjulhuset + att jag fick nöd-meka och skjuta in drivknuten löst och tuffa sakta hem till garaget.... ![]() Tror det beror på att jag fuskade med clipset som skall hålla fast yttre driv-knuten ( gjorde en av grov ståltråd) + att jag kanske inte fick till låsningen av u-damasker, inte bra... Skall ta det hela till Spalding motor och fråga.... Bra att de hände nu och inte till kommade SPVM helg ![]() ![]() Lite lätta kg hittade också som plåster ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Sammanfattat
Premiär race med bilen på Kullen med SPVM, händelserik helg med mycket slit men bra belöning dubbel segrar i B och close-combat med A bilar i blötan ![]() Lotusen satt mig på prov men höll hela helgen igenom med lite ansträngning ![]() SSK säkerhets-folk tycker att jag skall fixa extra båge för min höjd i bilen ( bula ) - kan man sätta på en sån efter utan försvaga OEM bågen ? Roadsport A & B i samma heat. Proffsig arrangerat av SSK. Kul att träffa all räsers igen ![]() Imponerad av Henric Månsson som 1:a gången på Kullen körde så fort ! Miator imponerar också med grymma tider nu, snart kommer 1.00 tider med Roadsport C (7 kg/hk) - 2012 kanske 59.xx t.o.m ? Reslutat listor via www.sskracing.com - vi verkade inte finnas på mylaps ? Nästa rejs blir SSM, Mantorp är för nära och måste jobba i US några veckor.. Mycket att fixa till SSM... Lite spontana bilder, strulade med GOPro-kamera. I blötan.. ![]() Line-up, Cobran gick fort - snygg ! ![]() ![]() Lite ![]() ----------------------------------------------------------------------- Fredag - tar en dag ledigt för att hinna plocka ihop det sista. Volvo-jobbet kräver mycket tid nuförtiden ![]() Strular med fälgar och hjulmuttrar. 15-tums blingfälgen tar i broms-oket..., måste använda spacer -> hjulbultar räcker-inte. Fel plastring från leverantören osv, el-installation och annat pyssel.. Blien packad + Elisen lastad på kärra 24.00, några timmars sömn och 05.00 mot rullar vi mot Götene och Kinnekulle ring. Mycket funderingar på om bilen skall hålla.. Lördag - besiktningar, förarmöten, träningar, kval och rejs ett. Anmäla och besiktning inga problem, proffsigt utfört av SSK 1:a träning - bilen känns helskum. Vad har jag gjort ? Bilen beter sig mycket märkligt, slirar på inner-hjul och allmänt lynnig. Kan inte gå på gas i kruvor utan hjulspinn fulla ställ under bron Förstår inget. Trots det höga 1.0.3 tider. Går av banan och börjar felsöka, tror först att det är min senaste sänkning och misstänker att fjädrarna som ligger lösa göra tt inner-hjul spinner ( inget tryck på backen ) börjar mäta och pyssla, ändrar lite setup. Strax innan träning frågar Kumho Martin varför jag har fel däck fram och bak !! - inte undra på att bilen var skum, Tusen tack Martin för din skarp-syn. Man skall inte stress-meka kvällen innan rejs-rättar till misstaget. 2:a träningen - person-bästa på Kullen Bilen känns nu 'normal', matar på några varv och sätter på slutet serie av 1.01.tider, överkör slutet och göra några riktig snygga snurrningar. Väldigt känsligt med luft-tryck bak, har överkört och bränt vänster bak däck.. Kval - får inte fria varv + inget flyt Justerat lufttryck och ställt bilen mera mot understyrt, hamnar lite i trafik och har svårt att hitta bra rytm, lyckas inte hitta 1.01 tiderna igen, landar på låg 1.02 tid. Lyckades ändå med tiden ta pole i B. Rejs ett - rullade start och händelfattigt rejs Har Max med en motorstark TR bredvid i rullande start, lugnt och fint tar vi oss ut till start. Ligger på hårt och är rädd för att Max skall gasa ifrån mig i start. Starten går och jag får lite hjälp av en A-bil som håller resten av B-fältet bakom i start så jag kan rycka och skaffa mig en lucka. Matar på 15 varv och jagar Audi TT och tar seger i B. ![]() Efter målgång börjar bilen svaja på tomgång och rycka i gas pådrag, läser av felkoder via OBDII får TPS är trasig. Alla Elise rejser jag talat med i UK "you must bring a TPS with you as spare." - osäker på om jag kan köra Söndag.. Pysslar med sensor ( har ingen i reserv) och får bilen gå hyffsat, drar fullt på höga varv i alla fall. Söndag - warm-up och rejs två Dagen ser ut att bjuda på blött rejs, inte min favorit. Ny bil, Elisen trivs sådär med stokastiskt grepp i bakvagnen ![]() Warm-up - nya däck på att testa Sol och torrt. Skönt pass med bra jämna serie på blanka 1.02 tider, justera luftryck många gånger och ser fram emot rejs 2 i torrt. Efter warm-up kommer hagel och regnskurar blandat med Sol. Upptäcker glapp i ett motorfästen, stress-mekande är INTE bra. Får riva ner DIFFUSOR + undertrays för att komma åt och dra fast. Kravlar runt i blötan och fixar till det. Ställer om bilen för blött > mjukare dämpare + höjder luften runt om Rejs två - nervöst, stressigt och min soft-topp lyckas strula till starten för heatet. Pysslet med däck, motorfästen, omjustering gör att jag är sen till line-up. Första gången med bilen på blött och har respekt för hur snabbt den kan släppa + at Kullen inte är kul att gå av på. Vet att Niklas är stark i blött så tänker ta det easy.. Under line-up lossar ena fästet till Soft-topen, fepplar med det och tror att jag strular till starten.. sorry för det. Starten går och vi kör hårt i blötan med A-bilarna. Niklas avancerar själv kan jag inte koncentrerar mig p.g.a. soft-top strulet. En sjua snurrar och SC kommer ut. Tar beslutet att stanna och riva ner soft-topen under SC varven, jagar ikapp och är sist i fältet vid omstart. Bilen går grymt i blötan och jag vågar köra den på gränsen ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Tills dess får jag hoppas på skyfall på banan och torrt i depån, för blä va med vatten det är överallt i packningen. Du hade bra fart under bron när jag själv kanade rejält ut ur böjen (men det var bra grepp in) ![]() |
||||
Pysslar vidare med att optimera
Lotus stol-kopia i bilen, tjänade några cm i höjd också ![]() ![]() ![]() Tittar runt på olika burar/bättre bågar, OEM lösningen känner jag mig inte säker i. Skall ocks försöka lägga på en bula över förarsidan. Tror det lutar åt en 4p från Hot-laps som kan byggas ut till 6p lätt. Denna har klarat rulllningar bra i ET ![]() http://hot-lap.com/#/4-point-cages/4 Färdiställt kill-switch, mycket enklet med bryt-rälet och Lotus enkla el-system ![]() Bara att lägga Generator + och Bat + på ena sidan tyco-relät och resten på andra, klart. Allt snyggt samlat vid batteri och en jord fram till byten ![]() Anmärkningen från SSK var att bara täcka det hela lite _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
I denna tråden är det på riktigt iaf
![]() ![]() Man kanske skulle montera in sin sittastillstol i bilen,kanske kan tjäna lite tid till på det. Har en lämplig köpt av Roxan men dina ser fina och lätta ut,går det i bägge samtidigt? _________________ Sammy Nilsson Lotus Elise S1/111S https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58816&highlight= Biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight= |
||||
Re:
Allt du kan göra för att komma ner i bilen, sitta still och öka din känsla ger varvtider ![]() Köpte bara en stol, men det går utan problem att lägga i två ![]() ![]() SSM anmälan är uppe också - hinner du med dit ![]() http://sportvagnsmeeting.se/wp/?page _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Överlåter nog det eventet till de stora grabbarna men lär nog dyka upp i depån med Lotusen om man får köra ner utom tävlan som supporter för Lotus åkarna ![]() _________________ Sammy Nilsson Lotus Elise S1/111S https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58816&highlight= Biltransporten https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014&highlight= |
||||
Re:
Brukar vara publik-körning som kräver många bilar för att köra åskådare - kanske kan vara något ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Suger i åktarmen vi sikter mot Mantorp
Möjligheter öppnat sig att åka Mantrop - jobb resa ev flyttad ![]() Tappert lite start-fält i B nu skitkul med Audi TT frå ACE folket åker i B ![]() Vi blir fler och fler - nu väntar jag i alla fal lite fler sköna Eliser som borde börja köra ![]() B är klart bästa klassen > Lagom med effekt, bra blanding, skön avspänd stäming ![]() ![]() ![]()
Att pyssla med inför helgen - Fixa slät undertray (fimpa OEM dfffusorn ) - Byta TPS - Efter dra allt - Göra om hjulinställningar - Kanske stressa hem en tuffare ARB från UK ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re: Suger i åktarmen vi sikter mot Mantorp
Detta skulle kunna innebära att du monterar dit en plåt för att slippa tillägget och sen enkelt kan återgå till original. Men då ska den täcka hela diffusorn, från den plana undertrayen och hela vägen bak, så det blir ett tätt plan under bilen, utan vinkel från horisontalplanet i bakkant. Men det kanske är enklare att bygga en ersättningsplåt (plan horisontal) till original diffusor, jag har ingen koll på vad som är mest praktiskt. |
||||
Pysslade ihop en så liten undertray/täck-skiva som möjligt, liten vinklel blir det allt.. Den täcker bara central delar av v-låda,hjulupphängnin + att den håller ihop clamen ![]() Lite fördelar + Lättare + Släpper nog ut mera värme OK - eller slänger du och Anders in en protest och hävdar 5% på denna med ![]() ![]() Mr Mumm får dömma på Mantrop annars ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 27, 28, 29 >> 4 besök senaste veckan (236286 totalt) |