Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 27, 28, 29   >>
7 besök senaste veckan (236286 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Re:

Marcus N skrev:
Lite sugen på stolarna för att banta min S1:a (är nere på 684,9kg tomvikt) vad väger de styck och hur mycket blev frakten?


Bra vikt, sporrar att ta min S2:a till 720 !! - i med en CR låda och du har killer bil för att slakta Miator i C Stolen + frakt var extremt billigt ~ £ 120 pund ( pundet är ju på 10 kr nu thumbs up thumbs up
Stolen passar som smäck i Elise, står på OEM rails och säkras med enkla plattjärn ( förusatt den sätts längst bak - lång person ) Vikt tjänar men ~ 15 kg om man bara åker med förarstolen


Citat:
Gav ~120 pund med frakt från denna säljaren ( billigt ! ) - stolen håller helt ok race-kvalitet och är stabil, man får ligga på han att skicka... Engelsmän..
Inte Tillet kvalitet med för race duger det....
http://www.kitpartsdirect.com/

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Krånglat hel dag med att fixa till damaskrar till driv-knutar, skitjobb thumbs down thumbs down
S1 damasker passar inte till S2 , Universal damskrar passar så där...
Tog ett tag innnan jag lärde mig vilka special verktyg som behövs för att klämma vissa speciall kläm-band..

När universal-damskrar var på plats hade jag glömt tät-ringen ( 3.... ) så fick riva nera allt igen
Sensmoral - köp Lotus OEM damskrar och glöm inte 3:an.. ( och S1 drivaxel är INTE samma som S2:an.. )

Satsar på att på motorn att ligga lite mera stilla > lugnare i attack-mode vänster/höger kombinationer + bättre starter/respons enligt Elise race gurus...
Efter frågat runt hela Seloc-eliten är detta kittet man skall ha - att undvika eftermarknads engine mounts då motorn-bitar tar stryk

Nytt v-låds fäste med konisk insats + nedre justerbart fäste + byte två övre insatser

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Full rulle mot 1:a SPVM, trasslat med yttre-bytare, damskrar, monterat om transponder + allmänt små-fix. Vagnsbok tisdag om allt går vägen

Att göra
- Byta motorfästen
- Dra in kallluft till generator
- Fixa seriös-hjulinsätllning /CW
- Köpa Gopro och komma igång med filmandet
- Fixa fram bak-fälg till nytt set Toyo - från TWS http://www.twsdack.se/ - vilken service/support , tusen tack !!

Lång söndags-tur med sportvagnen idag för diverse test - underbart...
Många som stannar och tittar på bilen nu - bästa kommentaren från ynglingn med sydlänskt ursprung
"fan mannen kör denna bilen jämnt på bilspelet och trimmar den som helevet, fan den är ju ännu snyggare i verkligheten"



_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



Intressant läsning!
Men en fråga om växellådan, har du inte en CR låda original i din S2?

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Re:

Mattias B skrev:
Intressant läsning! Men en fråga om växellådan, har du inte en CR låda original i din S2?


Hej

I S2 111 sitter en comfort-låda ( long-box ) till skillnad från S1 111/S2.
Modellen avsedd för mera relaxad körning, har bytt till en MG låda (från Ragnar) som har kortare
utväxlingen 4.2 - ett mellan-ting mellan CR lådan och std, funkar mycket bra med VVC motorn som har lite mera moment i mellan-registret

MG lådor finns billiga från UK /ebay.uk thumbs up thumbs up

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Vagnsbkoken klar

Social kväll med vagnsboken och hjulintällningar tillsammans med Miata-maffian
Elisen rätt igenom med + i kanten av Bo för SBF kat
Tack för garage och tilltugg Andreas

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Pysslat in uppdaterade motor-fästen - vilken skillnad

Före : Motorn vaggar i gas-pådrag
Efter : Nästan helt stilla Svarar/accar omedelbart på gas thumbs up

Rekommenderas - billig updatering

V-låds fästen rejält taget


Justerbart nedre fäste - tjatar till det hela bra


Väntar på sitt första rejs i B - historisk milestone...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Bra schema från SSK - tjat och bra ! Hoppas på bra väder nu

Lördag
Kl 09.00-10.15 Friträning (250 kr), Anmälan görs på plats
Kl 10.20-12.00 Friträning (ingår i startavgiften)
Kl 13.00-17.00 - Kval + Race 1

Söndag
Kl 10.15-12.00 - Warm Up
Kl 13.00 - ca 14.45 - Race 2

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



Re:

Josen skrev:
Mattias B skrev:
Intressant läsning! Men en fråga om växellådan, har du inte en CR låda original i din S2?


Hej

I S2 111 sitter en comfort-låda ( long-box ) till skillnad från S1 111/S2.
Modellen avsedd för mera relaxad körning, har bytt till en MG låda (från Ragnar) som har kortare
utväxlingen 4.2 - ett mellan-ting mellan CR lådan och std, funkar mycket bra med VVC motorn som har lite mera moment i mellan-registret

MG lådor finns billiga från UK /ebay.uk thumbs up thumbs up

Joachim


ok, trodde det satt en CR-låda i din.
Man borde verkligen byta, känns som 4:an är mer lämplig i lugnt motorvägstempo
än femman. Så högt växlad känns den som..
Kollade runt lite som du tipsade, verkar inte kosta mycket.. Hade först sett nån firma som
säljer rekonditionerade o lite förstärkta lådor för ca 6000kr men det är ju nästan dyrt då..
Är man van vid Porschepriser så tycker man allt annat e billigt

Lycka till i premiären!

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Provkörning och genomgång av Leifs ny-inköpta Exige, alltid varit knä-svag för vita bilar, denna föll jag hårt för
Vi gick igenom lite bas-prylar, hoppas det hjälper Leif att snabbt komma upp på roadsport-banan

Märks att Lotus tagit rejält kvalites kliv med Toyota/Yamaha drivlinan.
En dröm att köra, grattis Leif thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Oflyt...

Helgens hård-testade slutade inte så bra av någon anledning delade sig yttre knuten, inte så kul massa fett runt hela hjulhuset + att jag fick nöd-meka och skjuta in drivknuten löst och tuffa sakta hem till garaget....
Tror det beror på att jag fuskade med clipset som skall hålla fast yttre driv-knuten ( gjorde en av grov ståltråd) + att jag kanske inte fick till låsningen av u-damasker, inte bra...
Skall ta det hela till Spalding motor och fråga.... Bra att de hände nu och inte till kommade SPVM helg thumbs up


Lite lätta kg hittade också som plåster thumbs up - lås-mekanismen var tunga prylar...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Sammanfattat
Premiär race med bilen på Kullen med SPVM, händelserik helg med mycket slit men bra belöning dubbel segrar i B och close-combat med A bilar i blötan
Lotusen satt mig på prov men höll hela helgen igenom med lite ansträngning
SSK säkerhets-folk tycker att jag skall fixa extra båge för min höjd i bilen ( bula ) - kan man sätta på en sån efter utan försvaga OEM bågen ?

Roadsport A & B i samma heat. Proffsig arrangerat av SSK. Kul att träffa all räsers igen
Imponerad av Henric Månsson som 1:a gången på Kullen körde så fort !
Miator imponerar också med grymma tider nu, snart kommer 1.00 tider med Roadsport C
(7 kg/hk) - 2012 kanske 59.xx t.o.m ?

Reslutat listor via www.sskracing.com - vi verkade inte finnas på mylaps ?

Nästa rejs blir SSM, Mantorp är för nära och måste jobba i US några veckor..
Mycket att fixa till SSM...

Lite spontana bilder, strulade med GOPro-kamera.

I blötan..


Line-up, Cobran gick fort - snygg !




Lite längre rejs-rapport
-----------------------------------------------------------------------
Fredag - tar en dag ledigt för att hinna plocka ihop det sista.
Volvo-jobbet kräver mycket tid nuförtiden
Strular med fälgar och hjulmuttrar. 15-tums blingfälgen tar i broms-oket..., måste använda spacer -> hjulbultar räcker-inte. Fel plastring från leverantören osv, el-installation och annat pyssel.. Blien packad + Elisen lastad på kärra 24.00, några timmars sömn och 05.00 mot rullar vi mot Götene och Kinnekulle ring. Mycket funderingar på om bilen skall hålla..

Lördag - besiktningar, förarmöten, träningar, kval och rejs ett.
Anmäla och besiktning inga problem, proffsigt utfört av SSK

1:a träning - bilen känns helskum. Vad har jag gjort ?
Bilen beter sig mycket märkligt, slirar på inner-hjul och allmänt lynnig. Kan inte gå på gas i kruvor utan hjulspinn fulla ställ under bron Förstår inget.
Trots det höga 1.0.3 tider.
Går av banan och börjar felsöka, tror först att det är min senaste sänkning och misstänker att fjädrarna som ligger lösa göra tt inner-hjul spinner ( inget tryck på backen ) börjar mäta och pyssla, ändrar lite setup. Strax innan träning frågar Kumho Martin varför jag har fel däck fram och bak !! - inte undra på att bilen var skum, Tusen tack Martin för din skarp-syn.
Man skall inte stress-meka kvällen innan rejs-rättar till misstaget.

2:a träningen - person-bästa på Kullen
Bilen känns nu 'normal', matar på några varv och sätter på slutet serie av 1.01.tider, överkör slutet och göra några riktig snygga snurrningar. Väldigt känsligt med luft-tryck bak, har överkört och bränt vänster bak däck..

Kval - får inte fria varv + inget flyt
Justerat lufttryck och ställt bilen mera mot understyrt, hamnar lite i trafik och har svårt att hitta bra rytm, lyckas inte hitta 1.01 tiderna igen, landar på låg 1.02 tid.
Lyckades ändå med tiden ta pole i B.


Rejs ett - rullade start och händelfattigt rejs

Har Max med en motorstark TR bredvid i rullande start, lugnt och fint tar vi oss ut till start. Ligger på hårt och är rädd för att Max skall gasa ifrån mig i start. Starten går och jag får lite hjälp av en A-bil som håller resten av B-fältet bakom i start så jag kan rycka och skaffa mig en lucka. Matar på 15 varv och jagar Audi TT och tar seger i B.

Efter målgång börjar bilen svaja på tomgång och rycka i gas pådrag, läser av felkoder via OBDII får TPS är trasig. Alla Elise rejser jag talat med i UK "you must bring a TPS with you as spare." - osäker på om jag kan köra Söndag..
Pysslar med sensor ( har ingen i reserv) och får bilen gå hyffsat, drar fullt på höga varv i alla fall.


Söndag - warm-up och rejs två


Dagen ser ut att bjuda på blött rejs, inte min favorit. Ny bil, Elisen trivs sådär med stokastiskt grepp i bakvagnen

Warm-up - nya däck på att testa
Sol och torrt. Skönt pass med bra jämna serie på blanka 1.02 tider, justera luftryck många gånger och ser fram emot rejs 2 i torrt.

Efter warm-up kommer hagel och regnskurar blandat med Sol. Upptäcker glapp i ett motorfästen, stress-mekande är INTE bra. Får riva ner DIFFUSOR + undertrays för att komma åt och dra fast. Kravlar runt i blötan och fixar till det.

Ställer om bilen för blött > mjukare dämpare + höjder luften runt om

Rejs två - nervöst, stressigt och min soft-topp lyckas strula till starten för heatet.
Pysslet med däck, motorfästen, omjustering gör att jag är sen till line-up. Första gången med bilen på blött och har respekt för hur snabbt den kan släppa + at Kullen inte är kul att gå av på. Vet att Niklas är stark i blött så tänker ta det easy..

Under line-up lossar ena fästet till Soft-topen, fepplar med det och tror att jag strular till starten.. sorry för det. Starten går och vi kör hårt i blötan med A-bilarna. Niklas avancerar själv kan jag inte koncentrerar mig p.g.a. soft-top strulet. En sjua snurrar och SC kommer ut.
Tar beslutet att stanna och riva ner soft-topen under SC varven, jagar ikapp och är sist i fältet vid omstart. Bilen går grymt i blötan och jag vågar köra den på gränsen , plöjer mig igenom fältet och är snart uppe i A-tätklungan. Underhållande att se Camaro-cup bilen drifta vilt över krönen, inget man stoppar in nosen för med en Elise Torkar upp mer och A-bilar dirver iväg lite mera. Går i mål som B-segrare och några A-bilar bakom. Kul att hänga med A-klungan in i mål, Duratec 230 hp om några år och kanske kan man ge dem en match.. Niklas du behöver mera motor nu för att hänga med i B !!

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re:

Josen skrev:
Niklas du behöver mera motor nu för att hänga med i B !!
Det kommer, nån gång...
Tills dess får jag hoppas på skyfall på banan och torrt i depån, för blä va med vatten det är överallt i packningen.

Du hade bra fart under bron när jag själv kanade rejält ut ur böjen (men det var bra grepp in) thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Pysslar vidare med att optimera
Lotus stol-kopia i bilen, tjänade några cm i höjd också thumbs up Pysslade till lite med alu-fästen och utnyttjar kupé bra



Tittar runt på olika burar/bättre bågar, OEM lösningen känner jag mig inte säker i. Skall ocks försöka lägga på en bula över förarsidan. Tror det lutar åt en 4p från Hot-laps som kan byggas ut till 6p lätt. Denna har klarat rulllningar bra i ET thumbs up

http://hot-lap.com/#/4-point-cages/4532648585


Färdiställt kill-switch, mycket enklet med bryt-rälet och Lotus enkla el-system thumbs up
Bara att lägga Generator + och Bat + på ena sidan tyco-relät och resten på andra, klart.
Allt snyggt samlat vid batteri och en jord fram till byten



Anmärkningen från SSK var att bara täcka det hela lite

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180



I denna tråden är det på riktigt iaf
Man kanske skulle montera in sin sittastillstol i bilen,kanske kan tjäna lite tid till på det.
Har en lämplig köpt av Roxan men dina ser fina och lätta ut,går det i bägge samtidigt?
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Re:

RizaQ skrev:
I denna tråden är det på riktigt iaf
Man kanske skulle montera in sin sittastillstol i bilen,kanske kan tjäna lite tid till på det.
Har en lämplig köpt av Roxan men dina ser fina och lätta ut,går det i bägge samtidigt?


Allt du kan göra för att komma ner i bilen, sitta still och öka din känsla ger varvtider
Köpte bara en stol, men det går utan problem att lägga i två thumbs up, inte så där bekväm
SSM anmälan är uppe också - hinner du med dit ?

http://sportvagnsmeeting.se/wp/?page_id=7

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180



Re:

Josen skrev:


Allt du kan göra för att komma ner i bilen, sitta still och öka din känsla ger varvtider
Köpte bara en stol, men det går utan problem att lägga i två thumbs up, inte så där bekväm
SSM anmälan är uppe också - hinner du med dit ?

http://sportvagnsmeeting.se/wp/?page_id=7


Överlåter nog det eventet till de stora grabbarna men lär nog dyka upp i depån med Lotusen
om man får köra ner utom tävlan som supporter för Lotus åkarna
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Re:

RizaQ skrev:
Josen skrev:


Allt du kan göra för att komma ner i bilen, sitta still och öka din känsla ger varvtider
Köpte bara en stol, men det går utan problem att lägga i två thumbs up, inte så där bekväm
SSM anmälan är uppe också - hinner du med dit ?

http://sportvagnsmeeting.se/wp/?page_id=7


Överlåter nog det eventet till de stora grabbarna men lär nog dyka upp i depån med Lotusen
om man får köra ner utom tävlan som supporter för Lotus åkarna


Brukar vara publik-körning som kräver många bilar för att köra åskådare - kanske kan vara något ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Suger i åktarmen vi sikter mot Mantorp

Möjligheter öppnat sig att åka Mantrop - jobb resa ev flyttad
Tappert lite start-fält i B nu skitkul med Audi TT frå ACE folket åker i B thumbs up
Vi blir fler och fler - nu väntar jag i alla fal lite fler sköna Eliser som borde börja köra
B är klart bästa klassen > Lagom med effekt, bra blanding, skön avspänd stäming thumbs up thumbs up

Roadsport B    55    Niklas Falk    Kungsbacka    Mazda MX-5    
Roadsport B    59    Max    Lindblom    EDSVALLA    Triumph TR2    
Roadsport B    61    Dennis Andersson    GRÄSTORP    Porsche 944 S2    
Roadsport B    44    Per  Johansson    Borås    Audi TT    
Roadsport B    49    Malin   Eriksson    Skövde    Caterham 7    
Roadsport B    42    Joachim osbeck    ASKIM    Lotus Elise    


Att pyssla med inför helgen

- Fixa slät undertray (fimpa OEM dfffusorn )
- Byta TPS
- Efter dra allt
- Göra om hjulinställningar
- Kanske stressa hem en tuffare ARB från UK


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20133



Re: Suger i åktarmen vi sikter mot Mantorp

Josen skrev:
- Fixa slät undertray (fimpa OEM dfffusorn )
Du har säkert tänkt på det, men ett plan utan lutning (som teoretiskt kan monteras under befintlig diffusor) kan inte klassas som diffuor.
Detta skulle kunna innebära att du monterar dit en plåt för att slippa tillägget och sen enkelt kan återgå till original.
Men då ska den täcka hela diffusorn, från den plana undertrayen och hela vägen bak, så det blir ett tätt plan under bilen, utan vinkel från horisontalplanet i bakkant.

Men det kanske är enklare att bygga en ersättningsplåt (plan horisontal) till original diffusor, jag har ingen koll på vad som är mest praktiskt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Men det kanske är enklare att bygga en ersättningsplåt (plan horisontal) till original diffusor, jag har ingen koll på vad som är mest praktiskt.


Pysslade ihop en så liten undertray/täck-skiva som möjligt, liten vinklel blir det allt..
Den täcker bara central delar av v-låda,hjulupphängnin + att den håller ihop clamen thumbs up
Lite fördelar
+ Lättare
+ Släpper nog ut mera värme

OK - eller slänger du och Anders in en protest och hävdar 5% på denna med ?
Mr Mumm får dömma på Mantrop annars




_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 111s 2002
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 27, 28, 29   >>
7 besök senaste veckan (236286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande