| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur spänner ni fast era MC-batterier?
|
8228 besök totalt |
|
Som rubriken, hur spänner ni fast era MC-batterier? Jag har nyss köpt ett gel-batteri på Biltema och sparar på så sätt ca 7kg. Men ett vanligt bilbatteri har ju kanter att spänna fast det emot, MC-batteriet ingenting. Bygel över och gängas stång? Eller duger det med spännrem? Min tanke är att ha det i original batteri-låda under huven på min E36 Compact. Spänna med rem blir ganska enkelt att ordna, bygel och gängas stång lite mer arbete. |
||||||||||||||
|
Jag gissar att de flesta använder gängstång och bygel över batteriet.
Kolla hur SBF kräver att batterierna ska sitta fast på tävlingsbilar och följ det så vet du att det kommer sitta även när du går hårt över curbsen.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||||||
|
Re:
men Johan då... en kloss väger ju extra.... gör om gör rätt
kapa gängstängerna på sidorna istället
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||||||||
|
Re:
Monterade fast mitt standardbatteri med spännband eftersom originalfästet var klent och satt svåråtkomligt. Ett spännband av rejälare slag med "ratchet buckle". Gör jobbet galant och lär vara mångfalt mycket säkrare än original! _________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||||||||||
|
Re:
|
||||||||||||||
|
Re:
Någon som vet var man kan hitta spännband med ratchet buckles i en del utan krokar? Jag hittar bara tvådelade med krokar, och det är ju inget släp jag ska surra last på!
Men latmasken i mig säger spännband, om jag hittar några utan krokar.
|
||||||||||||||
|
Re:
jo en träklack väger såklart några hundra gram MEN å andra sidan har jag full bakåtkompabilitet när jag likt en transformer gör om den till en vinterbil Kostar dessutom typ inget och funkar utmärkt.
Re:
|
||||||||||||||
|
Re:
och sen tar du en bit från den andra delen och skruvar fast på andra sidan så räcker det runt
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||||||
|
Re:
Balsaträ Fast då blir det ju lite dyrare än vanligt furu
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||||||
|
Re:
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||||||||||||||
|
Re:
Fanns på Beijer byggmaterial när jag var inne igår "ändlöst spännband" eller något. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||||||||
|
Re:
Ni tänker er att man bultar fast ändarna på remmarna? Min tanke var dock att surra EN rem runt hela batterihyllan. Men detta sätt är så klart ett alternativ, nu när jag fattar...
|
||||||||||||||
|
Jag hade bara en rem med spännare slagen runt batteri och hylla. Det är dock möjligt att remmen var bytt mot en längre rem än original. Jag har senare gjort en annan infästning så jag har inte grejerna kvar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||||||
|
Vill du ha en krok att lägga bandet runt på varje sida för att kunna lossa snabbare är dom där spännbanden löjligt enkla att sy i med en vanlig symaskin.
För bakåtkompabilitet har jag en box av skum med en slits för batteriet, ett litet Varley. Boxen är av PU-skum och är lika stor som ett vanligt batteri, och är lagd med ett lager glasfiberväv och epoxy som slitskydd. Samma bygel för både boxen och ett fullstort batteri, det enda som behövs är två 5 cm kabelstumpar med ring-skruv-mutter i ena änden och batterisnabbkoppling i andra ifall man måste nöd-sätta-i ett annat batteri under race. _________________ Arne Lindgren |
||||||||||||||
|
Re:
För att ända tråden får jag skriva hur det blev. Det blev faktiskt gängstång och en bygel av alu-profil, blev faktiskt enklare än att trixa med spännband då jag nyttjat bilens färdiga gängade hål för original batterilåda och batterispänne. Utifrån ser det helt original ut då MC-batteriet sitter inne i originallådan.
|
||||||||||||||
|
Ledsen för ett enormt trådlyft, men en DTM-stil batterihållare är lätt att tillverka och håller för alla G-krafter! Går att göra lättare. Denna är i alu:
En fråga, hur många Ah har ni på era MC batterier? Pallar de att starta en 3.5l BMW sexa? Mvh _________________ Mvh Lukas Wiklund Honda S2000 AP1 -00 BMW M535i -87 Ford Granada -85 |
||||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8228 besök totalt |