Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur spänner ni fast era MC-batterier?
1, 2   >>
8228 besök totalt
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare

Som rubriken, hur spänner ni fast era MC-batterier? Jag har nyss köpt ett gel-batteri på Biltema och sparar på så sätt ca 7kg. Men ett vanligt bilbatteri har ju kanter att spänna fast det emot, MC-batteriet ingenting. Bygel över och gängas stång? Eller duger det med spännrem? Min tanke är att ha det i original batteri-låda under huven på min E36 Compact. Spänna med rem blir ganska enkelt att ordna, bygel och gängas stång lite mer arbete.

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Jag gissar att de flesta använder gängstång och bygel över batteriet.
Kolla hur SBF kräver att batterierna ska sitta fast på tävlingsbilar och följ det så vet du att det kommer sitta även när du går hårt över curbsen.

NS: 38 varv
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

I mitt fall satte jag en kloss under för att få upp batteriet och sedan använde jag original bygel. Vet dock inte hur det ser ut på era med batteriet därframme.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Johan Sjöström skrev:
I mitt fall satte jag en kloss under för att få upp batteriet och sedan använde jag original bygel. Vet dock inte hur det ser ut på era med batteriet därframme.

men Johan då... en kloss väger ju extra....
gör om gör rätt

kapa gängstängerna på sidorna istället

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Spännband.
Lättast och snabbast thumbs up thumbs up

Anders Bisting
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Dude skrev:
Spännband.
+1
Monterade fast mitt standardbatteri med spännband eftersom originalfästet var klent och satt svåråtkomligt. Ett spännband av rejälare slag med "ratchet buckle". Gör jobbet galant och lär vara mångfalt mycket säkrare än original!

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Freddo skrev:
Dude skrev:
Spännband.
+1
Monterade fast mitt standardbatteri med spännband eftersom originalfästet var klent och satt svåråtkomligt. Ett spännband av rejälare slag med "ratchet buckle". Gör jobbet galant och lär vara mångfalt mycket säkrare än original!
Precis, med ratchet buckles sitter det ju så in i. Provar med detta på Bilprovningen då bilen ändå ska in vid påställningen för att höra deras syn på saken. Är det godkänt där är det ju godkänt på banträffar också.

Johan Samson skrev:
Jag gissar att de flesta använder gängstång och bygel över batteriet.
Kolla hur SBF kräver att batterierna ska sitta fast på tävlingsbilar och följ det så vet du att det kommer sitta även när du går hårt över curbsen.

Bra tips! thumbs up Ska kollas för säkerhets skull.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag kör med en bygel över och sen gångstång. Funkar utmärkt förutom om man behöver plocka bort batteriet snabbt.

Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Någon som vet var man kan hitta spännband med ratchet buckles i en del utan krokar? Jag hittar bara tvådelade med krokar, och det är ju inget släp jag ska surra last på!

Andreas Millbro skrev:
Jag kör med en bygel över och sen gångstång. Funkar utmärkt förutom om man behöver plocka bort batteriet snabbt.
Jag tror detta är bra, och batteriet behöver man väl sällan hasta bort? Men latmasken i mig säger spännband, om jag hittar några utan krokar.

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Klipp bort kroken från remmen och svetsa rem-änden så det inte repar upp sig. Klart!

Guson

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

jo en träklack väger såklart några hundra gram MEN å andra sidan har jag full bakåtkompabilitet när jag likt en transformer gör om den till en vinterbil Kostar dessutom typ inget och funkar utmärkt.

KristianAE86 skrev:
Johan Sjöström skrev:

gör om gör rätt

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Klipp bort kroken från remmen och svetsa rem-änden så det inte repar upp sig. Klart!

Guson
Men, spännaren brukar ju sitta i den korta remmen, det kommer ju inte att räcka runt batteriet då!?

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Davve skrev:
Guson skrev:

Guson
Men, spännaren brukar ju sitta i den korta remmen, det kommer ju inte att räcka runt batteriet då!?

och sen tar du en bit från den andra delen och skruvar fast på andra sidan så räcker det runt

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Re:

Johan Sjöström skrev:
jo en träklack väger såklart några hundra gram MEN å andra sidan har jag full bakåtkompabilitet när jag likt en transformer gör om den till en vinterbil Kostar dessutom typ inget och funkar utmärkt.

KristianAE86 skrev:
Johan Sjöström skrev:

gör om gör rätt

Balsaträ Fast då blir det ju lite dyrare än vanligt furu

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Davve skrev:
Någon som vet var man kan hitta spännband med ratchet buckles i en del utan krokar? Jag hittar bara tvådelade med krokar, och det är ju inget släp jag ska surra last på!

Andreas Millbro skrev:
Jag tror detta är bra, och batteriet behöver man väl sällan hasta bort? Men latmasken i mig säger spännband, om jag hittar några utan krokar.
Jag hittade sådana på en mack, kommer inte ihåg vilket bolag. Det var ett tvåpack ratchetspännen med 3m band fastsatt. Klippte av så jag hade drygt en halvmeter kvar, värmde änden med en tändare, drog remmen runt batteriet och plattan den stod på. Klart. thumbs up

Ängelholm
Här sen Nov 2008

Re:

Freddo skrev:
Davve skrev:

Andreas Millbro skrev:
Jag hittade sådana på en mack, kommer inte ihåg vilket bolag. Det var ett tvåpack ratchetspännen med 3m band fastsatt. Klippte av så jag hade drygt en halvmeter kvar, värmde änden med en tändare, drog remmen runt batteriet och plattan den stod på. Klart. thumbs up

Fanns på Beijer byggmaterial när jag var inne igår "ändlöst spännband" eller något.

Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

steffe skrev:
Davve skrev:
Guson skrev:

Guson

och sen tar du en bit från den andra delen och skruvar fast på andra sidan så räcker det runt
Aha, nu är jag med på hur ni menar, tror jag. Ni tänker er att man bultar fast ändarna på remmarna? Min tanke var dock att surra EN rem runt hela batterihyllan. Men detta sätt är så klart ett alternativ, nu när jag fattar...

Marcus Jarlson skrev:
Freddo skrev:
Davve skrev:

Andreas Millbro skrev:

Fanns på Beijer byggmaterial när jag var inne igår "ändlöst spännband" eller något.
Tusen tack för dessa tips! thumbs up

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag hade bara en rem med spännare slagen runt batteri och hylla. Det är dock möjligt att remmen var bytt mot en längre rem än original. Jag har senare gjort en annan infästning så jag har inte grejerna kvar.

Guson

Bålsta
Här sen Dec 2004

Vill du ha en krok att lägga bandet runt på varje sida för att kunna lossa snabbare är dom där spännbanden löjligt enkla att sy i med en vanlig symaskin.

För bakåtkompabilitet har jag en box av skum med en slits för batteriet, ett litet Varley.
Boxen är av PU-skum och är lika stor som ett vanligt batteri, och är lagd med ett lager glasfiberväv och epoxy som slitskydd. Samma bygel för både boxen och ett fullstort batteri, det enda som behövs är två 5 cm kabelstumpar med ring-skruv-mutter i ena änden och batterisnabbkoppling i andra ifall man måste nöd-sätta-i ett annat batteri under race.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Trådstartare
Re:

För att ända tråden får jag skriva hur det blev. Det blev faktiskt gängstång och en bygel av alu-profil, blev faktiskt enklare än att trixa med spännband då jag nyttjat bilens färdiga gängade hål för original batterilåda och batterispänne. Utifrån ser det helt original ut då MC-batteriet sitter inne i originallådan.

Arne Lindgren skrev:
För bakåtkompabilitet har jag en box av skum med en slits för batteriet, ett litet Varley.
Boxen är av PU-skum och är lika stor som ett vanligt batteri, och är lagd med ett lager glasfiberväv och epoxy som slitskydd. Samma bygel för både boxen och ett fullstort batteri, det enda som behövs är två 5 cm kabelstumpar med ring-skruv-mutter i ena änden och batterisnabbkoppling i andra ifall man måste nöd-sätta-i ett annat batteri under race.
Det där lät som riktigt fina grejer. thumbs up

Citera
Lukas.
Stockholm
Här sen Apr 2008

Ledsen för ett enormt trådlyft, men en DTM-stil batterihållare är lätt att tillverka och håller för alla G-krafter! Går att göra lättare. Denna är i alu:

En fråga, hur många Ah har ni på era MC batterier? Pallar de att starta en 3.5l BMW sexa?

Mvh

Honda S2000 AP1 -00
BMW M535i -87
Ford Granada -85
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
8228 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande