| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Placering av oljekylare (hur viktigt med luftflöde)?
|
2 besök senaste veckan (16398 totalt) |
|
Hej Jag har en frågeställning om placering av oljekylare och var de kan sitta. På min Porsche 944 med Opelmotor satte jag dit en oljekylare på ett egengjort fäste framför kylaren, mitt i luftflödet och det borde kunnat fungera bra. Men när "någon" ( ) såg den så sa han ungefär: "-Snyggt gjort, men det är det första som kommer att förstöras när du sätter bilen i ett räcke eller sandfålla och sen kommer all olja att ligga på backen.". Naturligvis hade han rätt i det, den satt längst fram, framför kylaren och rambenen med bara lite plast framför.
En annan bil som skall få oljekylare har haft "problem" med avåkningar och att andra bilar har hälsat på lite då och då. Sista tävlingen blev höger bakskärm lite intryckt (igen) och höger sidans fälgar fick lite stryk. Även där känns det som att man skall fundera en gång extra på var man sätter oljekylaren. Så min fråga är egentligen, hur ineffektiv blir en oljekylare som inte har något egentligt luftflöde över sig? Den borde kyla lite grann iofs men hur dåligt blir det? På min bil har jag haft funderingar på att sätta oljekylaren hängandes på insidan av ena rambenet i längsled men är osäker på om oljekylaren blir helt ineffektiv då. Om den sitter där kanske det går att få till luft från fronten eller att sätta små fläktar på oljekylaren (borde hjälpa lite, kanske...). Tanken är att den skall överleva att bilen har kontakt med Armco-räcken och djupa sand/grus-fållor. jag planerar inte att sätta bilen i ett räcke, däremot ser jag framför mig att både en, två och tre sand/grus-fållor kommer att besökas. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
Re:
Problemet är att en fläkt är en ganska dålig fartvind då den motsvarar en hastighet på ungefär 30km/h (iaf den fläkten jag räknade på) En fläkt gör i princip bara nytta i depån. På banan är ju minimum hastigheten ungefär 70km/h och då tvivlar jag att fläkten gör nån större nytta. Går det inte att sätta oljekylaren där IC sitter på Porsche 944 turbo? Dvs högt upp och framför kylaren. Går ju annars att göra en kanal av plåt eller plast ifrån fronten och till oljekylarens placering och då kan du placera den lite vart som. Min oljekylare sitter ganska högt bakom grillen, föredrar den placeringen mot långt ner i fronten. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Kan du ta en sån som sitter på röda volvo B230 turbomotorer, dvs liten vattenkyld sak som sitter som en adapter mellan block och filter eller liknande olje/vattenkylare så slipper du tänka på flöde och placering.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Hur räknade du på fartvind kontra fläkt? om man kör i en viss hastighet så kommer ju inte luften som passerar oljekylen att hålla den hastigheten. Hastigheten blir ju på alla sätt extremt beroende av var kylen sitter och hur intag/kanal ser ut!
Jag skulle för övrigt vilja påstå att luftflödet är viktigare än luftens hastighet. Med en väl dimensionerad fläkt och kylare tror jag att man löser det utan problem. Dock kostar ju fläkten lite effekt i och med att den ska drivas av generatorn. Fartvinden är ju trevlig i och med att den ändå finns där och på så sätt är "gratis" så går det att utnyttja den så är det ju självklart en fördel. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
|
Fungerar en sådan värmeväxlare bra? Vattnet är väl 80-95 grader och oljan förhoppningsvis inte mer än 20 grader över det. Med så liten yta som det är på dom och hyffsat flöde så borde dom inte kyla så bra. Men det är ju bara mina tankar, har inga som helst tester.
_________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||||
|
Re:
För släpkörning och inspirerad körning så funkar de bra, men det finns större värmeväxlare också, dessutom slipper man sätta oljekylningen i "stenskottsosäkert" område. Finns ju även IC som är vattenkylda. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Re:
Men de IC som är vattenkylda har väl ett eget vattenssytem för det? Dvs de använder inte motorns kylvatten för det utan det är två separata system. Eller har jag fel igen?
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
Re:
Håller med om att hastigheten blir lägre iom att kylaren är ivägen och att det är massflödet som räknas. Jag räknade idealt i bägge fall. Att fläkten klarar samma luftflöde som den är angiven med och räknade ut hur stor area den drar luft igenom. Räknade igen och för min Spal fläkt blev medelhastigheten 18km/h för den delen som täcks av fläkten men då har jag räknat in centrumet vilket jag inte gjorde förra gången. Sen kommer både luftströmmen och fläkten att påverkas av att luftströmmen ska passera kylaren samt vad det är för tryck framför och bakom. Är ju bara att räkna själv. http://www.spalautomotive.co.uk/acat http://www.spalautomotive.co.uk/acat Visst hjälper en fläkt men det är ingen bra lösning jämfört med att ha en bra placering i fronten eller med en kanal ifrån fronten. Sen väger ju en fläkt och drar lite ström ifrån generatorn. Med tillräckligt stor (och dyr) kylare och fläkt kommer det att fungera men det blir en ganska dålig lösning jämfört med att bara kört med fartvinden som luftflöde. Värmeväxlare mellan motorns kylvatten och oljan fungerar utmärkt, behövs ingen stor area iom att det är vatten mot olja. Hade en sådan på min bil och den håller oljetempen under kontroll med en viss förskjutning mot vattentempen. Nackdelen är att du behöver en större vattenkylare än vad du behöver med en separat oljekylare. Kan vara enklare att få plats med en lite mindre vattenkylare och en separat oljekylare än en större vattenkylare Är jättenöjd med min fina Spalfläkt som jag har på min vattenkylare och den blåser verkligen skitbra. Men jag hade lika gärna kunnat köra utan förutom i depån eller vid väldigt låga hastigheter. Har kört igenom centrala stockholm en varm sommardag utan kylfläkt och det fungerar utmärkt sålänge man inte står på tomgång vid rödljusen och kan hålla minst 30km/h på ett ungefär. Slår man bara av motorn när man står stilla fungerar det rätt bra. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Re:
Finns nog båda lösningarna, det är väl en fråga om effekt/utrymme/pengar/monteringslätthet som vanligt
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||
|
Re:
IC finns både kylda av kylarens vatten vilket blir ganska varmt och via en separat krets vilket ger kallare vatten (sålänge kylaren är tillräckligt stor) En oljekylare som går på motorns kylvatten brukar ge en oljetemperatur som är lite högre än motorns kylvattentemperatur. Max 20 grader verkar rimligt. En fördel med dem är att de inte behöver någon termostat och att de ger snabbare uppvärmning av oljan. Ser ut såhär och sitter bakom oljefiltret.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Med de de där till volvo, så har man ju möjligheten att sätta två på varandra om de har svårt att räcka tll...håller själv på med att kludda i cad:en för att kunna trixa dit en på min chevamotor.
Problemet för mig är "konstiga" gängor. Hållaren som håller oljekylaren har 3/4 UNF i ena änden för att hålla volvofilter o nått annat i andra änden (Dy =18,9).. på köpet verkar den vara härdad (har inte gjort fil-testet än, men räknar med att det fixar sig när jag svetsar på en förlängning) Sen har cheva 13/16 UNF o det skall micklas ihop. Vad jag vill säga med det är att det är lite jobbiga gängor att fixa till... sånna tappar o snitt är inte var mans egendom.. Enda jag hittade på jobbet var 1/2" Witworth (rörgänga) som kunde vara lämpligt/duga _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Re:
Är det en sån här du saknar? http://www.summitracing.com/parts/CT Eller en sån här? http://www.summitracing.com/parts/CT //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
||||||||
|
Åh.. jag tackar för de entuastiska tipsen
Fast.. eller. Den lösningen kikade jag på .. men jag tycker det känns olustigt med olja som åker hit och dit via slangar... trots att det är många som gör det utan problem. Jag var istället på returbilen i malmö o snokade på volvo 940:is o skruvade loss två st vvx.. kostade 50 eller 100 för två. Det Är alltså en vämeväxlare som sitter direkt mellan oljefilter o motor (man skruvar alltså dit oljefiltret mot värmeväxlaren) och man kopplar in vatten på den för kylning. Fiffig sak. Den har också intern bypass för oljan om den är för trög. Tog bilder på meckapären:
[/img] _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Lite funtionsbeskrivning eftersom jag själv saknat det när dessa nämnts.. har inte heller sett bild nångång.
oljan går ner i det nästan fyrkantiga hålet i övre bilden Man ser också här spåret för gummitätning (som ligger i källaren) denna sidan på vvx-en är mot motorn. Oljan går sedan tvärs igenom växlaren till det nästan halvcirkelformade hålet. Det svartaktiga mittemot är en fjäderbelastad lucka som är i andra änden på det hål där oljan går in. Denna lucka fungerar som bypass. värmeväxlaren kan förresten närmast beskrivas som en plattvärmeväxlare. vvx-en dras fast i motorn mha röret, som också fungerar som retur från oljefiltret. Längst till höger är en hållare och bypass för oljefilter som sitter på min chevamotor... den sitter i en försänkning på motorn och kanterna på den försänkningen är tätningsyta för oljefiltret. Den tillverkar jag en ny i svarven o pelarborren, för då kan jag göra vilken gänga jag vill och så slipper jag by-passen och nyttjar istället den bypass som finns i volvofilter i standard. Har bestämt mig för att den delen med hon-gänga. "Röret" kapar jag av motorgängorna på o skarva och skarvar på ett rör med hangänga. Till sist så måste jag göra en STOR bricka med chevaoljefiltertätningsspår i mot blocket för att vvx-en skall ha något i lämplig dia att täta emot. Förklarar säkert rörigt o det var inte så intressant heller... Men nu finns det bild o beskrivning på hur de ser ut o funkar i alla fall Ser nu att någon hade lagt in en bild på en... det såg jag inte _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
tack för alla välmenade tips, men jag tycker att det är kul att göra själv så långt det går.
Resultatet blir väl att det inte rullar så mycket varje år, men det får jag ta när det gäller att maximera integralen över all kulighet som gäller. Har ett par hjulspindlar som skall på också innan det rullar efter ett tips från fuling för nått år sen. Har taskig camberkompensation, så reservspindlarna skall få flyttade hål så att det går att få vettig caster. ********************************* Har förresten fattat varför min jänkare som faktiskt är från -75 har så usla (runt 0,5 gr) iställningsmöjligheter för caster.. jag trodde att det var för att chassiet som denna bilen bygger på kom 1971 och amrikanarna inte iddes göra om för radialdäck. Det var som så att de amrikanska däckstillverkarna tyckte det var för dyrt att göra om alla maskiner som gjorde däck. Istället så byggde de vidare på diagonaldäcken o styvade upp dem lite med "polyglass" eller nått i den stilen (glasfiber?). Dennna däckslösning marknadsförde de hårt och det gick bra fram till 76-77 då de blev tvugna att göra radialdäck. Först 1983 var alla amrikanare originalutrustade med radialdäck. Tyckte det var intressant o ville förmedla detta. _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Re:
Det märks att Jeppssons anda i framfart har spridit sig till Eslöv också
En till amerikansk pallbocksracer i skåne mao. Det är kul att läsa om klurigheter och anekdoter
||||||||
|
eeeh ... hrrmm jo kan nog vara som så att det är mer pallbocksräser än köraomkringbil.
Är "lite" kvar innan den är är färdig att pressas i kurvor o så på bana och det är tanken. Framvagn inkl bromsar.. ni har nog sett "tinscfi"s (eller vad han kallar sig.. nått i den stilen i alla fall) monza och hans bromsar, mina är samma. äh.. håller på o börjar pladdra som vanligt skulle bara visa att mats (hauge) varit duktig o gjort sin adapter. Han har förlängt "röret" o gjort 1/2" rörgänga. En adapter för tätning så att det blor tätt mellan motorblock o oljekylare. Jag slaktede oljefiltret som satt på o snodde tätningsringen från det. Och slutligen delen som skrivas fast i blocket. Den blev inte så fin då bordet flyttade på sig när jag fräste av den (frästillsats i pelarborren).
_________________ Mats Andersen |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (16398 totalt) |