Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1430 besök totalt |
fick förfrågan om jag kunde ordna ett enklare tractioncontrol på en f1 bil....
jag var först funderande om jag ens fattade vad det handlade om,. men efter tidigare ha felsökt en hel rad MS (och andra system som känns rätt usla) så kändes systemet i denna bilen ganska simpelt och framförallt stabilt och logiskt.... dem default-värden som stog för v8 stämmde dåligt med denna bilen (troligen default för amerikanska gjutjärns 8er ![]() systemet är ett TC8 racelogik tillslut fick den fullt grepp på ettans och tvåans växel, dock är den nere på 4 cylindrars effektivitet därav den "dåliga" sången på första växlarna.... på de högre växlarna skjuter den på som den ska ![]() http://www.youtube.com/watch?v=J7B2X _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hur är det gjort? Är det baserat på hastighetssignal från hjulen eller jobbar det med teoretisk max acceleration? Man vet väl hur snabbt det kan acca som bäst på de olika växlarna.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Men det finns ju många möjligheter att krångla till det massvis (verkligheten är ju inte lika enkel som teorin). ![]() |
||
det är bara att söka på TC8 tractionscontrol så hittar ni manualen som pdf-
men i korta drag, en givare på varje hjul,. sen ställer man in hur många spridarimpulser man vill klippa bort (tc8 = möjlighet att klippa 8st sekventiella spridare) å vilka hastighetsskillnader . nu ställde vi in så vid 20% hjulspin så klipper den bort hälften av cylindrarna. å ju mindre det spinner desto mindre bräsnle klipper man bort... det hade underlättat väldigt om man kunde mappa in det i realtid , men det är såklart helöt uteslutet i detta fallet ![]() man kan höra ganska tydligt at på ettans växel just i u-svängen så klipper den bort massor av effekt, på tvåans växel går fler cylindrar igång och vid 3ans växel är det fullt grepp=8 fungerande cylindrar. det finns även möjlighet att gå in och ändra tändpulserna, men det va inget vi la tid på då det kostar tid/pengar att hyra flygrakan , det visade sej ju funka bra på enklaste vis med ![]() här finns lite mer att titta på som jag lagt upp nu från samma dag http://www.youtube.com/watch?v=iwDe3 _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Billigare sprut brukar jobba med hur snabb höjning av varvtalet som tillåts. Fungerar hyffsat som launch och hjälpligt som tc.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1430 besök totalt |