Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
fixxade ett TC på en gammal f1
1430 besök totalt
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
fick förfrågan om jag kunde ordna ett enklare tractioncontrol på en f1 bil....

jag var först funderande om jag ens fattade vad det handlade om,.

men efter tidigare ha felsökt en hel rad MS (och andra system som känns rätt usla) så kändes systemet i denna bilen ganska simpelt och framförallt stabilt och logiskt....

dem default-värden som stog för v8 stämmde dåligt med denna bilen (troligen default för amerikanska gjutjärns 8er )
systemet är ett TC8 racelogik


tillslut fick den fullt grepp på ettans och tvåans växel, dock är den nere på 4 cylindrars effektivitet därav den "dåliga" sången på första växlarna.... på de högre växlarna skjuter den på som den ska

http://www.youtube.com/watch?v=J7B2XQwXB5E

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17839



Hur är det gjort? Är det baserat på hastighetssignal från hjulen eller jobbar det med teoretisk max acceleration? Man vet väl hur snabbt det kan acca som bäst på de olika växlarna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20106



Lennart Mäkinen skrev:
Man vet väl hur snabbt det kan acca som bäst på de olika växlarna.
om du vet greppet för varje kvadratmeter i förväg kanske du kan programmera maxmoment för varje hundradel (som de gör i TopFuel), men annars får du återkoppla med vad som händer med varvtal efter input (antingen motorvarv eller drivaxelvarv (eller nånstans däremellan).

Men det finns ju många möjligheter att krångla till det massvis (verkligheten är ju inte lika enkel som teorin).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138


Trådstartare
det är bara att söka på TC8 tractionscontrol så hittar ni manualen som pdf-

men i korta drag, en givare på varje hjul,. sen ställer man in hur många spridarimpulser man vill klippa bort (tc8 = möjlighet att klippa 8st sekventiella spridare)

å vilka hastighetsskillnader .

nu ställde vi in så vid 20% hjulspin så klipper den bort hälften av cylindrarna.
å ju mindre det spinner desto mindre bräsnle klipper man bort...

det hade underlättat väldigt om man kunde mappa in det i realtid , men det är såklart helöt uteslutet i detta fallet

man kan höra ganska tydligt at på ettans växel just i u-svängen så klipper den bort massor av effekt, på tvåans växel går fler cylindrar igång och vid 3ans växel är det fullt grepp=8 fungerande cylindrar.

det finns även möjlighet att gå in och ändra tändpulserna, men det va inget vi la tid på då det kostar tid/pengar att hyra flygrakan , det visade sej ju funka bra på enklaste vis med thumbs up

här finns lite mer att titta på som jag lagt upp nu från samma dag
http://www.youtube.com/watch?v=iwDe3dgNsYs

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9878

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Billigare sprut brukar jobba med hur snabb höjning av varvtalet som tillåts. Fungerar hyffsat som launch och hjälpligt som tc.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Bilder o videos
fixxade ett TC på en gammal f1
1430 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande