Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 -90 (BURNOUT!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
61815 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8461



Rätt Dennis!
thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Läckert grenrör! Coata skiten igen eller?

Ska den mappas om med nya röret eller bara åka? thumbs up

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Re:

Pimplaren skrev:
Läckert grenrör! Coata skiten igen eller?

Ska den mappas om med nya röret eller bara åka? thumbs up


Blir ingen coating den här gången (sämsta skiten jag varit med om).
grenröret lämnades in igår på kem-nickel behandling. kanske lindar det
med avgasbandage.

kommer mappas om med det nya röret och troligtvis nya spridare då 680cc
är sjukt stort för den här motorn.

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Regge
Lund
Här sen Jul 2007
Inlägg: 504



Riktigt trevligt grenrör!!

_________________
Erik Regnell

Kör: Miata -04

#31 MX5 Cup, SPVM

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Fick tillbaka grenröret i torsdags (Kem-nickel behandlingen blev skitbra)
så det blev en sväng förbi garaget.





Att byta grenrör på en M3 E30 på pallbockar helt själv är inte det enklaste
kan jag lova.När jag väl fått röret på plats så tog motorkudden och motorfäste i.
La ner för den kvällen vid 22.30.

Jobbade idag så jag kom inte ner till bilen förräns vid 18 tiden.
moddade motorkudden och motorfäste, har nu ca 3mm fritt.
Dock tog det säkert 3 timmar. VILL HA LYFT!!
passade på att montera Supersprint-dämparen som varit på lagning.






Rattaxel demonterades och en 6mm skiva monterades då det sagts att
modden jag gjort kunde skada knutkorsen på axeln.



_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Fint det blev.

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Tjena!

Fick i torsdags em tillbaka mitt oljetråg som varit på ombyggnad. super tänkte jag ända tills
jag fick veta att bilen måste vara klar fredag em (tid för ommappning)

torsdagen blev lång! låg i garaget till 23.30.
men nu sitter tråget där. SÅ JÄVLA BRA!!!!!
Tack Mr.Geschmitt
rymmer nu minst 7 liter
bilen fick följa med hem den kvällen för vidare färd till jobbet och en välbehövlig
4-hjulsinställning.

Upp 06.00.
trevligt att åka finbil till jobbet, trots total felinställd framvagn (Bytt styrväxel)

framvagnen ställdes in vid 15.00, provkördes en snabbis sen bar det av söder ut.
Nu står den och bara väntar på en psykologisk genomgång.

Lite bilder på oljetråget...
















Det var allt för nu!
Nu ska jag till jobbet. står ca 800 sommarhjul som ska monteras. KUL!!!!!!!!!!!!

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8060



Vart ju skitbra Dennis!

Jäkligt snyggt tråg!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
RASAD MOTOR!!!!!

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8461



Helvete Dennis!

Vad har hänt? Som du vet har jag skottat en S14 tre gånger....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare



Var det under mappningsarbetet det gick åt h***te?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6701




Riktigt trist på en otroligt fin bil!

Vad var det som hände? Vi är flera här med "Tourenwagen Revival"-bilar som också bygger och mappar, så alla lärdomar känns viktiga

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Vet inte ännu men det ska rivas idag.
klarade mappningen galant. bilen skulle köras tillbaka till garaget då den stått på jobbet
ett tag.
drog ur 1-4:ans växel och låg och körde en stund på 5:an stannade för ett rödljus.
sen gick den bara på 3 burkar.

hoppades på ett trasigt t-stift men 2:ans cylinder saknar helt komp.
trycker ut via vevhuset.

Kolv, kolvringar eller block..........................

det blir dyrt iallafall!!!

mest tråkigt är att allt var klart inför Mantorp 7/5. Skulle bli första testet på bana.



Återkommer med mer info när toppen är riven.


MVH Dennis

_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3754



Re:

Mr Crowbar skrev:
RASAD MOTOR!!!!!


Fy vad trist!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
m.Ohlsson
Uddevalla
Här sen Mar 2006
Inlägg: 273



Tråkigt, hoppas det löser sig på bästa sättet

_________________
Micke Ohlsson
TACK: TG Racing
Alutech
Simatec
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Fy vad trist när det händer Jag vet...

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Surt med ras.

Nu när tråget tas bort så skulle jag se till att det svetsades på en plåt i vinkel som på orginalbiten där det nu är rakt. Känns som en rak kant tar mycket stryk när man går över curbs, bättre att ha lite det kan hasa på.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8060



Jag tar mig friheten och läcker lite info.

Vi rev av toppen idag och det är ett hål i 2ans kolv, typ 4x8mm.

Ser ut som man tagit en mejsel och drämt till med en hammare.

Det finns också 2 sprickor ut från hålet ca 2cm åt varje håll.

Ser ut som utmattningspajj.

Dennis får fylla på med mer info sen!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mr Crowbar
Stockholm
Här sen Nov 2009
Inlägg: 215


Trådstartare
Topplyft på Valborgsmässoafton, kunde önskat bättre... fick trots allt lite grillat på kvällen.
Toppen demonterades i lagom takt med 2st lagom skadeglada men hjälpsamma vänner.
Hade ett litet vad om skadorna på motorn. JAG VANN!!!

Just nu känns allt ganska bra då skadan var mindre än förväntat. nu återstår bara förklaring på
vad som orsakat detta, har aldrig varit med om sådan skada på en kolv.

SÅ!

Precis som Erik skrev så saknas en bit av kolvtaket. ser ut som om man skulle ha varit för hårdhänt
när man monterat kolven med påföljden av att det bildats en/flera sprickor i denna.
Finns inga andra skador på kolven, cylinderloppet eller toppen.
Någon kanske har nån idé om vad som kan ha framkallat detta???????

Så här ser kolven ut!





_________________
/Dennis Sundberg
BMWSC #667

M3 E30 alpinweiss -90 N/A
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8360



Ser ut som om det skulle kunna ha funnits en defekt i materialet redan innan kolven skapades?
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Känns som fabrikationsfel på kolven. Antingen fel på materialet eller så kolvtaket för tunt där så att den spruckit av komptrycket?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3E30 -90 (BURNOUT!)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
61815 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande