| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Slitage på bil pga R-däck?
|
1937 besök totalt |
|
R-däck måste väl slita något oerhört på bilens alla bussningar? Jag tror inte att alla byter bussningar när de monterar på R-däck. Eller? Undrar bara om det kostar mer att använda än jag tänkt
Det kanske sliter på något mer? Är det stor skillnad om man byter till "sportigare" bussningar? _________________ Rachid Rachid |
||
|
Med högre kurv- och bromskrafter ökar givetvis påfrestningarna överallt i bilen. Hur mycket hårdare slitaget blir är svårt att säga generellt. Sannolikt förkortas bussningarnas livslängd i "alla" bilar när man monterar R-däck och kör hårt. Däremot tror jag de bilar som är välkonstruerade från början inte lider så hårt av detta.
Själv har jag Powerflexbussningar i både fram och bakvagnen på Kadetten, de främre bussningarna i bärarmarna var så dåliga att de behövde bytas nu (gått ca 4 år, 1500 mil) Den överlägset största kostnaden för R-däck är nog ändå själva däckskostnaden, speciellt om de används till vardags också. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Jag säger till dom som påtalar för mig att min bil slits mycket på det sättet jag använder den att den slits inte en bråkdel av det som era bilar som körs korta sträckor till jobbet varenda dag gör.
Konstig mening det blev... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
Re: Slitage på bil pga R-däck?
R-däck kan ge problem med oil-surge genom möjligheten till större g-krafter... I sådana fall slits motorn rätt hårt.
På vissa bilar kan det vara en god idé att slå i lite extra olja, en bit över max-märket, vid bankörning. |
||
|
Mitt svar på "slits den inte"-frågan är att jag inte köpt bilen för att konservera den åt nästa ägare.
Vad gäller oil surge med r-däck och dina bilar så klarar sig 8v-motorn (XU9JAZ) i 205 bra utan åtgärder. Motsvarande 16v-motor från MI16 (XU9J4) har tydligen drabbats av oljesvält nån gång (annorlunda tråg), men kolla på PSC-forat, där det har diskuterats. XU10J4 (annat block och troligen ännu annat tråg?) som sitter i 306 GTi:n vet jag inte hur den är i det avseendet. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
När min bil gått över 9000 mil varav hälften i min ägo på r-däck o en hel del banvarv så började de främre bussningarna i de bakre bärarmarna glappa. Sen körde jag några repor på slicks i Superstage och det var väl den sista droppen så att säga, så nu är de bytta. Alla andra bussningar är fortfranade original från -96....
_________________ Magnus Thomé
|
||
F.ö är detta (tillsammans med spindellederna) ett "typfel" på E36:or. Har precis bytt dem på min touring -98 som inte körs särskilt hårt.
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
|
På tal om typfel så har toe stagen bak klarat sig på min 406 kombi fram tills nu när höger börjat glappa liiiite. Alldeles för tidigt egentligen, men med tanke på att jag kört på bana med den och senaste säsongen med r-däck så är det väl kanske godkänt, med tanke på att far min fick byta sina förra året (2.0 l kombi). Men den går åas med tung last och släpvagn ganska ofta.
Å andra sidan är det väl framvagnen som får ta mest belastning åt sidan på en framtung, framhjulsdriven bil, men jag tror också att andra parametrar som tung last och dåliga vägar tar mer på bussningar o.dyl. än r-däck. Såsom sidokraften blir ju också bromskraften högre, men det är ju inga dramatiska skillnader, +10% kanske? Men livslängden minskar nog ändå mer än 10% skulle jag tro pga den ökade lasten, hur mycket vågar jag inte spekulera om. Men jag tycker att åtm mina r-däck "tuggar" mindre på gränsen till greppet och då kanske de dynamiska lasterna minskar t.o.m.? Men det är väl också en fråga om huruvida man ska ha glädje av sin bil medan man har den eller om man, som sagt, väljer att konservera den åt nästa ägare!
*önskar nästan att mina framvagnsbussningar kunde bli slut nån gång så jag fick tummen ur och bytte till de specialbeställda styvare som legat i en låda och "mognat" i 1.5 år* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1937 besök totalt |