Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
883 besök totalt |
Luft tryck för autobahn ner till Ringen
Jag skall ner på vår Scuderian och kommer att köra ner. Jag var i kontakt med Pirelli i Sverige, utan lycka, för att få reda på vilket luft tryck jag bör ha i mina Pirelli P Zero Corsa, mått fram 205/bak 255 på 17-tum. Bilen är en 911 RS-92. Visst jag kan ha det tryck jag har under banmöten, men sådan värme lär det knappast bli på autobahn... Ser fram emot alla tips. _________________ Patrik Ljunggren |
Jag körde ner med PZeroC och la i ganska ordentligt med tryck för att spara däcken när jag åkte ner till Ringen. Jag kör med 245/35 18 och brukar ha 1.9 kallt inför banåka vilket resulterar i 2.4 - 2.7 varmt. På gata brukar jag ha 2.4 - 2.5 kallt men ner till ringen la jag nog i 2.7 kallt. Slet inte mycket :-)
_________________ ![]() |
Jag åkte Stockholm - Ringenkursen t.o.r. med R-däck häromåret. Samma taktik som Magnus är att rekommendera.
Bilen var en 964 C2/Cup med 17" Pirelli P Zero C. För all transportkörning åkte jag med relativt höga däckstryck; typ 2,7 fram och lite mer bak (3,0 vill jag minnas). Slitaget var verkligen minimalt. ![]() När det sedan gäller Ringenkursen så bygger inte sektionsövningerna, förutom GP-slingan, så särskilt mycket däckstryck. Under kursen kan du därför åka med några hg högre grundtryck än vanligt på bana. Lycka till! /MVH _________________ -- |
![]() |
Nürburgring
![]() |
883 besök totalt |