| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vettiga fjädrar/dämpare bak till e30? hjulstuds!
|
1088 besök totalt |
|
har problem med hjulstuds i min e30 touring 89a. Sitter delrin bussningar i bakvagn. Rätt nya gummilagringar bak (original gummi). Och däcken är 205 55 15 men har även provat 195 65 15. studsar ändå. Fjädrarna och dämparna är någon billigare sort sänkningssats. Vad bör jag skaffa för dämpare och fjädrar för att inte få hjulstuds? är inne på att det borde vara några riktigt hårda dämpare som orkar hålla emot studsandet. Skriv gärna något märke som funkar bra, gärna lite billigare sort. _________________ Patrik Eriksson |
||
|
Re: Vettiga fjädrar/dämpare bak till e30? hjulstuds!
När studsar det ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
särskilt vid acceleration då laddtrycket kommer. 1an och 2ans växel. säkert 3an också ifall den börjar få för sig att spinna där men.
ibland då jag burnar också men det brukar gå bra då jag varvar upp den så däcken spinner fortare. Men då jag accar på särskilt 2an så hoppar den rätt mycket, på spåren syns det att det har hoppat. _________________ Patrik Eriksson |
||
|
Min spaning och erfarenhet är att det på bilar med semi-trailing (som E30, Sierra mm) är mjukare fjädrar och mer dämpning som gäller. Jag flyttade dämpare och fjäder (coilover) till position bakom hjulet (där dämparen sitter original) och då försvann det mesta av studsen. Motion ratio gör ju att dämparen upplevs som "hårdare" och jag kunde minska fjäderkonstanten.
Det här betyder att det är svårt att optimera bilen både för bana och att kunna spinna utan studs, om man nu vill det. Fräscha bussningar osv. är förstås bra men jag tycker att det är dämpningen det sitter i. Ska man köpa nya prylar kan man alltså försöka välja justerbara dämpare som går att ställa ordentligt "hårt", kanske. Så då får man kanske försöka jämföra dämparkurvor, om man får tag på dem... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re: Vettiga fjädrar/dämpare bak till e30? hjulstuds!
Har du provat att släppa på gasen lite så att det greppar istället...
Läs här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lägg upp en biltråd för din slalom/banåkabil och ställ frågan i den...
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1088 besök totalt |