Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
3837 besök totalt |
Film - olja på banan...
...det kan gå riktigt fort... Har själv varit med om det 1 gång. Plötsligt snurrar bilen och jag står med nosen mot mötande trafik... Som tur är klarade jag både räcke och bil den gången, däremot var det några andra som var in i räcket pga det oljespillet. och som vanligt.... läckaget i filmen kom från en GT3. Är väldigt vanligt att det är just GT3or som orsakar spill på banan... Film http://www.youtube.com/watch?feature Story http://bridgetogantry.com/2/index.ph |
||||
Råkade ut för olja på exakt samma ställe i Johanns M3 på slicks på öppna VLN-träningen för en bunt år sen. Filmen ovan visar hur mycket flax man hade som klarade sig igenom det hela utan några andra problem än hjärtat i halsgropen
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
|
||||
Tack för klippet Peter, precis vad man behöver se dagen innan man åker ner
![]() Åker imorgon kväll och åker hem måndag, har ju krachen med Pär M i sep i färskt minne också, så man kommer nog att känna sig för lite extra denna gången. ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||
Kom in i ny sanerat (saneringsmedel vad det nu består av, sågspån eller sand av något slag ser det ut som) oljespill med CSL:en just 50m längre fram från där han i videon slutligen stoppar sin bil. Alltså ingången till Bron.
Folk som stod och kollade på i sluttningen kom sedemera fram till mig på parkeringen då jag kände flera av dem. De var helt övertygade om att jag skulle smälla hårt in i muren(vilket jag själv var säker på oxå initialt). 100% säkert att jag hade smällt om jag kommit i olja som ej var sanerad. Var på håret ändå, det blev flertalet rejäla retur sladdar och bilen var verkligen från ena bankanten till andra flera gånger. Faktum var att varningslampan var tänd inför bron(ej flaggor etc då detta var efter en olycka då de öppnat igen), vilket jag typ mer eller mindre struntade i. Jag tittade liksom efter en skadad bil och då jag ej såg någon körde jag vidare. Numera är jag mer uppmärksamma på det mesta på nur, t o m temperatur förändringarna som varierar stort beroende på vart man är på banan. Särskilt morgon/skymning för/efter säsong. Men risken är att man sitter som limmad i räcket när som helst p g a just olja eller dyl. En skrämmande verklighet som många bortser från. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Samma här GT3 glykolspill, fast i Adenauer Forst, hårigt.... Man börjar ju nästan bli lite skraj, eller är det åldern (56)? _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||||
Det intressanta i klippet är inte vad som händer med Lotusen utan att Kissling-Astran (på slicks) och Corvetten som kör om precis innan Wehrseifen INTE åker av, det om något borde vara en tankeställare...
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
Intressant poäng ![]() |
||||
Re:
Hur menar du? (är jag dum som inte förstår poängen?) _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Det kanske är skillnad på förare och förare ![]() |
||||
Re:
Jag noterar att snabbare bilar som kommer i högre hastighet och kör i samma oljespill i snarlika spårval inte hamnar i räcket och frågar mig vad det beror på. En delförklaring kan säkerligen ligga i Mats svar, bättre förarmaterial. Men bättre på vadå? Bilkontroll? Ja varför inte. Reaktionsförmåga? Ja, onekligen är det enkelt att från soffan analysera situationen och konstatera att Lotusföraren inte reagerar särdeles snabbt. Erfarenhet? Ja, ett tränat erfaret öga läser av asfalten och ser olja där den mer oerfarne inte ser någonting. Bilkänsla? Ja, ju mer förfinat man kan känna av vad som händer i bilen desto tidigare kan man konstatera att något inte stämmer och backa av några nödvändiga procent för att inte riskera en skrotning. Jfr med denna video där t.o.m. vi som Youtube-åskådare klart och tydligt kan se oljespåret men som Porscheföraren totalt missar: http://www.youtube.com/watch?v=JW-OC Så jag håller inte med om att olja på banan per definition måste innebära att man blir passagerare och inte kan påverka situationen, vilket verkar vara allmän konsensus i tråden. För vad är det då man kan lära sig? Att passiv säkerhet är ovärderligt och att man bara bör ge sig ut på banan i bil med certad helsvetsad säkerhetscell, full personlig säkerhetsutrustning och en ödesmättad inställning om att varje kurva man kör igenom kan vara den sista med hel bil? Jag väljer att se den aktiva säkerheten som den viktigaste faktorn, att man kan lära sig att undvika liknande situationer genom att skaffa sig nödvändig kunskap och erfarenhet. Att det sedan kan finnas andra situationer då det inte finns en chans i Atlanten att kunna rädda bilen är en annan femma, men det jag ser i filmen är inte en sådan situation och beviset för det är just att Kissling-Astan och Corvetten INTE hamnar i räcket. Förstår du nu hur jag tänker? ![]() _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Jag håller förvisso med om CE:s resonemang. För så är det alltid, alla förare skiljer sig åt. Både i erfarenhet, känsla men oxå i hur väl man tar intryck av allt som sker runt banan eller på banan under tiden man kör. Vissa kör på torrt före rakt in i regnet och blir helt chockade! Medan andra på vägen runt redan noterat att det finns risk för regn ett par km bort och således förbereder sig på det med allt vad det innebär.
Men för att återknyta till filmen, det kan oxå vara så enkelt att de snabbare bilarna bara hade bondtur. Man kan alltid tolka och analysera olika. Men de ser ut att ligga mer vänster och kanske därav missar det kritiska? Medan vår förare här håller mer höger och går av. Man har ju personligen sett massor med film där många åker av men just efterföljande ej går av, men det kan som sagt bero på många olika faktorer, där även lite tur kan påverka. I alla lägen har de med bilkontroll större chans att klara sig oavsett vad de råkar ut för ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Vid tävling på Anderstorp gick en motor sönder i slutet på rakan och det blev en oljerand längs hela vänsterkanten i inbromsningszonen (från kanten och ett par decimeter in på asfalten). Eftersom normalinbromsningen sker ytterligare nån decimeter längre in så var det ingen som märkte nåt direkt och sakta återjusterade man till normalinbromsning trots oljeflaggen. Den förare som ett antal varv senare gjorde sin inbromsning lite mer till vänster än vanligt fick byta kalsonger minst sagt. En annan sak med sanerad olja, det är inte sällan bättre grepp i det sanerade området än på resten av banan (ok, nu finns det ofta nåt heat med "förlustsmörjande" gammelformel och likande när vi tävlar så det är väl skräpigare än ringen är men ändå). Men att passera samma asfalt var och varannan minut är inte samma sak som att ha 2 mil asfalt som man kör på en gång i halvtimmen (det är svårt att snabbt observera avvikelser när man inte känner igen alla normala märken i asfalten i ryggmärgen). |
||||
Re:
Min gissning av det man ser i filmen (jepp, fritt fram att spekulera är det ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag tror att det är som Christian skriver, själklart skiljer det mellan förare och material. Dessutom var väll Lotusen en hyrpulka vilket klart tyder på att föraren inte känner bilen på samma sätt som kanske förarna i de snabbare bilarna. Det är enklet att bli passagerare men det är först när du accepterar det som det blir problem på riktigt. Det finns en hel del att göra mellan "Satan det släppte" till full amcor kontakt. Jag märker stor skillnad mellan mina bilar, detta mest beroende på min egna kunskap och erfarenhet i just den bilen.
Det händer som CE skirver väldigt ofta helst under TF, men ändå åker inte alla av som passerar! I höstas var den en Porsche som tappat olja precis i utgången av karusellen, jag ha skymta något fuktigt, släppte lite på gasen tog ett rakt spår och fick lite sladd sen var det bara att ösa på igen. När jag passerrade på nästa varv var där andra som inte hade samma tur eller erfarenhet!? Jag anser att olja på banan är den klart störtats faran, därför kollar jag hela tiden efter skiftningar, spår eller fläckar som inte hör hemma där, efter några varv kan man särskilja gamla från nya spår och vågar ösa på. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||
Re:
+1 ![]() _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
3837 besök totalt |