Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Film - olja på banan...
3837 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Film - olja på banan...

...det kan gå riktigt fort... Har själv varit med om det 1 gång. Plötsligt snurrar bilen och jag står med nosen mot mötande trafik... Som tur är klarade jag både räcke och bil den gången, däremot var det några andra som var in i räcket pga det oljespillet.

och som vanligt.... läckaget i filmen kom från en GT3. Är väldigt vanligt att det är just GT3or som orsakar spill på banan...

Film
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8nUdql9KAuc . . . .

Story
http://bridgetogantry.com/2/index.php?option=com_content&view=arti . . . .
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Råkade ut för olja på exakt samma ställe i Johanns M3 på slicks på öppna VLN-träningen för en bunt år sen. Filmen ovan visar hur mycket flax man hade som klarade sig igenom det hela utan några andra problem än hjärtat i halsgropen Jag hade tur att det bromsade dåligt men att bilen gick rakt fram... Och att jag bitvis hade tillräckligt fäste för att få ner farten tillräckligt för att svänga i sista sekund innan betongmuren Tankeställare att se filmen ovan

Uppsala
Här sen Feb 2004

Peppar peppar att man än så länge varit skonad från sådana liknande missöden...

Täby
Här sen Apr 2006

Tyvärr den jobbiga sanningen, man är aldrig säker i synnerhet inte på ringen...

Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Tack för klippet Peter, precis vad man behöver se dagen innan man åker ner thumbs up Helt ärligt.

Åker imorgon kväll och åker hem måndag, har ju krachen med Pär M i sep i färskt minne också, så man kommer nog att känna sig för lite extra denna gången.

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Kom in i ny sanerat (saneringsmedel vad det nu består av, sågspån eller sand av något slag ser det ut som) oljespill med CSL:en just 50m längre fram från där han i videon slutligen stoppar sin bil. Alltså ingången till Bron.

Folk som stod och kollade på i sluttningen kom sedemera fram till mig på parkeringen då jag kände flera av dem. De var helt övertygade om att jag skulle smälla hårt in i muren(vilket jag själv var säker på oxå initialt).

100% säkert att jag hade smällt om jag kommit i olja som ej var sanerad. Var på håret ändå, det blev flertalet rejäla retur sladdar och bilen var verkligen från ena bankanten till andra flera gånger.

Faktum var att varningslampan var tänd inför bron(ej flaggor etc då detta var efter en olycka då de öppnat igen), vilket jag typ mer eller mindre struntade i. Jag tittade liksom efter en skadad bil och då jag ej såg någon körde jag vidare. Numera är jag mer uppmärksamma på det mesta på nur, t o m temperatur förändringarna som varierar stort beroende på vart man är på banan. Särskilt morgon/skymning för/efter säsong. Men risken är att man sitter som limmad i räcket när som helst p g a just olja eller dyl. En skrämmande verklighet som många bortser från.

Skåne
Här sen Nov 2002

Bra film. Och tyvärr inte särskilt ovanligt.
I min avatar så har jag ju precis halkat av banan på Knutan, efter att ha hamnat i glykolspill (efter en GT3'a..)
Det gick bra den gången, men det var bara tur.

Luxemburg
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Den allvarsamma leken.

höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
En skrämmande verklighet som många bortser från.

thumbs up

Kullavik
Här sen Jan 2009

Re:

FredrikÅ skrev:
Bra film. Och tyvärr inte särskilt ovanligt.
I min avatar så har jag ju precis halkat av banan på Knutan, efter att ha hamnat i glykolspill (efter en GT3'a..)
Det gick bra den gången, men det var bara tur.

Samma här GT3 glykolspill, fast i Adenauer Forst, hårigt....

Man börjar ju nästan bli lite skraj, eller är det åldern (56)?

Member of Bongard Sponsors
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Det intressanta i klippet är inte vad som händer med Lotusen utan att Kissling-Astran (på slicks) och Corvetten som kör om precis innan Wehrseifen INTE åker av, det om något borde vara en tankeställare...

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Christian Eick skrev:
Det intressanta i klippet är inte vad som händer med Lotusen utan att Kissling-Astran (på slicks) och Corvetten som kör om precis innan Wehrseifen INTE åker av, det om något borde vara en tankeställare...

Intressant poäng thumbs up

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Christian Eick skrev:

Hur menar du? (är jag dum som inte förstår poängen?)

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

obizzz skrev:
Christian Eick skrev:

Det kanske är skillnad på förare och förare

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

obizzz skrev:
Christian Eick skrev:

Jag noterar att snabbare bilar som kommer i högre hastighet och kör i samma oljespill i snarlika spårval inte hamnar i räcket och frågar mig vad det beror på.

En delförklaring kan säkerligen ligga i Mats svar, bättre förarmaterial. Men bättre på vadå? Bilkontroll? Ja varför inte. Reaktionsförmåga? Ja, onekligen är det enkelt att från soffan analysera situationen och konstatera att Lotusföraren inte reagerar särdeles snabbt. Erfarenhet? Ja, ett tränat erfaret öga läser av asfalten och ser olja där den mer oerfarne inte ser någonting. Bilkänsla? Ja, ju mer förfinat man kan känna av vad som händer i bilen desto tidigare kan man konstatera att något inte stämmer och backa av några nödvändiga procent för att inte riskera en skrotning.

Jfr med denna video där t.o.m. vi som Youtube-åskådare klart och tydligt kan se oljespåret men som Porscheföraren totalt missar:
http://www.youtube.com/watch?v=JW-OCErFo4s

Så jag håller inte med om att olja på banan per definition måste innebära att man blir passagerare och inte kan påverka situationen, vilket verkar vara allmän konsensus i tråden. För vad är det då man kan lära sig? Att passiv säkerhet är ovärderligt och att man bara bör ge sig ut på banan i bil med certad helsvetsad säkerhetscell, full personlig säkerhetsutrustning och en ödesmättad inställning om att varje kurva man kör igenom kan vara den sista med hel bil? Jag väljer att se den aktiva säkerheten som den viktigaste faktorn, att man kan lära sig att undvika liknande situationer genom att skaffa sig nödvändig kunskap och erfarenhet.

Att det sedan kan finnas andra situationer då det inte finns en chans i Atlanten att kunna rädda bilen är en annan femma, men det jag ser i filmen är inte en sådan situation och beviset för det är just att Kissling-Astan och Corvetten INTE hamnar i räcket.

Förstår du nu hur jag tänker?

Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Christian Eick skrev:
Förstår du nu hur jag tänker?

Japp, glasklart

stockholm
Här sen Maj 2004

Jag håller förvisso med om CE:s resonemang. För så är det alltid, alla förare skiljer sig åt. Både i erfarenhet, känsla men oxå i hur väl man tar intryck av allt som sker runt banan eller på banan under tiden man kör. Vissa kör på torrt före rakt in i regnet och blir helt chockade! Medan andra på vägen runt redan noterat att det finns risk för regn ett par km bort och således förbereder sig på det med allt vad det innebär.

Men för att återknyta till filmen, det kan oxå vara så enkelt att de snabbare bilarna bara hade bondtur. Man kan alltid tolka och analysera olika. Men de ser ut att ligga mer vänster och kanske därav missar det kritiska? Medan vår förare här håller mer höger och går av.

Man har ju personligen sett massor med film där många åker av men just efterföljande ej går av, men det kan som sagt bero på många olika faktorer, där även lite tur kan påverka.

I alla lägen har de med bilkontroll större chans att klara sig oavsett vad de råkar ut för thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Men för att återknyta till filmen, det kan oxå vara så enkelt att de snabbare bilarna bara hade bondtur. Man kan alltid tolka och analysera olika. Men de ser ut att ligga mer vänster och kanske därav missar det kritiska? Medan vår förare här håller mer höger och går av.
Vid oljespill som är hyfsat färskt och inte utsmetat kan det vara skillnad på centimetrar om det är normalgrepp eller glashalt.

Vid tävling på Anderstorp gick en motor sönder i slutet på rakan och det blev en oljerand längs hela vänsterkanten i inbromsningszonen (från kanten och ett par decimeter in på asfalten). Eftersom normalinbromsningen sker ytterligare nån decimeter längre in så var det ingen som märkte nåt direkt och sakta återjusterade man till normalinbromsning trots oljeflaggen.
Den förare som ett antal varv senare gjorde sin inbromsning lite mer till vänster än vanligt fick byta kalsonger minst sagt.

En annan sak med sanerad olja, det är inte sällan bättre grepp i det sanerade området än på resten av banan (ok, nu finns det ofta nåt heat med "förlustsmörjande" gammelformel och likande när vi tävlar så det är väl skräpigare än ringen är men ändå).

Men att passera samma asfalt var och varannan minut är inte samma sak som att ha 2 mil asfalt som man kör på en gång i halvtimmen (det är svårt att snabbt observera avvikelser när man inte känner igen alla normala märken i asfalten i ryggmärgen).

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
...Men de ser ut att ligga mer vänster och kanske därav missar det kritiska? Medan vår förare här håller mer höger och går av....

Min gissning av det man ser i filmen (jepp, fritt fram att spekulera är det ) är att han som fick den ödesdigra sladden hade antagligen vänsterhjulen i det hala. Medans de två före låg mer till vänster och antingen grenslade skiten mellan hjulen eller åtminstone fick lika halt både på vänster o höger sida (precis som jag hade turen att få det i samma situation). Dessutom så är frågan om de tar den lilla högerknixen olika mjukt och var de börjar bromsa. Hur jag än gissar hit o dit kring förutsättningar och tur/otur så är det ju slutlig fakta att de två före inte åkte av medans han som filmade gjorde det, eller som man säger: your milage may vary

Jonstorp
Här sen Jul 2003

Jag tror att det är som Christian skriver, själklart skiljer det mellan förare och material. Dessutom var väll Lotusen en hyrpulka vilket klart tyder på att föraren inte känner bilen på samma sätt som kanske förarna i de snabbare bilarna. Det är enklet att bli passagerare men det är först när du accepterar det som det blir problem på riktigt. Det finns en hel del att göra mellan "Satan det släppte" till full amcor kontakt. Jag märker stor skillnad mellan mina bilar, detta mest beroende på min egna kunskap och erfarenhet i just den bilen.

Det händer som CE skirver väldigt ofta helst under TF, men ändå åker inte alla av som passerar! I höstas var den en Porsche som tappat olja precis i utgången av karusellen, jag ha skymta något fuktigt, släppte lite på gasen tog ett rakt spår och fick lite sladd sen var det bara att ösa på igen. När jag passerrade på nästa varv var där andra som inte hade samma tur eller erfarenhet!?

Jag anser att olja på banan är den klart störtats faran, därför kollar jag hela tiden efter skiftningar, spår eller fläckar som inte hör hemma där, efter några varv kan man särskilja gamla från nya spår och vågar ösa på.

Kör BMW
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006

Re:

Daniel Gudmundsson skrev:

Jag anser att olja på banan är den klart störtats faran, därför kollar jag hela tiden efter skiftningar, spår eller fläckar som inte hör hemma där, efter några varv kan man särskilja gamla från nya spår och vågar ösa på.

+1 thumbs up

Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Nürburgring
Film - olja på banan...
3837 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande