Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Formelsamlingstråd (dra gärna ditt strå till stacken) | << 1, 2 5 besök senaste veckan (71573 totalt) |
citat:
Kan vara farligt att sätta "c" för hastigheten, folk kan missta den för ljushastigheten, du vet E=mc^2... Hmm kanske, men inte OM det står vad "c" ÄR och VAD det är för sort. om inte så blir det ett hel.... för den som skall använda formen och försöka förstå vad som är vad, sort mm. Vet man sort, bokstavens betydelse kan man byta, i detta fall c, mot vad man tycker är lämpligt. I Jonas fall tror jag det blir x-prick, rätt? Är inte formen det man får ut av ekvationen??? Så förstår man ekvationen så kan man glömma formen. Hmm men det brukar gå fa... så mycket fortare att titta i fomelsalingen än att sätta sig och lösa ekvationen igen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
||||
konstig tråd.. Är det inte så att alla formler som är intressanta ändå inte går att skriva utan formel editor? så.. a..blir en kort tråd eftersom detinte går att skriva in nåt relevant. hehe. bara en tanke
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
E-moduler för kompositer:
E_1=E_f*Vf+E_m(1-Vf) E_2=(finns flera olika, men här är den enklaste och inte den mest exakta)=E_f*E_m/(E_f(1-Vf)+E_m*Vf) ny_12=ny_f*Vf+ny_m(1-Vf) E_f = fiberns E-modul E_m = matrisens E-modul ny_f = fiberns tvärkontraktionstal ny_m = matrisens tvärkontraktionstal Vf = volymsandel fiber _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Ett bra dokument med en uppsjö beräkningar för skruvdimensionering.
http://www.colly.se/components_ny/pr |
||||
Dokumentet flyttades till http://va.vitaminit.se/cache/assets/7266.pdf Lite sent kanske, men den verkade bra. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Klistrar in fråga från annan tråd. Hittade inga svar.
Är det nån här som har koll på hur mycket luft ökar i temp vid tryckökning? Undrar oxå hur det var man räknade fram hästkrafter när man har mn och varv, var ju nånting typ mn*varv*1,xx eller nåt... |
||||
Sök på allmänna gaslagen, men mina "handson" erfarenheter är 1hg/10grader. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Avstämning av av insugsrör (turbobilar främst)
(Dur/360)*(60/RPM)*(331,3+(0,606*T1))/(2*Puls)=insugslängd i meter Dur = Duration insugskam i grader vid 0.05" lyft RPM = Motorvarvtal att stämma av mot T1 = Insugstemp Puls = Vilken puls att stämma av mot (3 eller 4 för turbobil) _________________ AIexander StenvaII |
||||
Har ju totalt glömt bort dessa beräkningar som jag använder för att beräkna mellan tummen och pekfingret vad turbon är byggd för.
Ska man vara mer petnoga så måste man beräkna med antalet vingar, bladtjocklek och bladvinklar. Vi börjar med kompressorn man tar: induser i mm*induser / 6 = hk kompressorn klarar och då får man vad kompressorn klarar av att leverera utan "problem" och vill man pressa den så kör man svaret * 1.15 eftersom den klarar ungefär leverera ca 15% till om den hamnar i ett mer gynnsamt förhållande dvs: induser i mm*induser / 6 * 1.15 = hk kompressorn klarar Sen tar vi backwheelet dvs exduser på kompressorn då tar man: exduser i mm * exduser / induser i mm * induser = laddtrycket kompressorn är gjord för i bar Nu tar vi turbin exduser i mm * exduser / 5 = avgasflödet i hästkrafter induser i mm * induser / exduser i mm * exduser = statiska mottrycket mot turbin i bar A/R räknar man igenom att ta Arean i avgashuset och delar med Radien A/R säger bara hur fort avgashuset eller kompressorhuset "snäckar sig" och kan bara i förhållandet mot turbindiametern avgöra vars registret hamnar pga mottrycks uppbyggnaden. Viktigt är också att det skiljer mycket i dynamiskt mottryck mellan olika avgashus med samma A/R. _________________ AIexander StenvaII |
||||
Antar att det var Bultens teknikhandbok - ordning ur kaos som länkades. Den finns att finna här. http://www.bufab.com/ProductsSmallpa Ett annat läsvärt tips inom ämnet är denna länk. http://handbok.sfnskruv.se/ _________________ /Anton Lillsund |
||||
Beräkna vad spridare klarar i effekt
((Q*antal/60000*(p/1000))*E/1000)*(nth/100)=effekt i kw vid 100% duty Q = Volymflöde en spridare (cc/min för enkelhetens skull) p = Densitet (kg/m3) E = Energie (Joule/kg) nth = Verkningsgrad i % E85 densitet: 784 kg/m3 E85 energi: 29200000 till 30200000 J/kg Bensin densitet: 745 kg/m3 Bensin energi: 43000000 J/kg För att räkna ut verkningsgraden från BSFC: 1/(BSFC*0.0122225) = nth/100 BSFC = Brake Specific Fuel Consumption och är i g/kWh nth = Verkningsgraden i % _________________ AIexander StenvaII |
||||
Tempökning vid tryckökning: (((((P2/P1)^0,2869) -1) * T1) / (Nc/100)) +T1 = T2 P1 = Tryck före kompressorn i Pascal P2 = Tryck efter kompressorn i Pascal 0,2869645 = Gaskonstant för luft T1 = Temp före kompressorn i Kelvin T2 = Temp efter kompressorn i Kelvin Nc = Kompressorns verkningsgrad i % Rpm och nm till kw: ((RPM*PI/30)*Nm)/1000=Kw _________________ AIexander StenvaII |
||||
Får väl dra mitt bidrag till listan med lite aerodynamics 101
Lyftkraft (eller ja downforce som är precis samma sak fast riktat åt motsatt håll) L = (1/2) d v² s CL L=Lyftkraft/downforce d=luftens densitet v=hastigheten s=Ytan på vingen CL=lyftkraftskoefficienten. _________________ David Runefelt |
||||
Höll i vintras på med att göra en formel för att räkna ut motormoment baklänges från hjul eller navmoment
Resultatet vart en formel som ser ut såhär. Te = Tw + Fr + Ta / nt Te = Uträknat Motormoment (Nm) Tw = Hjulmoment (på bänkpapper) (Nm) Fr = (Nf * Nk * b / r) / ut Fr = Rullmotstånd (Nm) Nf = Normalkraft (m/s^2) Nk = Tyngdkraft på hjul (kg) b = Cr * r Cr = Rullmotståndskoefficient r = Hjulradie ink slip (m) nt = nv * nd nt = Total Effektivitet drivlina (%/100) nv = Effektivitet växellåda (%/100) nd = Effektivitet diff(ar) (%/100) Ta = (Id * w') + (Ih * (w' / ut)) Ta = Kraftmoment (Nm) Id = Tröghetsmoment drivlina (koppling) exkl svänghjul (kg/m^2) Ih = Tröghetsmoment hjul (kg/m^2) w' = Vinkelacceleration motor (rad/s^2) ut = Total utväxling (växellåda * diff) Länk till Openoffice Tabell-dokument för att räkna själv enkelt https://docs.google.com/file/d/0ByVAMsMZdC8bVUhUa1FqMDM1Tms/edit?usp=sharing För att få ut effekten från momentet så .. (Nm * Rpm) / 7022 = Hk _________________ AIexander StenvaII |
||||
Hihi, vilken vacker tråd! ^_^
Jag älskar formler. Synd bara att såna här forum gör dem nästan omöjliga att formattera korrekt. Jag vill visa på ett program som kan vara till hjälp: MathCAD. http://www.ptc.com/product/mathcad/ Det finns en gratisvariant som heter MathCAD Express. Ta den. MathCAD är ett symboliskt matteprogram. Det betyder att man "programmerar källkod" på samma sätt som man skriver den på papper med penna - i klartext och läsbart av alla som kan grundläggande matte. Variabler adderas innan formeln, arket exekveras sen uppifrån och ner, från vänster till höger. Man kan använda enheter om man vill. Om en variabel anges som en serie kan man få en snygg graf. Det är enkelt att använda, otroligt användbart och visar snyggt hur man räknat: Printa resultatet. Ändra något. Printa igen. Voilá: du har just dokumenterat hela arbetet. Till skillnad från Excel där ekvationerna göms i cellerna eller Matlab där ekvationerna ser ut som hej kom och hjälp mig och man måste kunna Matlab för att fatta vad som står där. _________________ Michail Stockfelt |
||||
Racetech Formelsamlingstråd (dra gärna ditt strå till stacken) | << 1, 2 5 besök senaste veckan (71573 totalt) |