Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1046 besök totalt |
Ford eller Opellåda - kan inte bestämma mig!
Är i läge att antingen beställa en svänghjulskåpa för att koppla ihop Saabmotorn med en Fordlåda, eller köpa en växellåda från Opel omega med V6:an... Anledningen till att jag börjar luta över till omegalåda nu är att jag hört att Sierralådan inte är speciellt stark. Köper man en växellåda till Opels V6:a så skall lådan i alla fall vara specad för ca 280 Nm. Fördel Ford: Det finns roligare drevsatser att slänga i om jag plötsligt skulle bada i pengar. Nackdel Ford: Lådan är inte speciellt stark från början. Har inte hydraulisk koppling. Kräver specialkåpa för att passa (3000kr) Fördel Opel: Passar rakt på motorn. Har hydraulisk koppling. Klarar troligen mer effekt i originalutförande Nackdel Opel: Finns inget godis att slänga i lådan om jag plötsligt skulle bada i pengar. Kostar mer än Fordlådan. Fyll gärna på med åsikter! ![]() PS. Diesellådan som finns till omega passar troligen inte eftersom det är en BMW-motor i grunden... DS. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Kan du kolla vad han vill ha för en sådan låda? Har fått ett pris på 5000 kr + moms för en låda som gått 10000 mil... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Pssst... Kolla hans signatur... Han äger en skrot.. ![]() _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Men är verkligen ford-lådan så klen då?
Sen det där med kostnaden.. i orginalutförande blir det nog samma-likadant ungefär mellan ford och Opel. Opellåda - 5000:- (för det är ju den nyare från omega b du måste ha för att få hydraulisk koppling) Fordlåda - 3000:- för sprängkåpan och 1500:- för en fräsh låda från skroten. Det där med hydraulik till kopplingen är busenkel att fixa! både jag och westfield (som använder typ9-lådan till en Opelmotor) har tillverkat adapters för att använda saab:s slavcylinder som sitter inne i kopplingskåpan. Sen är ju fördelarna med fordlådan stora när det är dags för trevligare utväxlingar ![]() |
||||
laddtryck har en tendens att skruvas upp och sånt gillar inte lådor. Jag skulle ta Opellådan, den passar bolt-on och pallar uppenbart mer vrid.
någon tusenlapp som sparas är inget när du står där med rensade kugghjul. P.S. Helt OT men ändå: Vet ni att tidiga Lambosar hade samma oljetråg till både motor och växellåda? Det betydde oftast att missade växlingar skickade metallflingor i motorn! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jag köpte min för 800kr iofs. Går givetvis att fixa själv. Här är en bild: ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
lånar eller fyller på lite i tråden.... Du som känner en som har en skrot ![]() ![]() 2.2 Opel dieseln eller 2.5 bmw dieseln ?? och om 2.2 , så stämmer jag in frågan ovan. _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Jo, jag känner väl till att man enkelt kan använda slavcylindern från Saab 900 till Fordlådan - men det är ju ytterligare saker som behöver köpas/tillverkas och som adderas till slutkostnaden.
Jag tror nog att Fordlådan ganska enkelt kan klara av effekten från ganska vilda sugmotorer (och enligt "therealpinto" så klarar den även av effekten från Fords turbomotorer - i alla fall ett tag ![]() ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
I den nyare omegan sitter BMW dieslen... _________________ Marcus Marklund |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1046 besök totalt |