Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ford eller Opellåda - kan inte bestämma mig!
1046 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Är i läge att antingen beställa en svänghjulskåpa för att koppla ihop Saabmotorn med en Fordlåda, eller köpa en växellåda från Opel omega med V6:an...

Anledningen till att jag börjar luta över till omegalåda nu är att jag hört att Sierralådan inte är speciellt stark. Köper man en växellåda till Opels V6:a så skall lådan i alla fall vara specad för ca 280 Nm.

Fördel Ford: Det finns roligare drevsatser att slänga i om jag plötsligt skulle bada i pengar.
Nackdel Ford: Lådan är inte speciellt stark från början. Har inte hydraulisk koppling. Kräver specialkåpa för att passa (3000kr)

Fördel Opel: Passar rakt på motorn. Har hydraulisk koppling. Klarar troligen mer effekt i originalutförande
Nackdel Opel: Finns inget godis att slänga i lådan om jag plötsligt skulle bada i pengar. Kostar mer än Fordlådan.

Fyll gärna på med åsikter!

PS. Diesellådan som finns till omega passar troligen inte eftersom det är en BMW-motor i grunden... DS.

MGB GT 1967
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om jag plötsligt badar i pengar

Satsa på omegaprylar.
Skulle onödigt mycket kulor trilla in brukar man ändå spåra ur...

Värnamo
Här sen Aug 2003

omegalådan håller ju för 280 nm iallafall. Det är oftas väldigt lite bekymmer med de lådorna. Dessutom vet jag en som har en skrot som säljer sådana...

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Maccan skrev:
Dessutom vet jag en som har en skrot som säljer sådana...

Kan du kolla vad han vill ha för en sådan låda? Har fått ett pris på 5000 kr + moms för en låda som gått 10000 mil...

MGB GT 1967
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Mats Friberg skrev:
Maccan skrev:
Dessutom vet jag en som har en skrot som säljer sådana...

Kan du kolla vad han vill ha för en sådan låda? Har fått ett pris på 5000 kr + moms för en låda som gått 10000 mil...

Pssst... Kolla hans signatur...
Han äger en skrot..

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Daniel Magnusson skrev:

Pssst... Kolla hans signatur...
Han äger en skrot..

Jag såg det, men försökte vara neutral i mitt svar...

MGB GT 1967
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003

Hemskt var alla började skriva litet på en gång....

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Men är verkligen ford-lådan så klen då?
Sen det där med kostnaden.. i orginalutförande blir det nog samma-likadant ungefär mellan ford och Opel.
Opellåda - 5000:- (för det är ju den nyare från omega b du måste ha för att få hydraulisk koppling)
Fordlåda - 3000:- för sprängkåpan och 1500:- för en fräsh låda från skroten.
Det där med hydraulik till kopplingen är busenkel att fixa! både jag och westfield (som använder typ9-lådan till en Opelmotor) har tillverkat adapters för att använda saab:s slavcylinder som sitter inne i kopplingskåpan.

Sen är ju fördelarna med fordlådan stora när det är dags för trevligare utväxlingar
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

laddtryck har en tendens att skruvas upp och sånt gillar inte lådor. Jag skulle ta Opellådan, den passar bolt-on och pallar uppenbart mer vrid.

någon tusenlapp som sparas är inget när du står där med rensade kugghjul.

P.S.
Helt OT men ändå:

Vet ni att tidiga Lambosar hade samma oljetråg till både motor och växellåda? Det betydde oftast att missade växlingar skickade metallflingor i motorn!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Gustav Sundberg skrev:

Det där med hydraulik till kopplingen är busenkel att fixa! både jag och westfield (som använder typ9-lådan till en Opelmotor) har tillverkat adapters för att använda saab:s slavcylinder som sitter inne i kopplingskåpan.

Jag köpte min för 800kr iofs. Går givetvis att fixa själv. Här är en bild:

supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

Maccan skrev:
omegalådan håller ju för 280 nm iallafall. Det är oftas väldigt lite bekymmer med de lådorna. Dessutom vet jag en som har en skrot som säljer sådana...

lånar eller fyller på lite i tråden....

Du som känner en som har en skrot kan du kanske dementera eller gör oss/mig glad om hur en diesel omega är byggd.
har den
2.2 Opel dieseln eller 2.5 bmw dieseln ??

och om 2.2 , så stämmer jag in frågan ovan.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Jo, jag känner väl till att man enkelt kan använda slavcylindern från Saab 900 till Fordlådan - men det är ju ytterligare saker som behöver köpas/tillverkas och som adderas till slutkostnaden.

Jag tror nog att Fordlådan ganska enkelt kan klara av effekten från ganska vilda sugmotorer (och enligt "therealpinto" så klarar den även av effekten från Fords turbomotorer - i alla fall ett tag ). Nu är det bara det att Saabs motorer kan ösa på med ganska mycket vridmoment och jag vill ju välja den låda som bäst kan klara av den behandlingen

MGB GT 1967
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003

supersonett skrev:
Maccan skrev:

lånar eller fyller på lite i tråden....

Du som känner en som har en skrot kan du kanske dementera eller gör oss/mig glad om hur en diesel omega är byggd.
har den
2.2 Opel dieseln eller 2.5 bmw dieseln ??

och om 2.2 , så stämmer jag in frågan ovan.

I den nyare omegan sitter BMW dieslen...

1046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande