Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84 aka Sauerkraut
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
30898 besök totalt
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Re:

Anton Lillsund skrev:
Är kamdrivningen 100% rätt efter rembytet?

Japp. Motorn är rapp som tusan över 2000 rpm men den går fett som bara den.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



Ta loss kallstartsventilen och kolla så att den inte står öppen hela tiden....(den blå på änden av insuget)
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Har tillbringat några timmar i garaget igen och jag får inte igång motorn som den ska

Har rivit ner kamremmen igen och allt ser okej ut... tror jag?

Fortfarande så surar den ner ettans, och i vissa fall fyrans, stift när man försöker starta den.
Har provat med att ta bort kallstarten också men det blir inte bättre för det.

Känner mig verkligen förvirrad... Och trött.

Får bli nya tag till helgen, och då tänkte jag ta mig en titt på tändnigen.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



Ta fyra rena petflaskor och stoppa en insprutare i varje flaska.....be en kompis att köra motorn med startmotorn medans du ser till att hålla upp luftvågen ovanpå luftfiltret så att man simulerar full gas....inspektera strålarna från insprutarna och kolla så de ser "likadana" ut.....
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Spontant, styrtrycksventil.

Men du måste mäta upp system- och styrtryck för att komma någon vart.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Re:

LuddeR skrev:
Spontant, styrtrycksventil.

Men du måste mäta upp system- och styrtryck för att komma någon vart.

Ska ta och mäta upp styr- och systemtryck. Blir väl till att ta och pressa lite slangar och kopplingar efter helgen så man kan ansluta mätaren.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10982



Re:

Den har ju som sagt stått ett tag. Kan du inte köra en sväng och hålla den över 2000 rpm hela tiden, bara för att testa om du kan få loss nåt? Dra ur den ordentligt med ett par fullgasrepor.

Ställ upp tomgången rejält så du slipper tjuvstopp.



LuddeR skrev:
Spontant, styrtrycksventil.

Men du måste mäta upp system- och styrtryck för att komma någon vart.


Eller testa att skifta om det finns en reserv till hands.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Re:

DJ skrev:
Den har ju som sagt stått ett tag. Kan du inte köra en sväng och hålla den över 2000 rpm hela tiden, bara för att testa om du kan få loss nåt? Dra ur den ordentligt med ett par fullgasrepor.

Ställ upp tomgången rejält så du slipper tjuvstopp.



LuddeR skrev:
Spontant, styrtrycksventil.

Men du måste mäta upp system- och styrtryck för att komma någon vart.


Eller testa att skifta om det finns en reserv till hands.

Får jag bara motorn att hålla sig igång så kan jag ta mig en repa med den. Just nu så vill den inte vara med alls. Ska även kolla om jag har en styrtryckventill bland mina reservdelar.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Re:

jurkko skrev:
LuddeR skrev:
Spontant, styrtrycksventil.

Men du måste mäta upp system- och styrtryck för att komma någon vart.

Ska ta och mäta upp styr- och systemtryck. Blir väl till att ta och pressa lite slangar och kopplingar efter helgen så man kan ansluta mätaren.


om du kopplar in dig på tilloppet till styrtryckventilen och kan strypa flödet så behöver du bara göra en inkoppling.

Då måste du bygla huvudrelät för att kuna mäta när motorn inte är ingång.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Motorn gick kanonfint när jag var på besök under dagen. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Anton Lillsund skrev:
Motorn gick kanonfint när jag var på besök under dagen. thumbs up


Bug Run nu då? thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Anton Lillsund skrev:
Motorn gick kanonfint när jag var på besök under dagen. thumbs up


Bug Run nu då? thumbs up

om jag får motorn att lira bra och om jag får besiktningstid så tar jag golfen ner till BR.
Den som lever får se.


Är det någon som har koll på hur man kan göra rent luftvågen?
Den gamla som, som jag bytte ut, hade tydligen beckat igen på nåt sätt.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8355



Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Idag så har jag monterat stolar, bälten m.m. Och jag passade även på att testa hur bilen var att köra.

Den går att köra men den går inte helt 100. Den tvekar rätt mycket när man gasar och så har den lite svårt med tomgången ibland. Tomgången kan ibland ligga på ca. 1200 rpm och ibland mer normalt d.v.s. runt 950 rpm.
Tänkte försöka mig på att göra rent luftvågen som satt i tidigare, frågan är ju bara hur mycket man vågar meka med möget? Ska ta och kolla igenom tråden Mats tipsade om innan jag sätter igång med sabbandet...

Sen har jag en lite fråga. Är det någon som har koll på skillnaderna på dessa rackare?
Denna sitter i golfen idag:


Denna satt i bilen tidigare:


Sen kan jag bjuda på en liten bild på skönheten också:

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Ingen aning på bilderna men det lär vara lönande att byta till styrtrycksregulatorna från en 136 hp 5 cyl Audi. Men jag kan vara fel ute som vanligt.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Re:

Naqref skrev:
Ingen aning på bilderna men det lär vara lönande att byta till styrtrycksregulatorna från en 136 hp 5 cyl Audi. Men jag kan vara fel ute som vanligt.

Jag har faktiskt en sån i mina gömmor
Har lite annat smått och gott som man kan uppgradera motorn med också, men först vill jag få allt att lira som det ska.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Gött. Jag brukar tänka att man först ska testa med de normala delarna men när det inte funkar så kan man lika gärna testa med de onormala.

Såg f ö en 900 med Toppola idag och genast tänkte jag på dig.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Re:

Naqref skrev:
Gött. Jag brukar tänka att man först ska testa med de normala delarna men när det inte funkar så kan man lika gärna testa med de onormala.

Såg f ö en 900 med Toppola idag och genast tänkte jag på dig.

Ja, det är väl rätt vettigt att göra så.

Jag är sugen på att dra ut på vägarna med min Toppola! Vore kalas faktiskt.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10982



Re:

Naqref skrev:
Ingen aning på bilderna men det lär vara lönande att byta till styrtrycksregulatorna från en 136 hp 5 cyl Audi. Men jag kan vara fel ute som vanligt.


Tydligen kan man modda originalet också. Genom att bocka nåt stöd som en fjäder vilar mot. Men kommer inte ihåg riktigt hur. Fick rekommendationen när jag hade min Sciricco GTI -79, och det var några år sen...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Kunde inte få någon ro så jag åkte ut till garaget och skruvade isär min gamla luftvåg.

Så här ska det inte se ut:


Efter rätt mycket "övertalning" så fick jag loss "tappen":


Gjorde rent så gott det gick och smällde ihop den igen.

Detta ser bättre ut:


Glad i hågen startade jag upp fröken Sauerkraut, och se på f*n, hon startade.
Visst, hon går inte helt okej än men avsevärt mycket bättre än förut.
http://www.youtube.com/watch?v=lByXSAnEQTs&feature=channel_video_title

Innan det var dags att lägga ner för dagen passade jag på att måla främre stötfångaren och plasten till A-stolparna.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8182


Trådstartare
Var en sväng till garaget i helgen och klappade om fröken Sauerkraut lite. Det resulterade i ett par provturer m.m.

Stötis på:


Snowcap:


Markering av revir! Hon kan ännu den gamle tyskan.



RPM:
http://www.youtube.com/watch?v=yt8peVYT-E0
Hur tycker ni att den verkar? Jag tycker den svarar på gasen skapligt i alla fall...

Provtur:
http://www.youtube.com/watch?v=y3-S4Ic68pA&feature=youtube_gdata_player
Tycker fortfarande inte att bilen går som den ska, men jag kanske jämför den med min og900 med lagom upphöjt laddtryck.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf GTI Special -84 aka Sauerkraut
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
30898 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande