Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
FORMULA 1 GRAND PRIX DU CANADA
<<   1, 2, 3, 4   >>
5145 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Småspännande. Synd för Schumi...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Fredrik Larsson skrev:
Mats Th skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det var nog det grymmaste F1 race jag någonsin sett...... vilken otrolig vinst för Button....... F1 när det är som allra bäst och roligast

Blä nu blir jag ju ruskigt besviken på mitt val att inte ha kvar Viasat Motor.....

Finns ju mängder av alternativ att se det strömmat....

Kolllade i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55085&start=210 men när jag kollade hade inte Jonte lagt in sitt inlägg....

Finns det någon fungerande ström som är gratis? Kan absolut tänka mig att betala för BBC men överväger även att skaffa Viasat Motor igen....

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

Mats Th skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Mats Th skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Det var nog det grymmaste F1 race jag någonsin sett...... vilken otrolig vinst för Button....... F1 när det är som allra bäst och roligast

Blä nu blir jag ju ruskigt besviken på mitt val att inte ha kvar Viasat Motor.....

Kolllade i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55085&start=210 men när jag kollade hade inte Jonte lagt in sitt inlägg....

Finns det någon fungerande ström som är gratis? Kan absolut tänka mig att betala för BBC men överväger även att skaffa Viasat Motor igen....

BBC går att få in gratis via Eurobird. Men då måste du ha en STOR parabol och vara beredd på mycket bildstörningar...

Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Hur många varv före mål var Button på plats 21? 20 varv?
Hatten av!
30. Han tog i snitt en placering per varv tills det var 15 varv kvar. Sen gick det lite segare, pacecar + depåstopp osv, men goddamn vilken körning! Att ta sig från sista plats till seger är enormt, att göra det på 30 varv är helt sjukt. Jag jublade när Vettel bromsade på sig bara några svängar från mål.

Btw, var det bara jag som tyckte det småbuades lite när Vettel fick ta emot andrapriset på pallen? Lite osportsligt om så var fallet.

Vargön
Här sen Feb 2003

Jo jag hörde det jag med.....rätt dålig stil.....

Kul att Button fick vinna, det var välförtjänt, tråkigt att Schumi inte fick en pallplats....tyckte han hade varit värt det.....och tur att racet fick avslutas på rätt sätt och inte pga tidsgränsen !
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005

Re:

Mats Th skrev:
Fredrik Larsson skrev:
Mats Th skrev:
Fredrik - SLC skrev:

Jag har kollat de sista 4-5 loppen på http://myiplayer.com/home.php

kanske ingen superkvalité men det har oftast funkat fint...
denna funkade oxå.. http://mypremium.tv/

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Trådstartare
VILKET REJS!!! thumbs up

SYND om Skomakaren.
För första gången på väldigt länge var han riktigt het.
Körde lite som på gamla dagar och tjänade ihop en framgång.

Skon eller skomakaren......!
och JA jag gillar de torra smeknamnen.
Så klart då jag gärna hittar på en del av dem.
Ber om ursäkt om någon ogillar dem man jag älskar dålig humor

Button thumbs up
Topp till botten till topp till botten till vinst.
Helt jäkla grym på slutet och gjorde det bra.

Denna gång var det nästan lite synd om Vettel.
Inte kul när han bara vinner men han gjorde ALLT rätt utom det lilla misstaget.

Kobayashi thumbs up
Kul att se honom uppe där.
Ge honom en bättre bil för tusan så han får vinna. thumbs up

Hispania kom lååångt ifrån sist. thumbs up
I mål med båda bilar och före 4-5st i mål.
Detta borträknat alla som brytit.

Spelwilly skrev:
Mats Karlsson skrev:
Alonso din sopa....

+1

Kolla vilken fart Schumacher har, han är regnkung thumbs up

+1

Här sen Feb 2003

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Jag trodde F1 var en utomhussport. Går det inte att köra i 300 så får man väl köra i 250.
Får väl hoppas Hamilton får nåt tiotals platsers nedflyttning i nästa race...

Michael Bäck skrev:

Regndäck & anpassa farten vad är problemet

om det är flera cm mindre utrymme mellan plankan och underlaget än det är cm vatten på underlaget, hur föreslår ni att de ska göra då? Är det bättre att se ett lopp där tre-fyra av kurvorna tas i 30 km/h och i bästa fall kanske 3 bilar kommer i mål på för att alla kör 2km/h för fort i en kurva och sätter sig i amcot? Är, mer underhållande att rödflagga, mer säkert att rödflagga, tightare race om man rödflaggar, kommer nog inte på något negativt än att vi vanliga meniskor snällt får sitta och vänta en timme eller så på att det startas om. Hade ni kört en 15 mijkr bil med sikt på 2m och det stillastående vattnet som det var?

NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004

Blev det ingen bestraffning gällande Button/Alonsos sammanstötning? Enligt racecontrol skulle incidenten utredas efter racet. Vore tråkigt om Button åkte på tidstillägg/nedflyttning efter den uppkörning han gjorde.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

NErixon skrev:
Blev det ingen bestraffning gällande Button/Alonsos sammanstötning? Enligt racecontrol skulle incidenten utredas efter racet. Vore tråkigt om Button åkte på tidstillägg/nedflyttning efter den uppkörning han gjorde.

Ingen bestraffning:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/92310

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Re:

C skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag trodde F1 var en utomhussport. Går det inte att köra i 300 så får man väl köra i 250.
Får väl hoppas Hamilton får nåt tiotals platsers nedflyttning i nästa race...

Michael Bäck skrev:

Regndäck & anpassa farten vad är problemet

om det är flera cm mindre utrymme mellan plankan och underlaget än det är cm vatten på underlaget, hur föreslår ni att de ska göra då? Är det bättre att se ett lopp där tre-fyra av kurvorna tas i 30 km/h och i bästa fall kanske 3 bilar kommer i mål på för att alla kör 2km/h för fort i en kurva och sätter sig i amcot? Är, mer underhållande att rödflagga, mer säkert att rödflagga, tightare race om man rödflaggar, kommer nog inte på något negativt än att vi vanliga meniskor snällt får sitta och vänta en timme eller så på att det startas om. Hade ni kört en 15 mijkr bil med sikt på 2m och det stillastående vattnet som det var?

I det här läget så var det rätt med rödflagg och omstart men....vilken racing det skulle kunna bli om....
förslag till regeländring: Rejset startar 14:00 oavsett väderlek och pågår tills förutbestämt antal varv är körda, konstruera bilarna därefter.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Fredrik Larsson skrev:
Jag har kollat de sista 4-5 loppen på http://myiplayer.com/home.php
kanske ingen superkvalité men det har oftast funkat fint...
denna funkade oxå.. http://mypremium.tv/

Tack för länkarna har bokmärkt dem thumbs up

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

C skrev:
om det är flera cm mindre utrymme mellan plankan och underlaget än det är cm vatten på underlaget, hur föreslår ni att de ska göra då?
Hade de haft gamla tiders "monsundäck" så hade vattennivån varit beskedlig på ett par varv.
Problemet är att de inte körde hela tiden. Jag satt givetvis och väntade ut racet och det är inte min tid jag menar är problemet utan anpassningsbristen. Sånt där beteende är lika fånigt som för några år sen när ena däckstillverkaren gjort för klena stommar och ett antal bilar inte körde racet.

Här sen Feb 2003

Man har ju fortfarande höjdproblemet på F1 bilarna. Bilarna planar direkt om ingen kört spåret man tar innom 15 sec innan man är där. Som bekant, och lite komiskt med tanke på att det är på en ö, så är avrinningen nästan obefintlig på den banan. Så vart skulle vattnet tagit vägen? Upp i luften? ja, då rammlar den ner igen..

C

Här sen Feb 2003

Re:

C skrev:
Man har ju fortfarande höjdproblemet på F1 bilarna. Bilarna planar direkt om ingen kört spåret man tar innom 15 sec innan man är där med den vattenmängden de hade. Som bekant, och lite komiskt med tanke på att det är på en ö, så är avrinningen nästan obefintlig på den banan. Så vart skulle vattnet tagit vägen? Upp i luften? ja, då rammlar den ner igen..

Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

Sörpan skrev:
NErixon skrev:

Ingen bestraffning:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/92310

Tror knappast domarnas bedömning sett likadan ut om det var Hamilton som tryckt ut Button i muren...
Det är ironiskt att höra Janne och Eje gnälla på Hamiton när han blev körd ut i muren, även om jag är helt övertygad om att Button/Hamilton missförstod varandra.
Jag tycker inte heller det var någon större skillnad på Hamilton/Webber-incidenten jämfört med Button/Alonso eller för den delen Hamilton/Massa i Monaco. Ja, förutom att Button blev friad pga att han försökte hålla åt sig och körde på curbsen medan Hamilton blev straffad för att det fanns inte plats, han var ju tvungen att köra på curbsen...
Näe, jag gillar inte alltid hur Hamilton kör, jag är inte heller ett Hamilton-fan men jag tycker faktiskt att han bedöms hårdare än andra. Kanske för att han alltid är inblandad i incidenter, men nog skulle F1 vara tråkigare att se utan "Mr 100% attack"-Hamilton. Sedan att de väljer att ha en domare (Fittipaldi denna gången har jag för mig) som redan innan tävlingen kritiserar enskilda förare (Hamilton) känns inte seriöst. Kobayashi har samma körstil, men kommer undan med det.

Var det bara jag som inte förstod varför Dambrosio (stavning?) fick Drive Through för ha startat på felaktiga däck? Bara för att säkerhetsbilen inte släppt fältet har väl starten gått? Varven räknas trotsallt. Jag håller med Eje, det var ju lysade taktik från teamet!

Likaså verkar de ha någon form av hastighetsgräns när säkerhetsbilen är ute med tanke på Buttons Drive Through-straff. Vad är poängen med Safety Car om man ändå inte tillåts åka ifatt den?

Jag tycker de senaste rejsen har blottat väldigt många konstiga regler, med konstiga ursäkter och förklaringar som argument. T.ex, varför är det en säkerhetsrisk att alla tillåts byta däck vid rödflagg? om de gamla däcken är såå farliga att göra en omstart på, varför tillåts teamen själva avgöra när de ska byta däck?

Hursomhelst, trots konstiga bedömingar (jag är medveten om att några kommer alltid tycka det är fel vid domslut) bjuds vi på bättre rejs hela tiden. Vilken otroligt underhållande säsong det varit! Kanads GP var ju helt fantastiskt! Trots att jag gillar Webber hejade jag på gammel-Schumi i slutet. Det hade trotsallt varit rätt kul om han fått kliva upp på pallen igen! Schumi gjorde ett riktigt bra race. För att inte tala om Button eller Webber för den delen. Massa såg nästan lite snabb ut för första gången på flera år. Visserligen klantade han till det för sig själv precis som vanligt. Är faktiskt förvånad att han fortfarande är kvar i F1. Det finns mängder av talangfulla GP2-förare som skulle göra ett lika bra jobb.
Men hur ska nästa race kunna matcha detta? Jag kunde ju inte sitta ner de sista varven...

NS: 38 varv
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

C skrev:

om det är flera cm mindre utrymme mellan plankan och underlaget än det är cm vatten på underlaget, hur föreslår ni att de ska göra då?

Det finns väl en F1-klass inom båtracing också?
Citera
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

Johan Samson skrev:

Likaså verkar de ha någon form av hastighetsgräns när säkerhetsbilen är ute med tanke på Buttons Drive Through-straff. Vad är poängen med Safety Car om man ändå inte tillåts åka ifatt den?

Poängen med den regeln är att funktionärerna skall kunna räkna med att bilarna kör "långsamt" under tiden SC är ute. Man tillåts köra ikapp SC, men inte i race-tempo. Detta illustrerades fint i Kanada genom den snubblande funktionären, hade Kobayashi(?) kommit i racetempo hade det varit köttfärs på banan.
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005

Re:

Johan Samson skrev:

Tror knappast domarnas bedömning sett likadan ut om det var Hamilton som tryckt ut Button i muren...
Det är ironiskt att höra Janne och Eje gnälla på Hamiton när han blev körd ut i muren, även om jag är helt övertygad om att Button/Hamilton missförstod varandra.
Jag tycker inte heller det var någon större skillnad på Hamilton/Webber-incidenten jämfört med Button/Alonso eller för den delen Hamilton/Massa i Monaco. Ja, förutom att Button blev friad pga att han försökte hålla åt sig och körde på curbsen medan Hamilton blev straffad för att det fanns inte plats, han var ju tvungen att köra på curbsen...
Näe, jag gillar inte alltid hur Hamilton kör, jag är inte heller ett Hamilton-fan men jag tycker faktiskt att han bedöms hårdare än andra. Kanske för att han alltid är inblandad i incidenter, men nog skulle F1 vara tråkigare att se utan "Mr 100% attack"-Hamilton. Sedan att de väljer att ha en domare (Fittipaldi denna gången har jag för mig) som redan innan tävlingen kritiserar enskilda förare (Hamilton) känns inte seriöst. Kobayashi har samma körstil, men kommer undan med det.

Håller helt med. Är inte heller så förtjust i Hamilton men tycker ändå det är riktigt dåligt och oprofessionellt av Eje och Janne att ta parti och skylla alla incidenter på Hamilton. När han sen ber om ursäkt för Webber-incidenten säger de "Nu har han har visst gått PR-skola..."
Senna blir ju än idag hyllad för sina vågade och spektakulära omkörningar, som ibland slutade med två bilar i sanden. Han såg det som sin skyldighet att ta chansen om en lucka uppenbarades, även om han visste att det inte skulle gå.

Bestraffningarna tar verkligen udden av en del race

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re:

Tobias Lindell skrev:
Johan Samson skrev:

Poängen med den regeln är att funktionärerna skall kunna räkna med att bilarna kör "långsamt" under tiden SC är ute. Man tillåts köra ikapp SC, men inte i race-tempo. Detta illustrerades fint i Kanada genom den snubblande funktionären, hade Kobayashi(?) kommit i racetempo hade det varit köttfärs på banan.

om säkerhetsbilen verkligen samlar ihop fältet och inte kör så fort den bilen mäktar med, ja då hinner även Hispania ikapp tillslut. Om man gör man så, då har man kontroll på samtliga bilar och funktionärerna kan städa banan utan att vara livrädda för att bli överkörda av stressade förare som vill ikapp SC.
Som det ser ut nu tycker jag det är väldigt mycket farligare för funktionärerna än om man har en "riktig" SC-session. Dessutom verkar dagens SC-regler se till att det tar löjligt lång tid att släppa fältet igen.

NS: 38 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

En fråga som inte varit uppe: Bromstestade Kobayashi (Kamui är en av mina favoriter!) Heidfelt i böjen där Nicks vinge gick sönder?
Att Kobayashi inte kom iväg/tappade traction tycker jag inte det ser ut som, det såg väldigt lustigt ut... Nick hade ju bromsat in och båda har börjat öka farten när Kobayashi helt plötsligt stannar av (bromsar?) och sedan vips får fart igen...

FORMULA 1 GRAND PRIX DU CANADA
<<   1, 2, 3, 4   >>
5145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande