| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Regga för 1 passagerare + helbilsgodkännande
|
4029 besök totalt |
|
Övertydlig rubrik, sökte och sökte först och misade jag nått elelr tråden ligger fel så löser ju Magnus det .
I alla fall så hag ja förstått att man kan lastbilsregga en helbilsgodkänd bil och bli av med godkännandet och samtidigt regga den med bur, vilket låter lite lustigt. Frågan då är ju om man kan regga för 1 passagerare och få samma utgång, i mina öron låter det logiskt men så enkelt kan det ju inte vara, för det är väl säkert så att man inte kan regga om för 1 passagerare alls? Tror jag uttryckt mig tydligt nog, om det är intressant så gäller det en gammal BMW 328 Touring från 95. _________________ Viktor Starkman |
||
|
Re: Regga för 1 passagerare + helbilsgodkännande
Är den verkkligen helbilsgodkänd när det är en 95'a? Jag har också hört att det ska gå men endast gällnade kombi eller halvcombi varianter. När jag ringde till Bilprovningen och kollade sa de dock att helbilsgodkänandet inte går att få bort oavsett lastbilsregg eller inte. |
||
|
Re: Regga för 1 passagerare + helbilsgodkännande
Tyskimport, dom började tidigare, jag pratade med en förra året som kör en 130 som var lastbilsreggad och i samma veva reggades med bur och han besiktigade den med allt i, stolar, ratt, chassi osv och vad han fått veta så försvann godkännandet iom lastbilsreggningen, tycker det låter så otroligt skumt allt det där, borde ju vara lika lätt att regga om för 1 passagerare tycker jag, tänkte ta och kolla upp detta ordentligt men ville kolla här lite först. _________________ Viktor Starkman |
||
|
Har också hört att latsbilsreggnign ska vara en väg, men det enklaste är att ta ett sånt fall och se om typningsnumret finns kvar i bilregistret.
Annars är ombyggt fordon och standardrallybil två vägar. |
||
|
Re:
Typningsnummret står ju när man kollar bilen på transportstyrelsen, det borde ju betyda att det finns, enklaste vägen till räserkombi vore ju att ta en 318 Touring och bygga en 328 av det samt bur för att få det som ombyggt fordon, men det är en väg jag varken har plats eller lust med, sen vet jag inte om det ska bli nått heller men kollar ju alternativ, att ha den som en clubsport bil borde ju gå rätt smidigt med lite fusk och fixande inför besiktning, men det är ju som sagt ett lotteri, vissa kör igenom med skalstol och moccaratt även på helbilsgodkända bilar så. Helst vill jag ha det reggat för 1 passagerare så jag i alla fall eventuellt kan ha en halvbur. _________________ Viktor Starkman |
||
|
"Har hört" att bilar med EG typgodkännande nummer (har din det?) dvs helfordonsgodkända bilar, går inte att regga med bur. Däremot kan man ta bort passaregerare vid omreggning (men aldrig lägga till igen) och då går det att ha i BÅGE då denna är i del där passagerare inte får vara. (man kan alltså "går runt reglerna på detta sättet) BUR däremot e svårt då man inte kan regga en bil med EG typgodkännandenummer.
Hur det blir med LB reg vet jag inte, vet ens inte om det går att regga en bil med EGtgnr till LB längre? och OM det går, behåller bilen EGtgnr då eller inte? mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Re:
Vad menas med EG, min bil har ett typgodkännande nummer men av någon anledning inte datum för utfärdandet av tydgodkännandet eller hur man ska säga. Just det, att regga om för 1 passagerare kan ju vara väldigt dumt för jag minns ju nu att man behöver plocka bort allt som har med baksäte att göra, alltså kapa bort infästningarna så man inte kan fuska eller nått sånt, kan ju vara lite dumt då det ju är en Touring, kanske inte många som vill köpa en Touring som är reggad för 1 passagerare, men är det banbil kanske det går bättre, hmmpf _________________ Viktor Starkman |
||
|
Går det verkligen att regga om en helbilsgodkännd bil till 1 passagerare?
Skulle jag gärna göra i så fall. Någon som vet mer om hur man gör? För och nackdelar (att aldrig kunna montera baksäte igen är inte en nackdel i mitt fall )
|
||
|
Re:
Åk förbi närmsta besiktningsstation som har besiktningsingengör och prata med honom.
Viktor; har du ett typgodkännandenr i fältet för typgodkännande nr så är den tyvärr helfordonsgodkänd. Spelar i detta fall ingen roll vad det är för nummer. _________________ Christian Lange 458 |
||
|
Fick ett svar från bilprovningen.
"En helfordonsgodkänd bil får lämna eg-typgodkännandet för att bli lätt lastbil men inte för att kvarstå som bil då du måste visa att ändringen ingår i typgodkännandet." Så lastbilsvägen går ju att göra, och att regga om för 1 passagerare verkar möjligt så länge allting är orginal, då blir man ju dock inte av med typgodkännandet. Min fråga var just om att regga för 1 passagerare, men han frågade direkt vilken min baktanke var , så då frågade jag om bur, har man reggat för 1 passagerare så kan det vara möjligt att få igenom med halvbur.
_________________ Viktor Starkman |
||
|
Upp!
Är nyfiken och frågar, hur gick det? Skulle själv vilja få min bil reggad med en passagerare och halvbur. /Daniel _________________ daniel nilsson Kör nu: Ford Focus ST225 -06 Renault Megane RS250 -11 - Såld Ford Fiesta ST -08 Suzuki Baleno -97 såld Renault Megane -97 skrotad |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4029 besök totalt |