| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Demontera kupefläkt e30
|
2551 besök totalt |
|
Demontera kupefläkt e30
Tja Måste finnas många här som plockat ur värmepaket samt fläkt från sina e30. Undrar vad jag ska göra med slangarna. Bara plugga antar jag då vätskan inte har någon kontakt? (vanlig värmeväxlare?) Kopplar jag ihop dom blir de väll väldigt fel? Tacksam för svar. / Filip _________________ Filip Böttcher BMW e30 318is -88 |
||||
|
Re:
Se värmeväxlaren som en vattenkylare eller ett vattenelement så ramlar poletten ner
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Jo, om du alltid har ett flöde genom slangarna... Antar att det fungerar som på andra bilar jag har haft, att det alltid flödar vatten genom "kylaren/värmaren" under instrumenpanelen och att man reglerar tempen på luften in i kupen genom att ha spjäll som styr hur mycket luft som går över "kylaren". Alltså: * Vill man ha varmt kommer allt luft att flöda över kylaren och sedan till utblåsen * Vill man ha "kall" luft stängs spejället som leder luften över kylaren och luften går direkt till utblåsen. * Vill man ha något mittemellan så är det bara olika mycket luft som tar vägen över "kylaren" Min Påffe 944 var min första bil med kran som styr vattentillförslen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re:
Nja, det är ju gjort för att kunna cirkulera med max värme så det är minst farligt att låta vattnet cirkulera oavsett termostat/kran eller luftspjäll till värmepaketet. På vår B20 vi hade i racerbåten var det ihopkopplat. Sen kan man ju använda anslutningarna för att kyla turbo eller annat när man behöver. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Re:
Detta stämmer inte, hur går flödet annars när man har värmen avstängd i kupe? På vissa (alla?) motorer är det till och med illa att koppla ihop dom eftersom det blir för mycket flöde runt toppen och du förlorar ett högtryck som skapas genom att de går igenom värmepaketet. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
|
Re:
Tack Marcus! Jag blev osäker när jag läste ditt inlägg och letade rätt på bilder. Jag vill bestämt minnas att de var byglade efter råd av erfarna kollegor i cupen som kört mycket m20 genom åren, men mitt minne har verkligen svikit mig för jag pluggade faktiskt utgångarna till värmepaketet. Däremot kör jag med byglade anslutningar på min m52b28 som sitter i bilen nu.
Ber väldigt mycket om ursäkt och är tacksam för att andra reagerat!
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
|
Men som sagts innan. det måste juh gå ett flöde genom värmepaketet? Stoppar jag inte detta flöde (till toppen?) om jag pluggar? Har testat koppla ihop dom nu. fungerar kanon. Fick mkt bättre temp på motorn då jag antagligen inte fått ur sista luften ur värmepaketet.
Men jag ska ta o plugga egentligen då? _________________ Filip Böttcher BMW e30 318is -88 |
||||
|
Sitter det ventil kan strypa flödet helt, som på E30, så är enda problemet som jag kan se med pluggning är risken för luftfickor och/eller trögluftat.
Värmepaketet är ju flödesmässigt en strypning. Att ersätta det mha ostrypt bygling kan störa flödet inne i motorn på ett sådant sätt kylningen faktiskt försämras. Plugga eller bygling med litet stryphål skulle jag välja mellan. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Demontera kupefläkt e30
|
2551 besök totalt |