Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Baguette Mégane R.S. Trophy - nytt FWD rekord
1, 2   >>
6229 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Baguette Mégane R.S. Trophy - nytt FWD rekord

"A time of 8'08"" has seen Mégane R.S. Trophy - the new limited edition version of Mégane Renault Sport - establish a new benchmark time for a production-specification front-wheel drive car at the Nürburgring's infamous Nordschleife. This performance beats the attempts of several far more powerful, rear-wheel drive cars."

Story
http://www.renault-sport.com/en/renault_sport_range/news.php?news=1488 . . . .

Film på varvet!
http://www.youtube.com/watch?v=TKyfmUJUzK8&feature=player_embedded . . . .
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tiden motsvarar ca 7m 45s BTG.
Citera
Lilla_Vargen
Ljungaskog, Ö-a
Här sen Jun 2005
Inlägg: 345



Inte illa pinkat med fwd :-)

_________________
Mårten Svensson
Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition"

Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
Forumägare

Inte illa minst sagt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



Re:

PeterF skrev:
Tiden motsvarar ca 7m 54s BTG.


Är det inte typ SA varvet han kör på 8.08? Borde isf motsvara snarare neråt 7 45 hållet BTG, eller tänker jag fel?

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bernt, du har helt rätt såklart. Jag skrev med boxhandskarna på

Jag har ändrat mitt inlägg. BTG-tiden är ca 7m 45s. Ingenting annat!

Det är alltså en helt ok BTG-tid för en framhjulsdriven Renå på gatdäck
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



8.08 är riktigt vasst!

Betänk att Horst körde M3 E92 på 8.05 med R-däck

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



Re:

Mats Th skrev:
8.08 är riktigt vasst!

Betänk att Horst körde M3 E92 på 8.05 med R-däck


Nu väntar vi på tiden med Cayman R. Jag stod med klockan vid staketet och gissar på 8.04 SA-varvet med "sommardäck".

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Den är snabbare än fyrhjullsdrivna Audi RS4 och bakhjulsdrivna Bmw M3 E46 trots betydligt mycket mindre effekt.

Nästan mer anmärkningsvärt är att den förnedrar BMW 1 Series M Coupe med 7sekunder som har 75hk mer effekt, bredare däck både fram och bak men är lite tyngre... Om det nu är så sjukt bra med bakhjulsdrift borde det isf vara tvärtom

Känns inte som det är drivsättet som spelar stor roll på bana om man säger så...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Platon
Kullavik
Här sen Jan 2009
Inlägg: 107



Tittade på filmen igen. Känns som han sliter rätt bra på framdäcken. Kan man kapa 15 sek med moddat chassi och R-däck?

_________________
Bernt Sjögren
Cayman S -06
BTG 8.20 Driftboxad
Member of Bongard Sponsors
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Klart han sliter framdäck. Han kör ju full attack med gatdäck.

Enligt Laurent är den nya Meganen ca 10 sekunder snabbare än Megane Coupe RS med CUP paket (250hk). Cirka halva förbättringen kommer från däcken och halva från effekt och vrid.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re:

LUX skrev:
Klart han sliter framdäck. Han kör ju full attack med gatdäck.

Enligt Laurent är den nya Meganen ca 10 sekunder snabbare än Megane Coupe RS med CUP paket (250hk). Cirka halva förbättringen kommer från däcken och halva från effekt och vrid.


Med andra ord säger han att originalbaguetten går runt på ca 7.55 BTG

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Fasen va grymt, jag gillar't

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



är det bara 15hk till? inga chassiförändringar eller liknande?
RE050 däcken är väl standard på 19" fälgarna till vanliga cupen?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 613



RE050. Vad är däcken för typ av däck. Är det R-däck?
Googlar man så hittar jag bara gatdäck. Riktigt bra tid för dom i alla fall.
Nån som kan berätta vad som skiljer exakt på standard och Trophy?

Standard 19" var Continental SportContact 5.


Edit: Läst lite bättre nu och vad jag förstår är det gatdäck. Grymt. Är dom bättre än Michelin eller varför byter dom till icke Franska däck?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Är det nån som vet hur många nya svensksålda rs 250 det hittils sålts?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re:

Fredin skrev:
Nån som kan berätta vad som skiljer exakt på standard och Trophy?

Är dom bättre än Michelin eller varför byter dom till icke Franska däck?

Källa utvecklingsingenjörerna på Renault SPORT.

+15 hk
+20 Nm
Mappning av motorn ändrad så den gav lite mer knuff i mellanregistret.
Däcken. De testade olika däck och Bridgestonedäcken var bäst.
Vingen på bakluckan, den sticker ca 10 längre bak och är lite uppåtböjd i bakkant.

Fjädrar, krängar och dämpare är som standard CUP.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3254



Vansinnigt snabbt!

Men Re050 kan det väl ändå inte vara? Dom fick jag levererade på min seat och dom är enligt mig och diverse tester inte direkt det vassaste man kan hitta. Överhettar direkt på en viss slinga nere i düskland, sladdrigt som satan.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re:

Cédric skrev:
Vansinnigt snabbt!

Men Re050 kan det väl ändå inte vara? Dom fick jag levererade på min seat och dom är enligt mig och diverse tester inte direkt det vassaste man kan hitta. Överhettar direkt på en viss slinga nere i düskland, sladdrigt som satan.


Citat från storyn som du hittar i första inlägget:

"Bridgestone RE050A: the record-beating tyre
The Bridgestone RE050A's rigid construction features two Rayon plies which transmit the forces generated by the contact patch to ensure responsive performance and impeccable stability.
The tread's `soft' high-grip compound was conceived for high-performance sporting cars and is capable of withstanding extremely high lateral and longitudinal forces.
The Potenza RE050A's asymmetric tread pattern takes its inspiration from the tyres developed by Bridgestone for Formula 1 which demands exceptional performance in both wet and dry conditions.
The pattern of the outer sides of the tread is derived from that employed in F1. Its extremely rigid properties deliver enhanced response and optimal handling. The rigid tread blocks favour outstanding road holding which is particularly appreciable when cornering.
The central, semi-slick circumferential band optimises the potential of Mégane R.S. Trophy's chassis, combining instant response from the front tyres and good rear-end directional control to facilitate entry into corners.
The central part of the tread takes its inspiration from the Potenza F1 rain tyre. Its carefully designed tread blocks clear water more quickly and more efficiently towards the main grooves to provide even greater grip in wet conditions and push back the aquaplaning threshold.
In addition to its sporting potential, the Potenza RE050A delivers a high standard of ride comfort and also packs Bridgestone-developed noise-reduction technology in accordance with the philosophy behind Mégane R.S. Trophy."

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens


_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Michelins däck som satt på (sitter på min original baguette) rs cup cup bilen var vid tillfället ett bra alternativ. Men enligt Renault är det däcket gammalt ny, ingen utveckling sedan 7 år tillbaka. Således visade tester att bridgestone mer är ett modernt däck vilket passar klart bättre på en fwd bil än t o m michelins nya super sport däck. Super sport är utvecklat för rwd bilar. Dock på en fwd bil som både driver/bromsar och styr krävs däck som klarar den påfrestningen, detta gjorde ej super sport däcket från Michelin. Bästa klarade sig bridgestone. Ca 3-5 sek snabbare är bridgestone ( som sitter på trophy bilen) däcket runt nur vs michelins gammla som sitter på rs cup. Effekten och vrid/vinge ger ca 3-5 SEK snabbare tider för trophy bilen över rs cup. Ca samantaget 10 SEK snabbare än rs cup, notera för en extremt kompetent förare på ett fritt varv 07:30 under svala optimala förhållanden. För average Joe går det aldrig att skilja bilarna åt på samma dokumenterade väl underbyggda sätt, särskilt inte en TF dag:-).

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Nürburgring
Baguette Mégane R.S. Trophy - nytt FWD rekord
1, 2   >>
6229 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande