Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6229 besök totalt |
Baguette Mégane R.S. Trophy - nytt FWD rekord
"A time of 8'08"" has seen Mégane R.S. Trophy - the new limited edition version of Mégane Renault Sport - establish a new benchmark time for a production-specification front-wheel drive car at the Nürburgring's infamous Nordschleife. This performance beats the attempts of several far more powerful, rear-wheel drive cars." Story http://www.renault-sport.com/en/rena Film på varvet! http://www.youtube.com/watch?v=TKyfm |
||
Re:
Är det inte typ SA varvet han kör på 8.08? Borde isf motsvara snarare neråt 7 45 hållet BTG, eller tänker jag fel? _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||
|
||
Re:
Nu väntar vi på tiden med Cayman R. Jag stod med klockan vid staketet och gissar på 8.04 SA-varvet med "sommardäck". _________________ Bernt Sjögren Cayman S -06 BTG 8.20 Driftboxad Member of Bongard Sponsors |
||
Den är snabbare än fyrhjullsdrivna Audi RS4 och bakhjulsdrivna Bmw M3 E46 trots betydligt mycket mindre effekt.
Nästan mer anmärkningsvärt är att den förnedrar BMW 1 Series M Coupe med 7sekunder som har 75hk mer effekt, bredare däck både fram och bak men är lite tyngre... Om det nu är så sjukt bra med bakhjulsdrift borde det isf vara tvärtom ![]() Känns inte som det är drivsättet som spelar stor roll på bana om man säger så... _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Klart han sliter framdäck. Han kör ju full attack med gatdäck.
Enligt Laurent är den nya Meganen ca 10 sekunder snabbare än Megane Coupe RS med CUP paket (250hk). Cirka halva förbättringen kommer från däcken och halva från effekt och vrid. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Re:
Med andra ord säger han att originalbaguetten går runt på ca 7.55 BTG ![]() |
||
|
||
RE050. Vad är däcken för typ av däck. Är det R-däck?
Googlar man så hittar jag bara gatdäck. Riktigt bra tid för dom i alla fall. Nån som kan berätta vad som skiljer exakt på standard och Trophy? Standard 19" var Continental SportContact 5. Edit: Läst lite bättre nu och vad jag förstår är det gatdäck. Grymt. Är dom bättre än Michelin eller varför byter dom till icke Franska däck? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
Re:
Källa utvecklingsingenjörerna på Renault SPORT. +15 hk +20 Nm Mappning av motorn ändrad så den gav lite mer knuff i mellanregistret. Däcken. De testade olika däck och Bridgestonedäcken var bäst. Vingen på bakluckan, den sticker ca 10 längre bak och är lite uppåtböjd i bakkant. Fjädrar, krängar och dämpare är som standard CUP. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Vansinnigt snabbt!
Men Re050 kan det väl ändå inte vara? Dom fick jag levererade på min seat och dom är enligt mig och diverse tester inte direkt det vassaste man kan hitta. Överhettar direkt på en viss slinga nere i düskland, sladdrigt som satan. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Re:
Citat från storyn som du hittar i första inlägget: "Bridgestone RE050A: the record-beating tyre The Bridgestone RE050A's rigid construction features two Rayon plies which transmit the forces generated by the contact patch to ensure responsive performance and impeccable stability. The tread's `soft' high-grip compound was conceived for high-performance sporting cars and is capable of withstanding extremely high lateral and longitudinal forces. The Potenza RE050A's asymmetric tread pattern takes its inspiration from the tyres developed by Bridgestone for Formula 1 which demands exceptional performance in both wet and dry conditions. The pattern of the outer sides of the tread is derived from that employed in F1. Its extremely rigid properties deliver enhanced response and optimal handling. The rigid tread blocks favour outstanding road holding which is particularly appreciable when cornering. The central, semi-slick circumferential band optimises the potential of Mégane R.S. Trophy's chassis, combining instant response from the front tyres and good rear-end directional control to facilitate entry into corners. The central part of the tread takes its inspiration from the Potenza F1 rain tyre. Its carefully designed tread blocks clear water more quickly and more efficiently towards the main grooves to provide even greater grip in wet conditions and push back the aquaplaning threshold. In addition to its sporting potential, the Potenza RE050A delivers a high standard of ride comfort and also packs Bridgestone-developed noise-reduction technology in accordance with the philosophy behind Mégane R.S. Trophy." |
||
Megane Trophy 265 jmf gamla Megane R26.R
http://www.youtubedoubler.com/?video _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
Michelins däck som satt på (sitter på min original baguette) rs cup cup bilen var vid tillfället ett bra alternativ. Men enligt Renault är det däcket gammalt ny, ingen utveckling sedan 7 år tillbaka. Således visade tester att bridgestone mer är ett modernt däck vilket passar klart bättre på en fwd bil än t o m michelins nya super sport däck. Super sport är utvecklat för rwd bilar. Dock på en fwd bil som både driver/bromsar och styr krävs däck som klarar den påfrestningen, detta gjorde ej super sport däcket från Michelin. Bästa klarade sig bridgestone. Ca 3-5 sek snabbare är bridgestone ( som sitter på trophy bilen) däcket runt nur vs michelins gammla som sitter på rs cup. Effekten och vrid/vinge ger ca 3-5 SEK snabbare tider för trophy bilen över rs cup. Ca samantaget 10 SEK snabbare än rs cup, notera för en extremt kompetent förare på ett fritt varv 07:30 under svala optimala förhållanden. För average Joe går det aldrig att skilja bilarna åt på samma dokumenterade väl underbyggda sätt, särskilt inte en TF dag:-).
_________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2 >> 6229 besök totalt |