Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (1830 totalt) |
Säkert att plugga ett r-däck?
Körde på Knutstorp med både bilen och motorcykeln i slutet av maj och början av juni. Tyvärr upptäckte jag ett spik i däcket på motorcykeln vilket resulterade i en inställd bandag för mig. Ställde in bilen efter bandagen och reste iväg ett par dagar och fann bilen med punktering när jag kom hem. Nu har jag tagit av fälgen och konstaterat att det sitter ett spik i ena bakdäcket. Vad är sannolikheten för att få spik i däcken inom loppet av två- tre dagar kan man fråga sig. Hur som helst så tänkte jag ta med fälgen till en däckfirma och be dem plugga däcket från insidan förutsatt att det är säkert att göra så. Däcket är inte direkt nytt, men håller nog ett bar banmöten till skulle jag tro. Har pluggat däck förr, men då har det rört sig om gatdäck framgångsrikt. De har hållit livslängden ut och jag har även kört två banmöten med ett för ett par år sedan utan problem. På motorcykeln kommer jag att köpa ett helt nytt däck. Det känns säkrast så, även om vissa säger att det går att plugga även dem. Min däckfirma som jag tänkte lämna in r-däcket till vill inte plugga mc-däck om det skulle hända något mot förmodan. Känns seriöst tycker jag. |
||
Jag har pluggat "Grabberskruvhål" i R-däck ett par gånger. Har funkat alldeles utmärkt.
![]() |
||
Har också pluggat skruvhål och det har fungerat utmärkt på r-däcken, men hålet efter m12 bulten kändes som över gränsen.
/Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
Tack för svaren Lars och Anders!
Jag åker upp till däckfirman i morgon med fälgen och pluggar däcket. Känns bra att höra andra som gjort samma sak framgångsrikt. Jag trodde att jag lyckades bifoga en bild i första inlägget men tydligen kom den inte med. I mitt fall rör det sig om ett lite kraftigare spik av hatten att döma. Har inte dragit ute det än. Överlåter det till firman. Lättare att hitta hålet då. På motorcykeln var det frågan om ett lite klenare spik. Däcket verkar hålla lufttrycket helt ok på depåstöd. Det är tätt så länge man inte försöker dra ur spiket från däcket. Då pyser det ut luft. |
||
|
||
Re:
![]() ![]() _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2 besök senaste veckan (1830 totalt) |