| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Stöd kampanjen Vi som vill tanka V-POWER utan etanol!
|
4375 besök totalt |
|
Stöd kampanjen Vi som vill tanka V-POWER utan etanol!
Vill du kunna tanka bilen med ren 99 oktanig bensin utan etanol? Var då med och påverka bensinbolaget St1 som tagit över Shell och börjat spä ut bensinen med annat än bensin! 1) Skriv under namninsamlingen http://bit.ly/khw5Wz 2) Joina Facebook-gruppen http://on.fb.me/juIc6L 3) Kopiera och skicka mejlet som finns publicerat på FB-gruppen. Låt beslutsfattarna på St1 veta vad du tycker. 4) Kopiera och sprid länkarna ovan till så många som möjligt, på forum och i dina sociala nätverk. Med hopp om att vi lyckas få tillbaka riktig bensin i pumparna igen, vänligen MP _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
|
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Inte för att regna på nåns parad, men finns det ett enda dokumenterat fall där protestlistor online och facebookgrupper har påverkat något, någonsin? Tror inte det är enklare med oljemaffian än andra heller... Ligger det inte politiska beslut bakom etanolinförandet dessutom?
_________________ David Lundin |
||||||
|
Jag har precis skrivit på namnlistan för att visa mitt stöd (diskussionen i andra tråden är ju inte relevant egentligen, kostar mig inget att skriva på listan) och går med i Facebookgruppen också.
Men hur tänkte du/ni här:
Verkligen? För det är precis tvärtemot allt jag nånsin hört. Den ökade mängden bränsle skall ha en kylande effekt av allt jag hört. _________________ David Lundin |
||||||
|
etanol i racebil/trackday bil =
etanol i bruksbil/småkörande och många mil per år = det räcker att man småstartar och kör ut bilen för att tvätta den och in i garaget igen och kanske ett par ytterligare småstarter för att flytta den osv för att oljan ska va äcklig med etanol. Ordentliga varmkörningar och en kusligt fin vevhusventilation/återledning som separerar spriten och oljan är ett krav för att oljan inte ska bli otjänlig om jag får säga det. har ett par prestandabilar på e85 som referens i bagaget. men en racebil kör man ju alltid genomvarm och har mycket täta oljebyten och stenkoll på maskin. det vill man ju slippa i sin daily driver. kan man åka på blyfri soppa så är det alltid enklast. men har man problem med spikningar p.g.a konstruktionen (förbränningsrum mm) så är ju e85 fantastiskt racesoppa som finns väl tillgängligt för småpengar. e85 motsvarar ju 110oktan i spikmotstånd om jag inte är helt felinformerad. man kan gå på mycket hårdare med tändning på samma maskin iaf och skillnaden har varit många hundra hk på bilar med hög prestanda (dragrace byggen på supror, bmw turbo osv) men jag hade hatat etanol i brukisen... så täta oljebyten vill man slippa, och kikar man på oljan efter 5 dagars småkörande för att hämta morgonfrallorna så får man en klump i halsen. _________________ Sammy Lundin |
||||||
|
Re:
Ja enligt uppgift 5% E85 alltså inte 5% alcohol men vad jag har fått till mig är det för lite för kyleffekt men ökar syretillförsel vilket ger högre förbränningstemp. Brända kolvar om det är mappat för vanlig v-pover. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
Njae...dom tillsätter väl 5% alkohol i V-powern, i vanlig 95 oktan tillsätter dom nu 10% alkohol vilket kallas E10. eller ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Re:
Nä enligt en direkt fråga till st1 så skall det vara 5% E85 dom tillsätter i v-pover. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Varför skulle man tillsätta 5% av en etanol/bensinblandning?
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/f i produktspecen står det 0-5% etanol......rent teoretiskt så ryms ju 5% E85 inom den specen men det känns lite långsökt...... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
|
Logik ? Vet bara att en blivit nervös av senaste skriverier och ringt upp ST1 och fått en lång harang om hur det görs.
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Det är även oetiskt att köra på etanol. Globalt har varje människa 0,2 hektar odlingsareal till förfogande, för att driva en etanolbil 1500 mil krävs en hektar, det är maten för 5 personer som vi lever i dag.
Ska man göra en jämförelse, så motsvarar en mil vid 100% etanoldrift 22 kg potatis i arealutnyttjande. så för bara en mil så kunde väldigt många svältande få mat för dagen. etaolen är dessutom svindyrt att tillverka i jämförelse med bensin, men den ena subvetioneras brutalt och den andra beskattas brutalt. Edit: och för dom som fortfarande tror på Al Gore, Michael Mann (hockeyklubbstillverkaren) och gänget, så finns denna rapport från 2009 av Sören Wibe att läsa (Fd, Junilistans partiledare) : http://www.ems.expertgrupp.se/Upload Enligt Wibe så har etanolen större co2 "utsläpp" än både bensin/diesel! Denna rapport borde vara i allra högsta grad intressant om man vill motarbeta etanolen i bensinen. Sören Wibe kämpade hårt mot Etanolen, Tyvärr avled han efter en kortare tids sjukdom ett år efter att rapporten släpptes (vet dock ej av vad?) : http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6 _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage
|
||||||
|
Re:
Kikar man på FAo's statistik så upptäcker man snart att det finns mycket stora arealer jordbruksmark som inte används, det finns också stora arealer gammal jordbruksmark som skulle kunna tas i drift med rätt investeringar. Samtidigt så är andelen jordbruksmark som används för drivmedelsframställning bara i storleksordningen 1%. Det är alltså möjligt att producera stora mängder biodrivmedel enbart på befintlig jordbruksmark samtidigt som man producerar mer mat. Svält är ett fördelningsproblem, det är inte så att det saknas tillgång på mat. Produktion av biodrivmedel anses bara ha en liten påverkan på matpriserna, utan det är främst andra faktorer som ligger bakom dessa ökningar som ex. dyrare fossila bränslen, ökad efterfrågan i utvecklingsländer, spekulation, dåliga skördar, handelshinder osv. EU har numera infört hållbarhetskrav på biodrivmedel vilket innebär att koldioxidutsläppen måste minska med minst 35% vid ett livscykelperspektiv. De koldioxidutsläpp som orsakas av biodrivmedel orsakas huvudsakligen av användning av fossila bränslen vid biodrivmedlets framställning (diesel till traktorer och transporter, naturgas till konstgödsel osv.). Men det finns ett mycket bra argument för att öka användningen av biodrivmedel: medans biodrivmedel blir allt bättre så blir oljeutvinningen bara allt sämre. Detta beror på att den olja som är lätt att pumpa upp redan har pumpats upp. Idag blir man tvungen att borra allt djupare och på allt mer svårtillgängliga ställen för att hitta olja, ofta ställen med känslig natur som Arktis och Alaska. För att öka oljeproduktionen så används fracking i kombination med metoder för att trycksätta oljekällorna, förr i tiden så var det bara att borra, sedan sprutade oljan upp av sig själv. När oljan slutade flöda så flyttade man till nästa ställe. För hundra år sedan så fick man ut energi motsvarande 100 fat olja för varje fat olja man investerade i produktionen. Idag får man bara ut 10 fat per fat investerat. Eftersom oljetoppen för konventionell olja tros ha nåtts 2006 så måste också en allt större andel av efterfrågan täckas av icke konventionell olja och den är ännu sämre. Den är dyrare och har större negativ miljöpåverkan och kan ge mycket liten avkastning energimässigt. Oljesand kan ex. ge energi motsvarande två fat olja för varje fat olja man investerar i produktionen. Brasiliens etanolproduktion från sockerrör ger idag energi motsvarande 8 fat olja för varje fat man investerar. Svensk etanolproduktion från vete ligger runt 5 fat för varje fat investerat om man inkluderar biprodukterna (bland annat djurfoder). Även fossila bränslen brukar faktist subventioneras, men framförallt så har dessa mycket stora externa kostnader som de själva inte betalar. Biodrivmedel betalar i större utsträckning sina egna kostnader. Det finns även säkerhetspolitiska problem med oljeberoendet. Sverige köper idag mycket olja från Norge, Danmark och Ryssland. Om några år så förväntas Danmarks oljeexport upphöra då deras oljeproduktion enbart kommer att täcka deras eget oljebehov. För Norge så förväntas detsamma ske om 10-20 år. Detta innebär att vi blir allt mer beroende av olja från Ryssland och andra länder som gärna stryper energitillförseln för att få sin vilja fram. |
||||||
|
Lite OT, men värt att nämnas. Jag har frågat på 3 olika bensinstationer här i Jönköping: En Shell (just då jag upptäckte att det stod 98+, vad det nu betyder, på V-pulver pumpen) samt 2 olika Preem där jag tanker bruksbilarna. Inte på något ställe kunde de svara på frågan: "Hur mycket Etanol är det i er bensin?" eller på shell: "Vilket oktantal håller nu V-power egentligen?". Det fanns inte heller några produktblad tillgängliga och de visste inte vart jag skulle vända mig för att hitta informationen. Samma svar: "ööh va?" på alla 3 stationer.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Stöd kampanjen Vi som vill tanka V-POWER utan etanol!
|
4375 besök totalt |

