| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
TURBOdimensionering
|
1914 besök totalt |
|
TURBOdimensionering
Sitter och funderar på om ett turbobyte skulle kunna få min banbil att ladda tidigare. Nuvarande turbo är troligen i största laget för bankörning och mitt register ligger mellan 5500rpm och 8000rpm (enligt varvmätaren). Turbon jag har nu är specad till cirkus 400hk, och jag hämtar väl kanske runt 200-250hk ur bilen nu. Vet att om jag går ner i turbinhus så kommer turbon ladda tidigare, men är inte så sugen på det ökade mottrycket och temperaturen. Så jag undrar hur valet av kompressordel påverkar när laddtrycket kommer? Någon som har erfarenhet om hur motorkarakteristiken skulle ändras av detta byte? Motorn är en CA18DET, 1.8l 16ventiler Nuvarande; Compressor: a/r 60 Inducer:54.3mm Exducer:70mm Turbine: a/r 64 Inducer:53mm Exducer:46.2mm Ny turbo; Compressor: a/r 42 Inducer:45mm Exducer:60mm Turbine: a/r 86 Inducer:53mm Exducer:46.2mm Har även funderat på att köra E85, har fått indikationer på att turbon kan komma ladda tidigare då, någon som kan bekräfta detta? _________________ Tomas Gustafsson |
||
|
Nu är jag turbonovis men en fråga, för banåka så låter varvtalsområdet du har fullt tillräckligt i mina öron (beroende på din växellåda förstås men växlar du vid 8000 så lär du ju knappast hamna under 5500?). Det är väl mer responsen som är viktig, när du ligger som du ska i området 5500-8000 men varierar gaspådraget mellan stödgas eller t.o.m. motorbroms och går på gas igen så är det väl hur responsen är som är något man vill "få till" bra?
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Fast med den effekten borde det gå att ha en mycket mer lämpad turbo, jag har ungefärligt arbetsområde 3k-6,2k varv, och jag känner definitivt av att jag skulle villja ha laddtryck från 2k i vissa långsamma böjar. Det skulle säkert fungera med en tätstegad låda men med standardgrejerna kan det bli lite klurigt om man inte vill få en väldigt ryckig körning. Du borde väl lätt ha fullt ladd från ~3k nånting med en modern turbo? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Re:
Precis det jag själv funderar på och varför jag funderar på en mindre snurra. Effekten duger gott för bankörning, även om effektdjävulen alltid vill ha mer. Men är ju inte rattlåsrace jag kör så jag begränsar laddtrycket för att maskinen ska bli pålitlig. Att varva så mycket när jag vet att maskinen klarar det ser jag inte som ett problem. Men om jag kunde flytta ner registret 1000rpm och använda 7k-8k som extra när situationen kräver det, då hade bilen blivit mer lättkörd. Finns några vettiga turboagg som har T25 fläns och inte gör en fattig? _________________ Tomas Gustafsson |
||
|
Re: TURBOdimensionering
Vad har du för effektmål? 54.3mm kompressor-inducer klarar minst 500hk så har du tagit ut 200-250hk så är det väldigt feldimensionerat. 45mm klarar 330hk och en bit uppåt så det är iaf mycket mer rätt. 60mm exduser på det säger att den fungerar som bäst ungefär vid 1.7bars laddtyck så uppnår du 330hk på 1.7bar så är det väldigt optimalt, den gamla var vid nästan samma ladd men då 500hk. Den nya turbon ser ut att ha mycket bättre mått rent generellt måste jag säga, var den gamla nån kina-turbo? Skillanden mellan kompressor-exduser och turbin-induser är helt galen på gamla. Sen kan jag tycka att a/r 0.86 på din motor och den tänkta effekten (330hk) är kanske lite stort hade själv valt ett 0.64 hus men eftersom du hellre tappar lite spool än att få mottryck så är det ganska rätt. Hursom så kommer den nya turbon att vara ljusår bättre på bana. Kompressordelen påverkar ytterst lite när laddet kommer. Stämmer som du säger att E85 får turbon att ladda tidigare, däremot är det inte alltid man får mer effekt av att byta till det men det är kanske inte lika viktigt. _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re: TURBOdimensionering
Jätte bra information! Finns tabeller över dessa tumregler någon stans? Effektmål vore runt 300hk. Lite sugen på att testa E85 och få lite erfarenhet på vad det bränslet kan erbjuda. Helt rätt, är någon form av kinaturbo, den gamla är en KKR380, den nya jag funderar på är en KKR330. Har kört Garrett T25 (200SX S13) och Garrett T28 (200SX S14) innan. Finns ju alla möjliga åsikter om kinaturbo, men är ju såpass billiga att man kan experimentera lite utan att bli fattig. Är öppen för förslag på andra turboaggregat, men är stor fördel om dom har samma anslutningar som original Nissan aggregat. _________________ Tomas Gustafsson |
||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Har tyvärr dålig koll på turbos med t25 fläns men återkommer när jag grävt fram nån bra för effektmål runt 300hk _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Med det turbinhuset borde det vara möjligt med sjukt tidig respons. Det är minimalt.
Jag anser att det nya kompressorhuset är i största laget i förhållande till turbinen. Skulle STARKT rekomendera dig att mäta upp mottrycket idag. 10% skillnad är en tumregel i skillnad. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Mitsubishi TD04HL-15T från saab 9-5 aero ska tydligen ha t25 fläns och ligger på 43.37mm induser (310hk+) och ungefär samma trim som de ovan dvs går bra runt 1.7bar
Avgashusen till dem finns i 6cm2 och 5cm2 tydligen dvs väldigt små hus men till deras försvar måste jag säga att det är bra turbos så det är inte säkert det blir enorma mottryck, HL står även för största turbinen i td04 serien (52.0mm induser och 45.6mm exduser) Bara börja gräva på skroten så kan du nog få en bättre turbo än kkr:en där.
_________________ AIexander StenvaII |
||
![]() |
Skruva banåkabil
TURBOdimensionering
|
1914 besök totalt |