Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
bromssystem / huvudbromscyl-val ???
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5242 totalt)
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare

Bilen är en Audi 80q 1986 med kompletta bromsar från S2 3B, alltså ok, skivor & belägg.

oken fram: 1x40mm + 1x45mm mot 276mm skivor
oken bak: 1x38mm mot 245mm skivor

Huvudbromscylinder är en Volvo 240 med följande dimensioner:
Diameter [mm] 22.30/15.75 fram/bak

JAg har problem i dagsläget med en cylinder som har för kort bromsväg & istället låser bromsarna ganska tvärt samt att jag får intrycket av att den låser bak först.....jag har alltså inget "spel" för att successivt öka bromspålägget & få ett mjukt stopp.

Det sitter ingen reducering eller dylikt på bilen utan med rätt dimension på cylinder så skall inget annat behövas. Givetvis får jag bygga om i fall det inte kommer funka så som tänkt i dagsläget, men vill gärna börja så här i första hand.

Detta är vad jag hittat om S2 & RS2:

S2 har:
25,4x17,5/18

Rs2 har:
25,4x13/22.5

men vad innebär måtten?? Bilen är utan ABS Någon som kan eller vet nåt konkret vad göra? Bromssystemet är enkelkrets-system, en fram & en bak.

någon annan lämplig cylinder som skulle passa?
detta är siffror jag fått fram via ett dokument vid bromsverkan på 60/40% fram/bak.
diameter fram: 17,5mm, diameter bak: 12,7mm

tack på förhand

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Låt dig inte luras av att Volvo-cylindern har två kolvar med olika diameter. Den har exakt samma tryck i båda kretsarna.

Guson

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det enklaste sättet att få det att fungera är att använda en huvudcylinder med samma dimensioner som bromssystemet hade original, dvs om S2 hade 25,4 mm på ena kretsen och 18 mm borrning på andra, så ska du välja en sådan huvudcylinder. Men nu var ju måtten lite konstigt angivna...

Bygger du bromsvåg kan du gå ned lite i diameter för att sänka pedaltrycket men du ska behålla samma förhållande mellan fram/bak, om möjligt.

En stegborrad cylinder lämnar normalt sett olika tryck (jag förstår inte riktigt vad Guson menar) i kretsarna.

Volvocylindern har ett förhållande på 0,7 (lilla är 70% av stora), det är inte så långt ifrån 17,5/25,4 (68%), det borde kunna funka.

Finns det någon speciell anledning till att inte använda S2 huvudbromscylinder?

/Gustaf

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det är bara att titta på hur Volvos tvåkretssystem är kopplat så förstår man att trycket är lika i båda kretsarna. Varje krets betjänar höger och vänster framhjul och ena bakhjulet. Om trycket i kretsarna vore olika skulle bilen dra åt ena hållet. Om slavkolven har lika diameter i båda ändar har den ingen förstärkande funktion utan man skall räkna med huvudkolvens diameter.

Guson

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Aha. Det förklarar saken. Tror jag ;-)

Men Audis angivelse då, tyder den på att det blir olika tryck? och varför har Volvo valt stegborrningen?

/Gustaf

Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
tack för svaren. Trycken kan bli detsamma MEN volymflödet blir olika, så mina kolvar bak pressas ut fortare än de fram. Dessutom sitter det 2 kolvar fram som behöver vätska medan det bara finns en bak...så precis som Gustaf skriver så borde en originalcylinder passa bäst....ett problem dock, det sitter ett annat vacuumservo på bilen där jag misstänker att S2-cylinder inte kommer passa

Gustaf, har inte du en S2a? Hur stort är avståndet mellan skruvarna på cylindern mot servot?

Ska ut till skroten imorgon & kika runt lite också

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nej, nån S2 har jag inte det minsta ;-) Leta efter han som stavar med v och Uh :-)

Att byta servo brukar vara hyfsat enkelt.

/Gustaf

Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

ang vacuumservon, brukar man inte byta från s2:ans bromsservo till 80-90q för att slippa "bromsbomben" eller är jag helt ute och cyklar? har iofs bromsbomb på urquattron men har läst nåt om det nånstans, kan ha varit s2forum..

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Nej, nån S2 har jag inte det minsta ;-) Leta efter han som stavar med v och Uh :-)

/Gustaf

oops! Jag får skylla på för mycket tid i garaget med motorn igång

Citat:
ang vacuumservon, brukar man inte byta från s2:ans bromsservo till 80-90q för att slippa "bromsbomben" eller är jag helt ute och cyklar? har iofs bromsbomb på urquattron men har läst nåt om det nånstans, kan ha varit s2forum..

Jo servo bör inte vara några svårigheter att byta...dock har jag gått ett snäpp längre & reducerat bort mitt 80 servo till förmån för.......ett Suzuki swift servo....jo ni läste rätt Detta är det fler som kör med på både bana & på stripp & det funkar kalas, dessutom tar det ingen plats alls i motorrummet thumbs up det innebär i sin tur att cylindern från en Audi kanske inte längre passar då CC-måttet är 80mm mellan infästningsskruvarna.

Har kollat runt nu & ska hämta hem en red. ventil från 140 Volvo, dessa skall var justerbara, samt att jag ska hitta en annan cylinder. Finns inga 140-ventiler så klarar man sig nog med en lastavkännande ventil istället & kan justera lite på dessa....vi får se vad dagen bringar

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Volvoreduceringarna är inte justerbara, det kräver lite jobb att få till. Om du värderar din tid så köper du en reducering från tex Dalhems för en femhundring ungefär. Summits reduceringar är billigare än Wilwood men min Summitventil kom med installationsanvisning från Wilwood och Wilwooddekal på justerratten. thumbs up

Guson

skoghall
Här sen Apr 2009

Re:

barre skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Citat:

Jo servo bör inte vara några svårigheter att byta...dock har jag gått ett snäpp längre & reducerat bort mitt 80 servo till förmån för.......ett Suzuki swift servo....jo ni läste rätt Detta är det fler som kör med på både bana & på stripp & det funkar kalas, dessutom tar det ingen plats alls i motorrummet thumbs up det innebär i sin tur att cylindern från en Audi kanske inte längre passar då CC-måttet är 80mm mellan infästningsskruvarna.

Har kollat runt nu & ska hämta hem en red. ventil från 140 Volvo, dessa skall var justerbara, samt att jag ska hitta en annan cylinder. Finns inga 140-ventiler så klarar man sig nog med en lastavkännande ventil istället & kan justera lite på dessa....vi får se vad dagen bringar

okok, annars vet jag en som kör med elservo från volvo 460 diesel, kostar typ 2600:- ny från volvo om jag fattade rätt:) men det är till styrservon, men dom går väl på samma antar jag? dum fråga kanske

x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Re:

barre skrev:
therealpinto skrev:

/Gustaf

Citat:

okok, annars vet jag en som kör med elservo från volvo 460 diesel, kostar typ 2600:- ny från volvo om jag fattade rätt:) men det är till styrservon, men dom går väl på samma antar jag? dum fråga kanske

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Volvoreduceringarna är inte justerbara, det kräver lite jobb att få till. Om du värderar din tid så köper du en reducering från tex Dalhems för en femhundring ungefär. Summits reduceringar är billigare än Wilwood men min Summitventil kom med installationsanvisning från Wilwood och Wilwooddekal på justerratten. thumbs up

Guson

ah, där ja. det låter som ett mycket trevligt alternativ. Justermån på dessa, hur är den? De gamla lastavkännande ventiler som finns på äldre Audi & gamla Rekord ska visst gå att justera ganska bra, men bökigt. På Seat-bilar kan man ju inte byta vätska om man hissar bilen från marken fick jag höra igår...så det verkar finnas en hel del spel även i dessa. Jag ska in & kika Dalhems & se vad dom har. Tackar för tipset thumbs up

Citat:

Mina nya generator & stackars batteriet ska försörja ett kraftverk nog som det är redan, så allt vad el innebär känns jobbigt Men du har helt rätt, det är ett vettigt alternativ, absolut! Hör fler & fler som byter till el-diton.
Apropå elförbrukning så måste jag sätta en av mina matarpumpar i stby. Den behöver inte gå om man inte ska ligga & ge järnet hela tiden.... Tackar för att du indirekt påminde mig

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009

Re:

barre skrev:
Guson skrev:

Guson

ah, där ja. det låter som ett mycket trevligt alternativ. Justermån på dessa, hur är den? De gamla lastavkännande ventiler som finns på äldre Audi & gamla Rekord ska visst gå att justera ganska bra, men bökigt. På Seat-bilar kan man ju inte byta vätska om man hissar bilen från marken fick jag höra igår...så det verkar finnas en hel del spel även i dessa. Jag ska in & kika Dalhems & se vad dom har. Tackar för tipset thumbs up

Citat:

Mina nya generator & stackars batteriet ska försörja ett kraftverk nog som det är redan, så allt vad el innebär känns jobbigt Men du har helt rätt, det är ett vettigt alternativ, absolut! Hör fler & fler som byter till el-diton.
Apropå elförbrukning så måste jag sätta en av mina matarpumpar i stby. Den behöver inte gå om man inte ska ligga & ge järnet hela tiden.... Tackar för att du indirekt påminde mig

jag har tänkt att köra elservo från volvo och bromsvåg senare(när pengarna magiskt uppenbarar sig )
har upptäckt att man inte har råd att bygga komplett bil på 2mån;)
ska du iväg med bilen till rudskogen i helgen? då kanske vi syns där isf.

barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
hehe, nä det går nog inte att bygga om man inte redan har budgeten ihopsparad & liggande

Jag har, pga nack & axelbesvär, inte hunnit få ihop mer gällande bromsarna & därmed blir det inget Rudskogen för min del. Inget alls faktiskt. Det blir till att stanna hemma & rehabilitera sig i form igen.

Jag har fått lite ideer & tips här, samt att jag har lite delar som jag ska byta till & testa. Tror nog att det ska gå att få bukt på

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
har ju kikat tipset gällande Dalhems reduceringsventil, alltså denna: bromsreduceringsventil eller denna red.ventil med beskrivning men vad jag förstår så är det bara en skruv som stryper flödet vidare ut till den kretsen man vill reducera ner kraften till, eller

Ni som rekommenderade denna, har ni nån mer info? Hur upplever ni den i funktion?

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

om du upplever att pedaltrycket är för lågt, och hjulen låser för lätt, så måste du minska utväxlingen i systemet. Antingen hydrauliskt med större huvudbromscylinder eller genom att ändra den mekaniska utväxlingen i pedalen (kortare hävarm).

En reduceringsventil kan användas för att finjustera balansen om bakhjulen vill låsa lite för tidigt men de kan inte justera så mycket.

/Gustaf

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Reduceringsventilen är inte en skruv man stryper flödet med, eftersom bromssystemet arbetar med tryck och inte flöde skulle en strypskruv inte ha någon verkan. Den ger ett tryck ut som är proportionellt mot intrycket men reducerat. Justermånen är ganska stor, 57% uppger Wilwood, och jag kan justera ner mitt system med ca 35% fram och 65% bak (mätt på kolvarea) till att låsa fram först, troligen har jag då mer än 50% bromsverkan fram.

Guson

Eslöv
Här sen Apr 2006

det var skönt att höra... var rädd att min reducerventil (wilwood/summit) var en förklädd strypventil, så jag har inte vågat montera den

Kalmar
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Reduceringsventilen är inte en skruv man stryper flödet med, eftersom bromssystemet arbetar med tryck och inte flöde skulle en strypskruv inte ha någon verkan. Den ger ett tryck ut som är proportionellt mot intrycket men reducerat. Justermånen är ganska stor, 57% uppger Wilwood, och jag kan justera ner mitt system med ca 35% fram och 65% bak (mätt på kolvarea) till att låsa fram först, troligen har jag då mer än 50% bromsverkan fram.

Guson

ok, så om man inte stryper flödet, hur är då reduceringscentilen uppbyggd? Som en BTR med tryckreducering eller? Måste vara kraftiga grejor om dom ska reducera tryck i ett hydraulsystem där mätaren är graderad till dryga 200 bar....klart vettig pryl det där då....

Jag gör ett antagande att diametern på ditt ingående bromsrör är lika stort som det utgående va? IN/UT är samma diameter på ventilen....mest nyfiken på hur de är uppbyggda....vetgirigheten i mig

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det är en ganska knepig konstruktion där en rörlig kolv med olika diameter i ändarna påverkas av ut-trycket, in-trycket och en fjäder. Fjädern är det man kan påverka i de justerbara reducerarna med ratt på (eller tex i en lastkännande ventil). Hittar tyvärr ingen genomskärningsbild att posta.

Jo, visst stryper man flödet Barre men man utnyttjar inte flödet genom strypningen som tryckminskare.

Guson

1, 2   >>
6 besök senaste veckan (5242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande