Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
var köpa bra motorkuddar? +tips vid bygge av fästen
1, 2   >>
18796 besök totalt
jonnystrand
skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare

ska köpa motor/växelåde kuddar till min bil och undrar var man kan köpa bra och billiga(ev vilken bil ska jag leta på)har inte så fet med pengar nu då jag köpt motor och låda för allt som fanns på det där konto som skulle räcka till allt annat också >

tänkte inte stum montera drivlinnan om inte ni kommer med argument som gör att jag ändrar mig

fakta:
bil porsche 911 med mitmonterad motor om det inte skiter sig
motor audi 5cyl 20v med turbo ca 220hk och 309nm orginal nu till en början
kanse lite mer senare
låda en audi låda med drivningen på lådan(framhjulsdriven version av audi 200 nästan samma som porsche 944 lådan!)
jag kommer att bygga en egen ram för motorn och växel lådan och det är till detta jag behöver några billiga(gärrna bra) motor/växellåde kuddar

ni får gärna tipsa mig om vad jag ska tänka på vid bygge av ram till motorn och låda nu är det som ett stor håll där motorn ska sitta!
tänkte bygga i rör är det dumt? eller är det bätre med fyrkants profiler?
blir snyggare om det blir enhetligt med bur osv tycker jag men ni får gärna komma med tips!

det finn lite bilder på min hemsida men inte några super nya bilder men det ger er en uppfatning om hur det ser utt där jag ska montera motorn i alla fall
kommer att kapa av röret som bakvangs upphänigen sitter i så jag måste gör nån konstruktion runt motorn så det är nog kraftigt för hjul upp hängninhen! =motorn ska sitta där röret är nu! jag vet att det ser trångt utt men jag har mätt och mätt och mätt och det ska gå klämma in motorn mellan hjulupphänings fästerna dok inte utan lite modifieringar av motor!

i värsta fall om jag inte alls får till det med bak vagnen får jag bygga en ny! men det ska gå göra en mitt monterad porsche så är det bara ger mig inte

Täby
Här sen Dec 2002

Vi använder motorkuddar från Volvoa terrängbil (tror jag) Hårda, låga och håller bra...kostar inga förmögenheter heller ca 200:-/st

Köpa dom kan du göra på Volvo eller här: www.igmab.com

Här sen Jan 2003

Jag behöver också stadiga kuddar, 70mm höga med pinnarna mitt för varandra. Nån som har tips?

Karlstad
Här sen Apr 2003

PCR skrev:
Vi använder motorkuddar från Volvoa terrängbil (tror jag) Hårda, låga och håller bra...kostar inga förmögenheter heller ca 200:-/st

Köpa dom kan du göra på Volvo eller här: www.igmab.com

Jag hade för mig att det var amazon/140 kuddar alla använde

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003

Volvo Valp kuddar är låga och HÅRDA.

Kalix
Här sen Nov 2002

På rallycrossbilen kör vi med motorkuddar från Valmet skogsmaskiner, tror det är samma som PCR använder för dom sitter på Volvos entreprenadmaskiner också.

Edit: kuddarna vi har ser ut så här.

Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

För den allmänintresserade kan jag nämna att Saab 99 har kuddar i stil med Volvo 140, men högre. Och dyrare....

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
På rallycrossbilen kör vi med motorkuddar från Valmet skogsmaskiner, tror det är samma som PCR använder för dom sitter på Volvos entreprenadmaskiner också.

ok vet ni vilken valmet/volvo det sitter på?(samma som Volvo valpen?)så man kan köpa på volvo/valmet

och kan jag andvända samma kuddar till växelådan eller blir det för hårt?(kan det bli för hårt? )

Kalix
Här sen Nov 2002

Vet inte exakt vilken modell dom sitter på då det inte var jag som köpte dom, men jag tror dom sitter på rätt många Volvo traktorer så dom går att köpa på Volvo.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Kunze är en gummifirma som har alla möjliga sorter av vulkade gummikuddar som används för tunga maskiner. En bult åt vardera hållet. Standardgrejor. Vad jag undrar över är att man kanske måste straffa motorn i händelse av en jättekrock med amcoräcket. Så inte motorn flyger ur bilen. Orginal kuddar har ofta järnbeslag som omsluter gummit och håller kvar om vulket släpper.
Göran Malmberg

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

det är väl då s.k valpkuddarna..

en nackdel.. det är väl tum-gänga..?

annars har kg trimning det mesta i "kuddväg" till bra pris..

ett tipps..

dieslekuddar bruakr vara hårdare än bensinkuddar.. (obs inte kuddar gjorda av bensin eller diesel, utan kuddar som används till bensin resp. dieselmotorer.. )

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Peter Sandén säljer en egen variant till 944:orna:

Motorfästen 944
Hydralfäste ersatt med lagring av helgummi. Återställer balansen i motor & drivlina. Finns till 944, S2 och turbo.
Säljes & monteras endast hos oss!

Pris: 750:-
www.sanden.nu

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok alla jag har börjat leta lite och det kommer nog att ordna sig nu när jag får lite tips var jag ska söka!

men en fråga:är det ok att andvända mjuckare kuddar på växelådan? tänkte att man kunde andvända vanliga motor kuddar på växelådan!(har två liggande från en volvo 164 nya alltså. den med 6cyl i)
frågade på volvo och han sa att dom var ca 30% hårdare än dom från volvo 4cyl
tror ni det funkar!

känns som om motor fästerna tar upp den största kraften!? men jag vet inte

Täby
Här sen Dec 2002

Niklas Sandström skrev:

Precis dom är det...

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Sandström skrev:
kuddarna vi har ser ut så här.

Vad är det för höjd på dem? Gänga?
Artikelnummer?
Nå'n som vet?

Rice and shine
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag tror det är amerikanske 1/2"". men är inte säker..

Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004

Är det inte ide att använda lika hårda kuddar till både motor och låda så det inte blir konstiga vridningar och rörelser vid acceleration och motorbroms?

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

ridern skrev:
Är det inte ide att använda lika hårda kuddar till både motor och låda så det inte blir konstiga vridningar och rörelser vid acceleration och motorbroms?

lika hårda i förhållnande till avstånd från rotationscentrum..

Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004

Då borde det ju vara enklast att konstruera om man har lika hårda och monterar de likalångt från rotationscentrum.

skellefteå
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ok men var är rotationscentrum på en audi 5cyl 20v (3b motorn) med växelåda där drivaxlarna kommer utt direkt efter kopling (som på audi 100 framhjulsdrivet)

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jonnystrand skrev:
ok men var är rotationscentrum på en audi 5cyl 20v (3b motorn) med växelåda där drivaxlarna kommer utt direkt efter kopling (som på audi 100 framhjulsdrivet)

hmm utan att veta så tror jag att det blir ryck och slit i en sådan konstruktion..

så en förstärkningen av orginal fästen?

Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
18796 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande