Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 42, 43, 44   >>
1 besök senaste veckan (268988 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Borde blivit lite rappare på gasen nu med nya svänghjulet.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
Ja, det trodde jag också men jag märker knappt någon skillnad alls. Dätemot är sinterlamellen underbar. Det borde alla bilar ha som original!








_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13342

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

BTG skrev:
BTG 8.27

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare






_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Grattis än en gång, jätteskoj för dig, nu har man nya mål att jaga för kan du så kan jag!
Jag hade ju hoppats på ett varv men såg er aldrig vid bommen..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
Tack Johan.

Jag har några funderingar angående min bil...

Förra året gjorde bilen 232km/h GPS utan att nå varvstoppet. I år gjorde den 227km/h GPS varvstoppet.
Den enda skillnaden är att det förra året satt 225/40 på och i år sitter det 235/40 på. Men då borde det ju rimligen gå ännu snabbare?
Anledingen till att jag bryr mig om detta är att jag förra året loggade 221 i FX medan jag i år inte klarade mer än 215.

Lite suddiga bilder, det skakar lite och håller på att mörkna ute. GPS = 227

Är det någon som har en teori? För såvitt jag tänker är varvtal X utväxling = fart...?




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
Jag stolpar vidare med mer frågor. ÄR det så att E36:ans sliter framdäck på ett särskilt sätt? För hur jag än experimenterar slits däcket en bit in. Mina däck är Kumho men Rickard som kör E36 och Direzza sliter på samma sätt. Någon med input?


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058



Re:

BTG skrev:
Den enda skillnaden är att det förra året satt 225/40 på och i år sitter det 235/40 på. Men då borde det ju rimligen gå ännu snabbare?

Är det någon som har en teori? För såvitt jag tänker är varvtal X utväxling = fart...?



Inte mycket hjälp men,
jag tänker iaf som du och kan mao inte heller förstå varför skillnad uppnås åt det hållet. Borde gå snabbare om varvtalet är lika.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Mina V70 jag hade först var slitna sådär när jag köpte dom (suttit på m3 e36 innan) sen slets dom mer just där när jag körde, mina R888 har grovt slitage ungefär där efter däcksslakten på Kinnekulle, och det verkar som dom flesta har slitage just den biten in i alla fall av alla dom som åker E36, vad jag fått erfara i alla fall, olika däck då förståss.

_________________
Viktor Starkman
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
Tack Markus, great minds think astray...?

Tack Viktor. Om det är så att de flesta E36or sliter däcken på detta vis så är det ju inget att fel-leta på utan något att leva med. Nu är vi tre personer som konstarerar detta, alla med olika däck.

Fler med input?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Kan ju vara att fälgarna är för smala helt enkelt.
Vad kör ni för bredd på fälgarna.

När jag köpte 225or till min i våras varnade Martin på Wheelbase att jag kunde få
denna typ av slitage då jag endast hade 7,5 tums fälgar.
Rekomenatinen var 9 tum breda till 225 däck.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
Jag har 8,5 tum breda. Samma slitage när jag kört både 225 och 235 på denna fälgbredd.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



och jag kör 8,5" 235, så kanske ligger nått i det, fast går man efter toyos rekommendationer på deras sida så är det rätt bredd för fälg, som alltid, det är en djungel med däck

_________________
Viktor Starkman
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Ultura skrev:
och jag kör 8,5" 235, så kanske ligger nått i det, fast går man efter toyos rekommendationer på deras sida så är det rätt bredd för fälg, som alltid, det är en djungel med däck


Fast den rekomendationen stämmer inte riktigt på toyos hemsida rekomenderar man
t.ex 6,5-7,5 tums fälg till 205/50-15 men kollar man med dom är svaret 8 tum.

på 235 skulle jag nog välja 9,5-10 tums fälg

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1960



Re:

BTG skrev:
Tack Johan.

Jag har några funderingar angående min bil...

Förra året gjorde bilen 232km/h GPS utan att nå varvstoppet. I år gjorde den 227km/h GPS varvstoppet.
Den enda skillnaden är att det förra året satt 225/40 på och i år sitter det 235/40 på. Men då borde det ju rimligen gå ännu snabbare?
Anledingen till att jag bryr mig om detta är att jag förra året loggade 221 i FX medan jag i år inte klarade mer än 215.

Lite suddiga bilder, det skakar lite och håller på att mörkna ute. GPS = 227

Är det någon som har en teori? För såvitt jag tänker är varvtal X utväxling = fart...?


Även i min värld blir varvtal x utväxling x hjulomkrets = fart

Men då får man tänka på att 225/45-17 har diameter 628 mm och omkrets 1915 mm
medan 235/40-17 har diameter 614 mm och omkrets 1873 mm - alltså ~2,2 % skillnad eller ca 5 km/h i de farter du nämner ovan.

Måtten ovan är enligt Kumhos egna data, ej framräknade (kan slå lite på vad ett däck är teoretiskt respektive verkligt). Vad som däremot inte är taget hänsyn till är att däcket komprimeras, alltså radien minskar, vid belastning vilket påverkar den verkliga rullomkretsen.

Din loggning i FX - 221 km/h ifjol kontra 215 km/h i år kan ju ha andra orsaker än bara däckstorleken ( ) men skall du skylla på däcken kan det bero på att det bredare däcket rullar något tyngre och även ger upphov till mer luftmotstånd.

Appropå fälgbredder - rekomendation enligt Kumho till 235/40-17 är 8,0-9,5-tum bred fälg.
(Själv rekommenderar jag dock aldrig smalare än 8,5-tum...)

När det gäller slitaget på framdäcken har vi varit inne på det förr Micke - E36:ans akilleshäl i framvagnen tycker jag verkar vara att det behövs mer caster.

Fortsatt trevlig sommar - nu skall jag gå ut och snickra altan...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675



angående däckslitaget så tycker jag inte att E36 sliter på ett visst sätt. Som många andra skriver så är det viktigt med rätt fälgbredd. Mina 17" Toyo 205/40 ska ha 8 - 8,5tum fälg. så kolla vad ditt däck kräver.

För att få rätt på däckslitaget så måste man ha rätt hjulvinklar - och för att hitta rätt hjulvinklar så måste man ha tempmätare. Har du för hög temp på tex insidan så sliter det mer på insidan.

det finns såklart många åsikter om detta, men jag justerar mina vinklar efter hur slitaget ser ut. Rent teoretiskt om man har jämn temp över hela däckytan så har hela däcksbredden lika mycket kontakt med marken, och ju mer däckkontakt desto mer fäste......

Däcktrycket är också viktigt. slits däcket i mitten tex så har man ofta för lite luft.....

men mitt konkreta tips är att ha koll på tempen - inner - mitt - ytter.

_________________
Martin Skoog
Citera
CRY
Jönköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 134



Hej, tycker att denna bilen känns bekant, vad vet du om ägarhistoriken på din bil?
om det är den bil jag tror det är så gick den först som demobil på Lars Levin Bil i Värnamo, sedan köpte grannen till mig bilen och körde den i många, många år. Den gick som ett spett redan som ny kan lag lova, har varvat ur den några gånger.

_________________
Christian Ryman
BMWCS #2928
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
ok Martin G, 225:orna var alltså 45-profil? Jag trodde att de också var 40-profil? För om det är skillnaden så finns ju förklaringen där.
Tur att jag inte drevat om den mer för då skulle jag gå på varvstoppet i både SX och FX. Nu finns det några rpm kvar.

Martin S, angående temp så mäter jag men det är endast några få grader i skillnad mellan inner, mitten och yttern.
Hjulvinklarna går inte att göra så mycket åt utan att sätta vinkelkapen i fjäderbenstornen vilket kanske vore ett bra nästa steg?

Angående lågt däckstryck förstår jag inte alls.... :shifty:

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8457


Trådstartare
Re:

CRY skrev:
Hej, tycker att denna bilen känns bekant, vad vet du om ägarhistoriken på din bil?
om det är den bil jag tror det är så gick den först som demobil på Lars Levin Bil i Värnamo, sedan köpte grannen till mig bilen och körde den i många, många år. Den gick som ett spett redan som ny kan lag lova, har varvat ur den några gånger.


Hej,

Jag har inte historiken i min närhet just nu men jag vill minnas att den kommer från Lars Levin. Den köptes av mig i Husqvarna hösten 2009.
Härligt att du också haft kul med den, jag har skitkul nu!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 675



Re:

BTG skrev:
ok Martin G, 225:orna var alltså 45-profil? Jag trodde att de också var 40-profil? För om det är skillnaden så finns ju förklaringen där.
Tur att jag inte drevat om den mer för då skulle jag gå på varvstoppet i både SX och FX. Nu finns det några rpm kvar.

Martin S, angående temp så mäter jag men det är endast några få grader i skillnad mellan inner, mitten och yttern.
Hjulvinklarna går inte att göra så mycket åt utan att sätta vinkelkapen i fjäderbenstornen vilket kanske vore ett bra nästa steg?

Angående lågt däckstryck förstår jag inte alls.... :shifty:



låter bra med däckstempen.

jag tycker slitaget ser ut som "kinnekulleslitage" min erfarenhat är att sånt slitage uppstår av för lite luft så länge man inte kör på kullen.
Förklaringen - eller min förklaring (finns säkert fler) är att om man har lite luft i hjulet och svänger mycket så trycks däcket ihop och då måste gummit ta vägen någonstans. då pressas mitten av däcket ut mot asfalten och slits mer. en liknelse är om man lägger ett papper på bordet och trycker från två håll så kommer det att bukta upp på mitten.

det finns som sagt säkert fler förklaringar, men jag fick bort fenomenet lite genom att höja trycket något.

en annan förklaring skulle kunna vara för lite camber.

hoppas det var tillräckligt otydligt

_________________
Martin Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 42, 43, 44   >>
1 besök senaste veckan (268988 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande