Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
100% original baguetten@GR,1.38 min (Harry-dataoverlay film)
1958 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
100% original Renault Megane RS CUP. (förutom mecca bromsbelägg bak a'150kr st, funkar kanon)

Var en varm vecka på GR, över dagen var det säker 30 grader. Kom upp vid 1800 och det var då fortfarande 25+. Åker på väl använda original gatdäck, som även gått hårt på nür.

http://www.youtube.com/watch?v=ZE5VfYgEto8&feature=player_embedded . . . .

Stockholm
Här sen Sep 2003

Göte = curbs-slaktaren!!

Du misshandlar verkligen dem där stackars curbsen, du.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
hehe, jag är ganska säker på att min speed genom S kurvan ut på målrakan är extremt bra för biltypen. I varfall enligt ett annat snabbare driftbox varv. Farten är konstant ökande genom hela S:et ut mot mål-rakan, inget avvsläpp alls, inget avvaktande med gasen genom hela S:et. Det kan man knappast uppnå om man kör på banan endast (det svarta) Särskilt inte med gatdäck samt utan negativ camber (dåligt grepp) och relativt tung bil, den väger faktiskt 1500kg fulltankad med mig i bilen.

Men lätt bil och r-däck/camber (eller t o m camber och r-däck på en i övrigt original baguette) kan man ju flyta igenom detta S parti med stor svängradie utan att åka curbs och samtidigt med lätthet hålla högre fart igenom hela partiet.

I harry-videon släpper jag 1 km/h igenom S:et och är väl lite avvaktande mitt i S:et. Är oxå väldigt nöjd med farten igenom den långa snabba svepande vänstern som går uppför mitt på baksidan av banan, tror jag har stum pedal faktiskt igenom kurvan och att det är uppförs lutet samt in svängningen av framdäcken som skrubbar av 1 km/h i av slack på farten upp där (130 ner till 129 och upp igen till 130 gps km/h). Jag har väl kanske 8km/h högre med CSL på CUP däck i V-MIN därigenom.

V-max topp på långa rakan i annat box varv är 181,10 GPS km/h och det är svårt att nå högre med en original baguett skulle jag säga, då går jag på varv stoppet på 4:an en tid innan jag bromsar.

Var riktigt skoj på GR med baguetten faktiskt.

Hjo
Här sen Dec 2005

Bra mer sånt. Kan du inte åka på fler svenska banor i sommar så man har nåt att jaga.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Hej

Kul med en film från GR, skall snart upp (25:e) och det blir något att jämföra med
Jag har ett annat spårval i vänster höger kombinationen efter skarpa vänstern (mitt emot depån, 38 sek in i filmen) på baksidan av banan. Jag tycker att du går in väl tidigt i båda dess kurvor.
Noterade även att du inte håller ut lika länge inför högerkurvan som är doserad utåt, dock såg det ut som om du fick med dig bra med fart så jag skall definitivt prova det spåret.
Återkommer med en filmsnutt när jag har varit uppe och kört.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Fredin skrev:
Bra mer sånt. Kan du inte åka på fler svenska banor i sommar så man har nåt att jaga.
ja visst är det roligare då, att ha någon referens att åka mot. Betänk att jag har gatdäck, vet inte vad du kör på? Ev tar jag med bilen ner till landet på västkusten, då ligger Sturup och knutstorp nära tillhands.

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Fredrik Hård skrev:
Hej

Kul med en film från GR, skall snart upp (25:e) och det blir något att jämföra med
Jag har ett annat spårval i vänster höger kombinationen efter skarpa vänstern (mitt emot depån, 38 sek in i filmen) på baksidan av banan. Jag tycker att du går in väl tidigt i båda dess kurvor.
Noterade även att du inte håller ut lika länge inför högerkurvan som är doserad utåt, dock såg det ut som om du fick med dig bra med fart så jag skall definitivt prova det spåret.

Kul, filmar du med harry? Här är lite film klipp från då jag körde min CSL på samma bana, http://www.youtube.com/watch?v=t6EEwFFS7gg (1.31,9 som bäst på driftboxen) notera att jag kör lika tajt i princip med baguetten. Notera bilarna jag kör om i vänster/höger kombon du nämner, jag vinner stort på att gå tajt anser jag. Nåväl det slutliga är endast att placera bilen på banan på olika ställen, då känner man fort vad som funkar/ej funkar tycker jag. Väger av detta mot min driftboxlogger som ständigt går i display så tycker jag mig ivarfall finna relativt bra speed. Jag gör ingen skillnad heller på spårval på Nür när jag kör en GT3/CSL eller t o m baguette. Tycker alla de bilarna med anpassad körstil går att köra aggressivt tajt/kort spår. http://www.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk

Det är snart fem år sedan jag körde på Gotland, då med min CSL, till idag har ingen kört snabbare med motsvarande CSL där, till trots för att många försökt. Detsamma gäller Nurburgring, gelleråsen, sturup och mantorp. Återstår att se hur baguette tiden står sig. Dock anser jag väl att det inte är relevant att jämföra gatdäck mot r-däck.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Kul med lite film och kul spårval. Åker marginellt långsammare med min icke orginal veteran Renault på r-däck. Ska prova att åka tightare på baksidan vilket nog kan kapa lite tid.

Lite innerhjulscurb har väl aldrig skadat, dumt att inte utnyttja banans bredd. Däremot ska man passa sig för den väldigt höga curben efter hårnålen och snabba vänstern, den är ett mindre berg om man nu har missat det

Genom chikanen ut på rakan har jag ganska konstant 125km/h och toppar lite drygt 170km/h på rakan. Så drygt 120km/h som i videon är bra på Gatdäck.

Meganen borde ju gå lite bättre på rakorna och ha lite bättre acceleration ut ur kurvorna pga diffen. Sen är nog chassiet nått helt annorlunda än min veteranbil.

Jag åker Biltema bakbelägg och Meca frambelägg.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Bästa jag körde var 1.38.0 på driftboxen, vilket på harry-varv på gr skulle visa ca 1.37,5. På samma sätt är ovan harry-varv som ni ser på filmen, alltså 1.38.03 ca 0,5 sek långsammare i driftboxen på samma varv. Körde en del varv och alltid med box samt harry samtidigt och diffen är varierande per varv, men ca 0,4-0,6 sekunder lägre tider visar ett harry-varv vs boxen på GR.

Lite bilder på driftboxens v-max noteringar för min megane rs cup på GR. Med min originala M3 CSL hade jag v-max kring 197 på GR. Notera de extemt långsamma varven som finns på vartannat varv är p g a att harry bara klarar att filma vartannat varv. Den transfererar filmen under tiden så ett andra efterföljande varv går ej att filma. Därför gled jag under tiden runt, när överföringen var klar är det bara att stå på igen för att få film.

orkar inte skriva om harry, men här finns lite kort info för de som vill

http://www.autolife.se/page/55084/?MessageStart=341

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Göte RS6 Sjögren skrev:
Fredrik Hård skrev:
Hej

Kul, filmar du med harry? Här är lite film klipp från då jag körde min CSL på samma bana, http://www.youtube.com/watch?v=t6EEwFFS7gg (1.31,9 som bäst på driftboxen) notera att jag kör lika tajt i princip med baguetten. Notera bilarna jag kör om i vänster/höger kombon du nämner, jag vinner stort på att gå tajt anser jag. Nåväl det slutliga är endast att placera bilen på banan på olika ställen, då känner man fort vad som funkar/ej funkar tycker jag. Väger av detta mot min driftboxlogger som ständigt går i display så tycker jag mig ivarfall finna relativt bra speed. Jag gör ingen skillnad heller på spårval på Nür när jag kör en GT3/CSL eller t o m baguette. Tycker alla de bilarna med anpassad körstil går att köra aggressivt tajt/kort spår. http://www.youtube.com/watch?v=UOBlgn7Nvgk

Det är snart fem år sedan jag körde på Gotland, då med min CSL, till idag har ingen kört snabbare med motsvarande CSL där, till trots för att många försökt. Detsamma gäller Nurburgring, gelleråsen, sturup och mantorp. Återstår att se hur baguette tiden står sig. Dock anser jag väl att det inte är relevant att jämföra gatdäck mot r-däck.

Det blir med Harry och lite senare med någon mer kamera eventuellt. Tror att det lite tightare spårvalet kan vara effektivare med starkare bilar. Körde med en Fiat Barchetta helt orginal med gatdäck och där gällde det att hålla uppe farten så gott det gick överallt... Tyvärr inga filmer på det men 1:48:81 fick jag ihop då. Det var första gången jag körde på bana . Din Megane och även min Clio har ju lite mer pulver så det kanske passar sig med tightare spår. Skall bli kul att testa lite olika spårval och se om det gör skillnad. Över ett varv kanske det inte märks då jag sannolkt är för ojämn men man kan ju kolla sektion för sektion med Harrys
Bra film du länkade till, precis som du skriver så känns det som om du tar in oceaner av mark i kurvan jämfört med de 2 röda.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Fredrik Hård skrev:

Det blir med Harry och lite senare med någon mer kamera eventuellt. Tror att det lite tightare spårvalet kan vara effektivare med starkare bilar. Körde med en Fiat Barchetta helt orginal med gatdäck och där gällde det att hålla uppe farten så gott det gick överallt... Tyvärr inga filmer på det men 1:48:81 fick jag ihop då. Det var första gången jag körde på bana . Din Megane och även min Clio har ju lite mer pulver så det kanske passar sig med tightare spår. Skall bli kul att testa lite olika spårval och se om det gör skillnad. Över ett varv kanske det inte märks då jag sannolkt är för ojämn men man kan ju kolla sektion för sektion med Harrys
Bra film du länkade till, precis som du skriver så känns det som om du tar in oceaner av mark i kurvan jämfört med de 2 röda.

Beror på hur det ser ut efter kurvan om du tappar på att åka tight eller inte. Om det är flera kurvor i följd så tappar man inget på att åka tight igenom de första vad jag vet. Du tjänar snarare tid på att åka tight då du åker en kortare väg men eventuellt med något lägre apexhastighet. Det enda som räknas är att att du får till utgångar som efterföljs av långa rakor ordentligt men det gäller även om du åker en motorstark bil. Du kommer fortfarande tappa tid mot vad bilen skulle kunna prestera om du inte behåller hastigheten genom kurvorna.

Jag tror inte att det har med motoreffekten att göra om du tjänar på att åka tight eller inte i en viss kurva utan mer på hur det ser ut efter kurvan. I många fall upplever jag att man kan tjäna tid in i kurvan genom att strunta i att gå ut långt mot ytterkanten utan mer sikta in på att gå in tight på apex och bromsa in mot apex istället.

Är samma sak med curbs, ingenting säger att du tappar på att gena över en viss curb med innerhjulen.

Man får helt enkelt pröva sig fram och se vad som går snabbast. Vill man åka snabbt med en viss bil ska man iaf defenitivt inte åka runt med vida spår och enbart bromsa rakt fram.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Klipp på två kurvor på GR där jag ofta vänder runt bilen med lite oversteer, http://www.youtube.com/user/norge#p/a/u/0/rPUP_it1Wwc i dess två kurvor tycker jag bilen svarar fint på detta och vänder runt väldigt tajt och fint. Man kan köra in i kurvorna väldigt /tajt/fort på detta sätt skulle jag säga. En vid ballong-spårs ingång kan aldrig ge lika hög hög ingångsfart. Särskilt sista kurvan, den kommer jag knappt runt med ca motsvarande fart om jag inte aggressivt transfererar vikt i bilen. En 1500kg full tankad baguette med förare (80kg för mig) på gatdäck flyter då långt ifrån apex och tar sig inte runt kurvan knappt, om man inte sänker ner farten väldigt inför ballong-spårs ingången. Men jag gillar trailbrake ingång mer, dessutom sparar det tid på varvet, men det sparar oxå framdäck..vilket inte är nog så viktigt på en framdriven baguette med diff. Men det är ju en hårfin gräns att man råkar förflytta lite för mycket vikt i bilen så det blir för mycket överstyrt istället. Vilket gärna kan hända efter 6-8 varv i rad då gatdäcken börjar få det lite varmt om man kör så för mycket. Men detsamma gäller ju framdäcken om man inte kör så! Bäst tycker jag det blir när man bara transfererar vikt i bilen och den inte börjar sladda för mycket. Lite gör inget på tiden för diffen driver på fint ändå. Då avlastar man ju framdäcken på ett ypperligt, sliter inte bakdäck, men kan slå fort på gasen redan innan apex då man med fysik vänt runt bilen (alltså man undviker understyrnings-tendenser). Jag kör alltid till 100% utan all ESP hjälpmedel, ett krav om man vill transferera vikt och ge däcken/bromsarna en längre livslängd. Esp sport i baguetten bryter redan vid 12 grade slip angle, vilket förvisso är bra nog för att flytta vikt i bilen. Men råkar man gå över 12 grader, vilket händer sinkar esp grymt när den då så abrupt bryter tillbaka bilen via AUTOMAT-BROMS. Sådana misstag reder man ut smidigare själv än vad en dator någonsin klarar av idag gällande baguetten. I övrigt är ESP grym i baguetten jämfört älder bilar, råkade köra ett varv med fullt esp, wow det funkar så mycket bättre än i gamla BMW e46 bilar. Utvecklingen går framåt.

Faktum är att jag kör såhär på nür mycket samt även på GR, jag sliter inte alls mycket däck fram faktiskt. Inte bromsar fram heller, men så är jag rätt snäll mot bromsarna faktiskt och bromsar aldrig särskilt sent(vilket om jag gjorde säkert skulle ge mig några km till på rakorna samt några tiondelar på varvet kanske)

Dribblar inte heller med luft tryck som om det vore dtm tävling. Slog i rätt tryck på nür för länge sedan och kör på samma. Överlägset skönt att bara ut och köra, vilket trots allt en 100% original renault megane rs cup duger fint för.

Stockholm
Här sen Sep 2003

Du borde bli motorskribent och provköra bilar åt olika tidningar!

Utförligt är bara förnamnet på dina köranalyser. thumbs up

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Göte RS6 Sjögren skrev:
Inte bromsar fram heller, men så är jag rätt snäll mot bromsarna faktiskt och bromsar aldrig särskilt sent <-KLIPP->

Jag hänger inte med, trailbrake utan att bromsa sent? och varför skulle det slita mer på bromsarna om man använder dem sent?

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Trailbrake, jag bromsar mig visst in i kurvorna. Enda ställe jag inte jagar meter med bromsarna och bromsar sent är efter långa raksträckan. Som du förstår är det därför jag inte ställer mig i sandfållan. Samt givetvis sliter det mer på bromsarna ju högre fart man bromsar från. Men oavkortat hjälper det att hålla uppe momentet och rulla igenom kurvor efter långa raksträckor om man kanske inte söker maximalt högsta möjliga vmax. Lätt då att bromsa bort sig med för mycket broms. Särskilt med 90 graders kurvor efter långa rakor. Tips är att se filmen ovan där jag kör min CSL, just i det jag satsat allt och kör om Tomas Weber då han kör sig röda 964RS på gotland och vi befinner oss på start/mål rakan. Jag bromsar mig då förbi honom och det är just på håret att det håller, syns tydligt i filmen. Efterföljande 90 höger blir extremt dålig av min extremt sena inbromsning. Det hjälper förvisso till att försämra allt att jag ligger så långt höger p g a av omkörningen. Men i övrigt, klart den inbromsningen sliter mer på systemet än andra mer avvägda högfarts inbromsningar.

Så i ett race skulle jag inte ha något emot att köra på gränsen med bromsarna på rakorna för att ta mig förbi och chansa. Men om jag själv stilla kör varvet för att åka på tid vet jag av erfarenhet att det är lätt att förlora moment p g a att man tenderar att bromsa lite för mycket när man söker bromsa så sen man kan från toppfart.

stockholm
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Benci skrev:
Du borde bli motorskribent och provköra bilar åt olika tidningar!

Utförligt är bara förnamnet på dina köranalyser. thumbs up

Det är ju just vad jag gör faktiskt, just nu ambassadör för Renault:-)

100% original baguetten@GR,1.38 min (Harry-dataoverlay film)
1958 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande