Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1699 besök totalt |
Re: 996 weekend racer
Köp en Citroen C2a och hyr en förarplats hos Hubbe istället..... så får du åka riktig Porsche istället ![]() |
||||||||
Kan medge att jag tänkt en liknande tanke ett antal gånger, men lite mer jordnära för mitt eget bästa: Köpa 924, lägga möda och pengar på att 1.lära sig laga rost, 2.gör om det ordentligt, eller köpa en snäppet dyrare 944 ![]() I slutändan kom jag fram till att "most bang for the buck", får jag om jag låter bli båda alternativen och håller mig till bimmern ![]() |
||||||||
oj oj va jag har tänkt på detta många gånger. Skulle jag haft pengar till en GT3 CS av nya modellen skulle jag köpt den gamla och lagt 300tusen på kul grejer istället. Har man mindre pengar så kan ju en moddad C2:a bli lika snabb som en GT3:a. Och ska du låta tankarna bli verklighet så blir det ju billigast att köpa min. ![]() |
||||||||
Ehh...det lyser inte igenom lite där..? Jag menar, du säljer gärna din c2 efterson du tagit lärdom, och hellre vill åka GT3CS ![]() Jo Janne, flera har nog tänkt den tanken och en har provat. Lasse Lindh i Pcsr. Han kör idag en c2 med gt3 paket, plast, boomerang och öhlinare. Om du är intresserad kan du PM:a mig så får du hans mobilnummer. Kan man lätta c2an så kan det vara ett bra alternativ. Åtminstone ekonomiskt. Att göra en c2 lika snabb eller snabbare än en gt3 är dock inte lätt. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Hehe.. ![]() ![]() (men jag kanske ryker dit nu när du kör GT3) ![]() ![]() |
||||||||
Beror det inte mycket på förare hur snabb en C2 är ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||||
Vi syns på Mantorp i april, så skall jag hjälpa dig motivera att byta bil ![]() ![]() ![]() _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Stefan, är det inte läge för dig att byta ditt nickname nu när du kör vattenskadat? ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
Ursäkta Janne, för att svara på frågan.
996 GT3 CS är en weekendracer. Men om du vill bygga en hobbyräserbil får du rätt mycket pengar över att bygga om för om du väljer C2. Torrsump bör byggas in. Sen är det bara att lätta friskt och byta fjädring. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
|
||||||||
En GT3 CS borde stå sig bättre i pris än en moddad C2, eller?
Kanske är lite långsökt att tänka på vad man får ut för en bil när man ska sälja den när man inte ens har köpt den. Men det är ganska mycket pengar det handlar om, så frågan är berättigad tycker jag. Jag kommer att behålla min bil något år till som det ser ut nu. Har mycket att lära så jag lägger pengarna på körkontot. Att köra är ju trots allt det som är roligast. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||||||
Totalekonomin borde bli bättre pm du köper en GT3CS. Eftersom det inte finns så många kvar av Mk1 och dom blir bara färre och färre (dom fina), så tror jag att värdet kommer att hålla sig på en hög nivå. (jämför 993RS). Därimot så kommer nog en C2:a att sjunka en del till samt att du får bygga om den lite om du vill ha GT3 standard. Det går säkert att räkna på detta hur länge som helst. Hur mycket ränta förlorar jag på pengarna jag bränner extra på en GT3:a osv. Dock så styr väl coolhetsfaktorn en hel del , eller ?= ![]() _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||||
De va då ett jevla tjat ![]() ![]() Åter till ämnet: jag tror att en c2 kan vara en bra ekonomisk lösning. Vet inte vad dom kostar men en 350 kanske, bra chassi 45, aerodynamik 20, bur 15, stol-bälte-ratt-innre sägerhet 10, kan väl vara ett grundpaket som kanske behöver kompleteras med bromsar osv. Grovt räknat så kan du hamna på 450. Vad du sedan kan få ut när du säljer vet jag inte, men det är en bra bit kvar till en gt3 iaf. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Räknar man också att man smäcker bilen i ett räcke på en banträff där inte försäkringen gäller. Ja då är C2:an rena kapet.
![]() Å andra sidan. Tar man med sånt i beräkningarna så slutar det nog med att man köper en 924 ![]() GT3:or är inte billiga och lär inte bli det heller. Man får fråga sig vad man egentligen vill ha ut av det hela. Körglädje, att äga en Porsche, ha kul och va med på PCS-träffar. Ja då duger C2:an gott och väl (även som original). Ska man va snabbast. Köp en GT3:a. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1699 besök totalt |