Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
996 weekend racer
1699 besök totalt
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
996 weekend racer

Hypotetisk fråga.

Ska man köpa en 996 C2/(C4?) och modda?
Eller ska man köpa en GT3 CS ???????

Jan Nagy
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

och vad i hela friden är det som är fel med din M3:a ???

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: 996 weekend racer

Janne N skrev:
Hypotetisk fråga.

Ska man köpa en 996 C2/(C4?) och modda?
Eller ska man köpa en GT3 CS ???????

Köp en Citroen C2a och hyr en förarplats hos Hubbe istället..... så får du åka riktig Porsche istället

Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Frågan är mer en lek i skallen. ( tycker om att tänka på Porsche)
Modda en billig C2, eller köpa en dyrare GT3 CS. Någon måste
tänkt den tanken tidigare.

Jan Nagy
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Janne N skrev:

Kan medge att jag tänkt en liknande tanke ett antal gånger, men lite mer jordnära för mitt eget bästa:
Köpa 924, lägga möda och pengar på att 1.lära sig laga rost, 2.gör om det ordentligt, eller köpa en snäppet dyrare 944
I slutändan kom jag fram till att "most bang for the buck", får jag om jag låter bli båda alternativen och håller mig till bimmern
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Janne N skrev:

oj oj va jag har tänkt på detta många gånger. Skulle jag haft pengar till en GT3 CS av nya modellen skulle jag köpt den gamla och lagt 300tusen på kul grejer istället.

Har man mindre pengar så kan ju en moddad C2:a bli lika snabb som en GT3:a. Och ska du låta tankarna bli verklighet så blir det ju billigast att köpa min.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du får inte sälja bilen än Janne, jag har jättelångt kvar på att skrapa ihop pengarna ju

SMG2 =

Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Janne N skrev:
Har man mindre pengar så kan ju en moddad C2:a bli lika snabb som en GT3:a. Och ska du låta tankarna bli verklighet så blir det ju billigast att köpa min.

Ehh...det lyser inte igenom lite där..? Jag menar, du säljer gärna din c2 efterson du tagit lärdom, och hellre vill åka GT3CS

Jo Janne, flera har nog tänkt den tanken och en har provat. Lasse Lindh i Pcsr. Han kör idag en c2 med gt3 paket, plast, boomerang och öhlinare. Om du är intresserad kan du PM:a mig så får du hans mobilnummer.
Kan man lätta c2an så kan det vara ett bra alternativ. Åtminstone ekonomiskt. Att göra en c2 lika snabb eller snabbare än en gt3 är dock inte lätt.

Horda
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:

Ehh...det lyser inte igenom lite där..? Jag menar, du säljer gärna din c2 efterson du tagit lärdom, och hellre vill åka GT3CS

Hehe.. Nä min bil funkar fint. Däremot har jag hårda påtrykningar från kompisarna med GT3 i PCS att jag också måste köpa en "riktig" GT3:a. (dom är nästan lite taskiga mot mig) Men jag har sagt till dom att den dagen jag blir ifrånåkt av en GT3:a ska jag köpa en också. Innan dess finns det ingen anledning att byta.

(men jag kanske ryker dit nu när du kör GT3)

Malmköping
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Lotus Samuel skrev:
Janne N skrev:

Jo Janne, flera har nog tänkt den tanken och en har provat. Lasse Lindh i Pcsr. Han kör idag en c2 med gt3 paket, plast, boomerang och öhlinare. Om du är intresserad kan du PM:a mig så får du hans mobilnummer.
Kan man lätta c2an så kan det vara ett bra alternativ. Åtminstone ekonomiskt. Att göra en c2 lika snabb eller snabbare än en gt3 är dock inte lätt.

Beror det inte mycket på förare hur snabb en C2 är !?

NS BTG: 9.10.21

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: 996 weekend racer

Janne N skrev:
Hypotetisk fråga.

Finns det sådana på rejsa.nu?

Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
höfläkt skrev:

Hehe.. :DMen jag har sagt till dom att den dagen jag blir ifrånåkt av en GT3:a ska jag köpa en också. Innan dess finns det ingen anledning att byta.

Vi syns på Mantorp i april, så skall jag hjälpa dig motivera att byta bil

Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Lotus Samuel skrev:
höfläkt skrev:

Hehe.. :DMen jag har sagt till dom att den dagen jag blir ifrånåkt av en GT3:a ska jag köpa en också. Innan dess finns det ingen anledning att byta.

Stefan, är det inte läge för dig att byta ditt nickname nu när du kör vattenskadat?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ursäkta Janne, för att svara på frågan.

996 GT3 CS är en weekendracer.

Men om du vill bygga en hobbyräserbil får du rätt mycket pengar över att bygga om för om du väljer C2.
Torrsump bör byggas in. Sen är det bara att lätta friskt och byta fjädring.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Ursäkta OT: Men har du gått å gift dig?

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
En GT3 CS borde stå sig bättre i pris än en moddad C2, eller?
Kanske är lite långsökt att tänka på vad man får ut för en bil
när man ska sälja den när man inte ens har köpt den.
Men det är ganska mycket pengar det handlar om, så frågan
är berättigad tycker jag.

Jag kommer att behålla min bil något år till som det ser ut nu.
Har mycket att lära så jag lägger pengarna på körkontot.
Att köra är ju trots allt det som är roligast.

Jan Nagy
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Janne N skrev:
En GT3 CS borde stå sig bättre i pris än en moddad C2, eller?
Kanske är lite långsökt att tänka på vad man får ut för en bil
när man ska sälja den när man inte ens har köpt den.
Men det är ganska mycket pengar det handlar om, så frågan
är berättigad tycker jag.

Jag kommer att behålla min bil något år till som det ser ut nu.
Har mycket att lära så jag lägger pengarna på körkontot.
Att köra är ju trots allt det som är roligast.

Totalekonomin borde bli bättre pm du köper en GT3CS. Eftersom det inte finns så många kvar av Mk1 och dom blir bara färre och färre (dom fina), så tror jag att värdet kommer att hålla sig på en hög nivå. (jämför 993RS). Därimot så kommer nog en C2:a att sjunka en del till samt att du får bygga om den lite om du vill ha GT3 standard. Det går säkert att räkna på detta hur länge som helst. Hur mycket ränta förlorar jag på pengarna jag bränner extra på en GT3:a osv. Dock så styr väl coolhetsfaktorn en hel del , eller ?=

höfläkt

Här sen Nov 2002

Daniel Nihlén skrev:
höfläkt skrev:
Lotus Samuel skrev:
höfläkt skrev:

Stefan, är det inte läge för dig att byta ditt nickname nu när du kör vattenskadat?

De va då ett jevla tjat Nilen el Nihlen, är inte det en flod? Grattis i alla fall!

Åter till ämnet: jag tror att en c2 kan vara en bra ekonomisk lösning. Vet inte vad dom kostar men en 350 kanske, bra chassi 45, aerodynamik 20, bur 15, stol-bälte-ratt-innre sägerhet 10, kan väl vara ett grundpaket som kanske behöver kompleteras med bromsar osv. Grovt räknat så kan du hamna på 450. Vad du sedan kan få ut när du säljer vet jag inte, men det är en bra bit kvar till en gt3 iaf.

Horda
Här sen Nov 2002

Räknar man också att man smäcker bilen i ett räcke på en banträff där inte försäkringen gäller. Ja då är C2:an rena kapet.

Å andra sidan. Tar man med sånt i beräkningarna så slutar det nog med att man köper en 924

GT3:or är inte billiga och lär inte bli det heller. Man får fråga sig vad man egentligen vill ha ut av det hela. Körglädje, att äga en Porsche, ha kul och va med på PCS-träffar. Ja då duger C2:an gott och väl (även som original). Ska man va snabbast. Köp en GT3:a.

996 weekend racer
1699 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande