Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tillverka växelspak i alu ??
8768 besök totalt
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Någon som har erfarenhet av att svarva en egen växelspak i alu, skall man använda någon
speciell kvalitet eller andra rekomendationer.

Spaken kommer att bli ca 45 - 50 cm lång, varav ca 10cm kommer att gå igenom ett ledlager där hålet är ca 14 mm för att sedan fästas i en växelgaffel.

Min undran är mest, kommer en sådan alu spak att hålla, finns det olika kvalitet på alu.

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Jag tycker det känns... tveksamt. Det finns en massa olika kvalitéer, och det går säkert med någon extremt utmattningstålig legering, men jag skulle nog (eller har, rättare sagt) gjort iaf biten närmast och genom ledlagret i något bra stål.

Å andra sidan, ryker det av så var det för klent. Ryker det inte av så är det antagligen onödigt grovt!

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Såg en växelspak som gått rakt av senast för ett par veckor sedan på kullen, den var i Alu vill jag minnas

Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag skulle nog göra gaffeln i stål....och sticka upp den genom ledlagret en dm, och sedan trycka på en alu-spak på den.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004

Re:

ButterflyRacing skrev:

Håkan,

är det ett färdigt kit eller har du snajdat själv? Smutt...

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

McRae skrev:
ButterflyRacing skrev:

Håkan,

är det ett färdigt kit eller har du snajdat själv? Smutt...

Nej...det var bara en bild jag hade i datorn.

Jag gängar ett 16 mm rör samt borrar orginalkulan och gängar den.
Längst ner svetsar jag ett rör som är 10 mm invändigt...på tvären.
Använder sedan orginal armar och stag.....med uppflyttat bakre fäste, till ovanpå kardantunneln.

Då har man en justerbart spak.

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

thumbs up Exakt så ser det ut.

Får nog bli en sådan lösning, nuvarande spak var gjord av ett rostfritt rör och gick av vid överkant av ledlagret, ren utmattning

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Min variant ser ut så här i massiv aluminium,
Aluminium böjer väl sig hellre än spricker gentemot RF. Men det är klart, en lång hävarm upp på lagret och en halvlång undertill gör ju att man frestar hårt i lagret.

Sen klart skiljer det ju lite på hur man växlar och hur snällt lådan lägger i växlarna.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:

Aluminium böjer väl sig hellre än spricker gentemot RF. Men det är klart, en lång hävarm upp på lagret och en halvlång undertill gör ju att man frestar hårt i lagret.

.

Ungefär lika sant som att gummi lättare knäcks än böjer sig...

Det finns ett myller av alumiumlegeringar. Du kan köpa aluplåt, vissa varianter är perfekta att böja eller knäcka medans andra spricker rätt av om du försöker böja.

Norrtälje
Här sen Feb 2007

Såhär ser min växelspak ut i en kolfiberkomposit

Gängad invändigt cirka 30 mm. Allt beror ju på hur lång spaken är, hur långt länkaget är mm. Använd ditt sunda förnuft så kommer du långt... (om du inte är sinneslö dvs

070-66 99 212
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Svaret på frågan är: (trumvirvel, trumvirvel, trumvirvel) Golvklubbeskaft.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Busabyggare
Skanör
Här sen Sep 2004

Hej.
om du inte redan har börjat är mitt förslag är att du gör en nederdel i stål eller Al och sen limmar i en del av ett begagnat fiskespö i kolfiber som du behåller handtaget på.
Då har du det lättaste och mest svårknäckta och sprickokänsligaste lösningen som är garagemässig att framställa.
//
Fredrik

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Karlsson skrev:

.

Det finns ett myller av alumiumlegeringar. Du kan köpa aluplåt, vissa varianter är perfekta att böja eller knäcka medans andra spricker rätt av om du försöker böja.

Visst lite missvisande, men tar men en "vanlig" aluminiumstång ur skrotlådan på en vanlig metallindustri så är den ju så mjuk att den hellre böjer sig än spricker, däremot om du tar en RF-stång i samma dimension så är den så hård att den inte går att böja med vanlig handkraft så det istället är utmattning som faran. Som sagt grovt generaliserat.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Karlsson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Karlsson skrev:

.

Visst lite missvisande, men tar men en "vanlig" aluminiumstång ur skrotlådan på en vanlig metallindustri så är den ju så mjuk att den hellre böjer sig än spricker, däremot om du tar en RF-stång i samma dimension så är den så hård att den inte går att böja med vanlig handkraft så det istället är utmattning som faran. Som sagt grovt generaliserat.

Men tar du samma dimension på alustång ur skrotlådan på nästa industri som kör lite andra jobb så knäcker den före den böjer!

och överkursen är att tex 7075 vid vanlig böjning knäcker av, snabbt och rejält med en rejäl klang. Men samma detalj i 7075 har en förmåga att vid övervåld (läs krock) böjer sig
Så snabbt våld böjer sig, lite lagom långsamt går av.

Ska man nu försöka rikta den böjda delen är det snabba impulser som gäller... Och hoppas på tur.

Jag vet vad som finns i vår skrotlåda

Göteborg
Här sen Jun 2006

Re:

David Lundin skrev:
Såg en växelspak som gått rakt av senast för ett par veckor sedan på kullen, den var i Alu vill jag minnas

om den satt på en BMW så var det BMW original staget med kulan som gick av.. Aluspaken är hel och fin

Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Nope, det var en Mazda

8768 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande