| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillverka växelspak i alu ??
|
8768 besök totalt |
|
Någon som har erfarenhet av att svarva en egen växelspak i alu, skall man använda någon
speciell kvalitet eller andra rekomendationer. Spaken kommer att bli ca 45 - 50 cm lång, varav ca 10cm kommer att gå igenom ett ledlager där hålet är ca 14 mm för att sedan fästas i en växelgaffel. Min undran är mest, kommer en sådan alu spak att hålla, finns det olika kvalitet på alu. _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
|
Jag tycker det känns... tveksamt.
Det finns en massa olika kvalitéer, och det går säkert med någon extremt utmattningstålig legering, men jag skulle nog (eller har, rättare sagt) gjort iaf biten närmast och genom ledlagret i något bra stål.
Å andra sidan, ryker det av så var det för klent. Ryker det inte av så är det antagligen onödigt grovt!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Jag skulle nog göra gaffeln i stål....och sticka upp den genom ledlagret en dm, och sedan trycka på en alu-spak på den.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Nej...det var bara en bild jag hade i datorn. Jag gängar ett 16 mm rör samt borrar orginalkulan och gängar den. Längst ner svetsar jag ett rör som är 10 mm invändigt...på tvären. Använder sedan orginal armar och stag.....med uppflyttat bakre fäste, till ovanpå kardantunneln. Då har man en justerbart spak. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
Får nog bli en sådan lösning, nuvarande spak var gjord av ett rostfritt rör och gick av vid överkant av ledlagret, ren utmattning
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
|
Min variant ser ut så här i massiv aluminium,
Aluminium böjer väl sig hellre än spricker gentemot RF. Men det är klart, en lång hävarm upp på lagret och en halvlång undertill gör ju att man frestar hårt i lagret. Sen klart skiljer det ju lite på hur man växlar och hur snällt lådan lägger i växlarna. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Re:
Ungefär lika sant som att gummi lättare knäcks än böjer sig... Det finns ett myller av alumiumlegeringar. Du kan köpa aluplåt, vissa varianter är perfekta att böja eller knäcka medans andra spricker rätt av om du försöker böja. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Såhär ser min växelspak ut i en kolfiberkomposit
Gängad invändigt cirka 30 mm. Allt beror ju på hur lång spaken är, hur långt länkaget är mm. Använd ditt sunda förnuft så kommer du långt... (om du inte är sinneslö dvs
|
||||||
|
Hej.
om du inte redan har börjat är mitt förslag är att du gör en nederdel i stål eller Al och sen limmar i en del av ett begagnat fiskespö i kolfiber som du behåller handtaget på. Då har du det lättaste och mest svårknäckta och sprickokänsligaste lösningen som är garagemässig att framställa. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
||||||
|
Re:
Visst lite missvisande, men tar men en "vanlig" aluminiumstång ur skrotlådan på en vanlig metallindustri så är den ju så mjuk att den hellre böjer sig än spricker, däremot om du tar en RF-stång i samma dimension så är den så hård att den inte går att böja med vanlig handkraft så det istället är utmattning som faran. Som sagt grovt generaliserat. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
|
Re:
Men tar du samma dimension på alustång ur skrotlådan på nästa industri som kör lite andra jobb så knäcker den före den böjer! och överkursen är att tex 7075 vid vanlig böjning knäcker av, snabbt och rejält med en rejäl klang. Men samma detalj i 7075 har en förmåga att vid övervåld (läs krock) böjer sig
Så snabbt våld böjer sig, lite lagom långsamt går av. Ska man nu försöka rikta den böjda delen är det snabba impulser som gäller... Och hoppas på tur. Jag vet vad som finns i vår skrotlåda
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
om den satt på en BMW så var det BMW original staget med kulan som gick av.. Aluspaken är hel och fin
_________________ Jonathan Danell Kör svart E34 touring och svart E30 touring med plast från www.specialsvarv.se |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8768 besök totalt |